BWM Berlin Marathon 2024 wygenerował dla miasta niemal pół miliarda euro

18 godzin temu

469,4 miliona euro – tyle wartości dodanej w ciągu zaledwie czterech dni wygenerował ubiegłoroczny BMW Berlin Marathon. To wynik badania przeprowadzonego przez agencję Nielsen Sport na zlecenie organizatora imprezy SCC EVENTS oraz władz Berlina.

W 2024 roku do mety maratonu w Berlinie dobiegło 54 280 zawodników, a dodatkowe 20 tys. osób uczestniczyło w pozostałych wydarzeniach. Organizatorzy oszacowali, iż sportowcom towarzyszyło ponad 200 tys. osób np. członków rodziny i znajomych. Maraton na ulicach Berlina na żywo śledziło ponad 1,25 miliona widzów. W tej liczbie uwzględnione zostały tłumy odwiedzające EXPO na terenach byłego lotniska Tempelhof, gdzie mieściło się biuro zawodów.

Miliony kroków, miliony euro

BMW Berlin Marathon wygenerował 142,7 miliona euro bezpośredniego wpływu ekonomicznego, pochodzącego z wydatków uczestników (43,2 mln euro), osób towarzyszących (87,3 mln euro) oraz organizatorów (12,1 mln euro). Dodatkowo odnotowano 326,7 miliona euro wpływu indukowanego, związanego z mnożnikowym efektem wydatków. Główne sektory korzystające z wydarzenia to gastronomia (80,86 mln euro), hotelarstwo (11,87 mln euro), handel i usługi turystyczne (16,81 mln euro) oraz transport publiczny (3,6 mln euro).

Kalkulacje oparto na ostrożnych założeniach. Uwzględniono liczbę osób towarzyszących, a nie trudną do oszacowania liczbę kibiców wzdłuż trasy. Dla porównania: ok. 74 tys. widzów finału piłkarskiego Pucharu Niemiec wygenerowało dla Berlina 16,2 mln euro wartości bezpośredniej oraz 34,4 mln euro wpływu pośredniego, co daje łącznie 50,6 mln euro.

Co ciekawe, aż 94% osób towarzyszących wskazało maraton jako główny powód wizyty w Berlinie, a 71% z nich przyjechało spoza miasta, często z zagranicy. Dane te jasno pokazują, iż maraton ze względu na swój międzynarodowy charakter pełni funkcję nie tylko sportową, ale również turystyczną i promocyjną.

Duma Berlina

Wizerunek Berlina jako miasta otwartego, nowoczesnego i pełnego pasji został mocno wzmocniony dzięki ogromnemu zasięgowi medialnemu wydarzenia. Wartość reklamowa QI związana z relacjami z maratonu osiągnęła 2,75 miliona euro. Tylko w kanałach YouTube wygenerowano 75 milionów wyświetleń. Media społecznościowe (Facebook, Instagram, X) wygenerowały 21,6 miliona zasięgu, a transmisje w niemieckiej telewizji zapewniły marce „Berlin” 1,5 godziny widoczności antenowej.

Wizerunek wydarzenia jest przy tym jednoznacznie pozytywny: aż 95% uczestników spoza Berlina i ich osób towarzyszących poleciłoby miasto innym i chętnie odwiedziłoby je ponownie. Z kolei 89% Berlińczyków w wieku 16–69 lat deklaruje, iż zna wydarzenie i utożsamia je z pozytywnymi wartościami – radością, wspólnotą i energią.

Maraton bez barier

Maraton to również wielki wysiłek społeczny. W tegorocznej edycji wzięło udział 6 tys. wolontariuszy, z czego 69% stanowili mieszkańcy Berlina. Obok elitarnych biegaczy na trasie pojawili się także sportowcy z niepełnosprawnościami – 62 zawodników na wózkach, 81 handcyclistów, 28 biegaczy integracyjnych i 60 osób z przewodnikami.

fot. SCC EVENTS | Sebastian Wells

Dodatkowo uczestnicy i partnerzy maratonu wsparli cele społeczne i środowiskowe, przekazując łącznie ponad 6 milionów euro w formie darowizn. Zebrane środki zostały przeznaczone m.in. na działania charytatywne, pomoc organizacjom społecznym i ochronę środowiska.

Mniej śmieci, więcej odpowiedzialności

BMW Berlin Marathon 2024 pokazał, iż masowa impreza może być zorganizowana w sposób odpowiedzialny środowiskowo. Wszystkim uczestnikom i wolontariuszom zapewniono bezpłatne bilety na transport publiczny, co ograniczyło emisję związaną z ruchem samochodowym. Na trasie i podczas EXPO zbierano butelki zwrotne i odpady do recyklingu, a prawie połowa całkowitej ilości śmieci została ponownie przetworzona.

Zastosowano również energię elektryczną niemal wyłącznie z odnawialnych źródeł, a pojazdy prowadzące kolumnę maratońską były elektryczne. W ramach akcji społecznej zebrano ponad 10 ton odzieży sportowej i prawie 1000 par butów do biegania, które zostały przekazane organizacjom pomocowym.

Z raportem ewaluacyjnym można zapoznać się tutaj.

Źródło: SCC EVENTS

fot. w nagłówku SCC Events | Petko Beier

Idź do oryginalnego materiału