Formuła 1 wraca do Europy, a areną zmagań kierowców będzie tor Red Bull Ring. Co trzeba wiedzieć przed rywalizacją w GP Austrii? Przeczytajcie zapowiedź!
Najważniejsze
- W pierwszym treningu w barwach Ferrari pojedzie Dino Beganovic (za Charlesa Leclercka), a w McLarenie zadebiutuje Alex Dunne (w aucie Lando Norrisa)
- Na torze dokonano kilku zmian by zmniejszyć problem limitów toru
- Po raz pierwszy od pojawienia się sprintów w Formule 1, GP Austrii będzie standardowym weekendem wyścigowym
Harmonogram
Piątek, 27 czerwca:
godz. 9:55 – 10:40 – Trening F3
godz. 11:05 – 11:50 – Trening F2
godz. 13:30 – 14:30 – 1. Trening Formuły 1
godz. 15:00 – 15:30 – Kwalifikacje F3
godz. 15:55 – 16:25 – Kwalifikacje F2
godz. 17:00 – 18:00 – 2. Trening Formuły 1
godz. 18:35 – 19:20 – Trening Porsche Supercup
Sobota, 28 czerwca:
godz. 10:05 – 10:50 – Sprint F3
godz. 11:20 – 11:50 – Kwalifikacje Porsche Supercup
godz. 12:30 – 13:30 – 3. Trening Formuły 1
godz. 14:15 – 15:05 – Sprint F2
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje Formuły 1
Niedziela, 29 czerwca:
godz. 8:30 – 9:20 – Wyścig główny F3
godz. 10:00 – 11:05 – Wyścig główny F2
godz. 11:45 – 12:20 – Wyścig Porsche Supercup
godz. 13:00 – 13:30 – Parada kierowców
godz. 15:00 – 17:00 – Wyścig Formuły 1
Program TV
Wszystkie sesje na żywo zobaczycie w Eleven Sports 1 – wyjątkiem jest 2. trening, który będzie w Eleven Sports 2.
Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać w Eleven Sports (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.
Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €7.49 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego.
O torze
Liczy on sobie 4318 metrów. Kierowcy jadą po nim w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. W tym roku przejadą 71 okrążeń czyli 306 452 metrów. Najdłuższa prosta liczy 868 m, a tor składa się z tylko 10 zakrętów. Występuje na nim różnica poziomów wynosząca aż 63,6 metra. Ponownie będziemy mieli na nim aż 3 strefy DRS.
Zmiany na torze
– Nowa nawierzchnia pomiędzy zakrętami 2. i 3.
– Przesunięte białe linie na wyjściach z zakrętów 1, 3, 4, 6. i 8. oraz na wejściu w zakręt 7.
Grand Prix Austrii po raz pierwszy w historii pojawiła się w kalendarzu Formuły 1 w 1964 roku. Wyścig odbył się jednak tylko „jednorazowo” (nie stał się cykliczną imprezą) i zagościł na torze, zbudowanym na wojskowym lotnisku Zeltweg. Był to pierwszy i jedyny zarazem wyścig F1 na Zeltweg. Zwyciężył Lorenzo Bandini. Rok wcześniej także rozegrano tam Grand Prix, jednak nie znajdowała się ona wówczas w kalendarzu Mistrzostw Świata „Królowej Motorsportu”.
W latach 1965-69 nie rozgrywano wyścigu. FIA i lokalne władze chciały ograniczyć coraz większe ryzyko jakie wiązało się z zawodami F1. W tym czasie, nieopodal Spielbergu, budowano dużo bardziej profesjonalny, bezpieczny (jak na tamte czasy) i szybki Ostereichring. To właśnie tam, na okres od 1970 do 1987, przeniesiono Grand Prix Austrii. Wywołało to powszechną euforia wśród kierowców. Bardzo wyboisty i słabo zabezpieczony tor Zeltweg nie należał bowiem do ich ulubionych obiektów. W 1988 roku obiekt wypadł z kalendarza. Władze F1 uznały go za mało bezpieczny i z coraz bardziej starzejącą się infrastrukturą. Dopiero w 1995 roku torem Ostereichring zainteresowali się inwestorzy ze znanej telekomunikacyjnej spółki A-1. Sfinansowali oni przebudowę obiektu, w którą zaangażowany był choćby sam Herman Tilke. Remontu generalnego dokonano zimą 1995-96. Skrócono pętlę i postawiono na znaczne zwiększenie bezpieczeństwa. Na „nowym” A-1 Ringu rozgrywano zawody F1 w okresie 1997-2003. Ponowną przebudowę tor pod Spielbergiem przeszedł w 2004 roku. Wybudowano nową trybunę główną i garaże. Obiekt nazwano Spielberg New. Po początkowym fiasku przywracania do świetności austriackiego toru, właścicielem terenu został Dietrich Mateschitz, szef i założyciel koncernu Red Bull. W 2010 roku obiektowi przyznano licencję FIA najwyższego stopnia, a w 2011 odbyło się oficjalne otwarcie. W lipcu 2013 potwierdzono, iż od 2014 roku, Grand Prix Austrii powraca do kalendarza F1.
Oto onboard z toru:
Występy Kubicy
Robert Kubica ma dość bogatą historię startów na tym obiekcie. Pprzypomnicie sobie tutaj.
Poprzednio…
Sprint i kwalifikacje wygrał w 2024 roku Max Verstappen, ale w wyścigu najlepszym okazał się George Russell.
Opony
Na GP Austrii Pirelli zdecydowało się na niemal najbardziej miękki zestaw swoich mieszanek.
Pogoda
Szanse na deszcz są jedynie w piątek. Upału nie będzie.

Sędziowie
Do składu wraca Derek Wawrick:
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
1 | Oscar Piastri | ![]() | McLaren Mercedes | 198 | = |
2 | Lando Norris | ![]() | Mclaren Mercedes | 176 | = |
3 | Max Verstappen | ![]() | Red Bull Racing | 155 | = |
4 | George Russell | ![]() | Mercedes | 136 | = |
5 | Charles Leclerc | ![]() | Ferrari | 104 | = |
6 | Lewis Hamilton | ![]() | Ferrari | 79 | = |
7 | Andrea Kimi Antonelli | ![]() | Mercedes | 63 | = |
8 | Alex Albon | ![]() | Williams Mercedes | 42 | = |
9 | Esteban Ocon | ![]() | Haas | 22 | +1 |
10 | Isack Hadjar | ![]() | Visa CashApp RB | 21 | -1 |
11 | Nico Hulkenberg | ![]() | Sauber | 20 | = |
12 | Lance Stroll | ![]() | Aston Martin Mercedes | 14 | = |
13 | Carlos Sainz | ![]() | Williams Mercedes | 13 | = |
14 | Pierre Gasly | ![]() | Alpine | 11 | = |
15 | Yuki Tsunoda | ![]() | Red Bull | 10 | = |
16 | Fernando Alonso | ![]() | Aston Martin Mercedes | 8 | +2 |
17 | Oliver Bearman | ![]() | Haas | 6 | -1 |
18 | Liam Lawson | ![]() | Visa CashApp RB | 4 | -1 |
19 | Jack Doohan | ![]() | Alpine | 0 | = |
20 | Gabriel Bortoleto | ![]() | Sauber | 0 | = |
21 | Franco Colapinto | Alpine | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów:
1 | ![]() | McLaren Mercedes | 374 | = |
2 | ![]() | Mercedes | 199 | +1 |
3 | ![]() | Ferrari | 183 | -1 |
4 | ![]() | RedBull Racing RBPT | 162 | -1 |
5 | ![]() | Williams Mercedes | 55 | = |
6 | ![]() | Visa CashApp RB | 28 | = |
7 | ![]() | Haas Ferrari | 28 | = |
8 | ![]() | Aston Martin Aramco Mercedes | 22 | +1 |
9 | ![]() | Kick F1 Team | 20 | -1 |
10 | ![]() | Alpine Renault | 11 | -1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 4 |
Yuki Tsunoda | Red Bull Racing Honda RBPT | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 |
Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 |
Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 |
George Russell | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 2 | 4 |
Lewis Hamilton | Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 |
Nico Hulkenberg | Kick Sauber Ferrari | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
Gabriel Bortoleto | Kick Sauber Ferrari | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
Pierre Gasly | Alpine Renault | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
Franco Colapinto | Alpine Renault | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 |
Alexander Albon | Williams Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
Carlos Sainz | Williams Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 |
Liam Lawson | RB Honda RBPT | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 |
Isack Hadjar | RB Honda RBPT | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 |
Oliver Bearman | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 |
Esteban Ocon | Haas Ferrari | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 |
Lando Norris | McLaren Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Punkty karne:
Max Verstappen | 11 | 30/06/25 - 2 pkt | |
Logan Sargeant | 7 | ||
Liam Lawson | 6 | 01/12/25 - 2 pkt | 1 |
Nico Hulkenberg | 4 | 30/06/25 - 2 pkt | |
Jack Doohan | 4 | 22/03/26 - 2 pkt | 1 |
Oliver Bearman | 4 | 03/11/25 - 2 pkt | |
Lando Norris | 3 | 01/12/25 - 3 pkt | |
Lance Stroll | 3 | 01/12/25 - 2 pkt | |
Esteban Ocon | 2 | 26/05/25 - 1 pkt | 1 |
Carlos Sainz | 2 | 26/05/25 - 1 pkt | |
Fernando Alonso | 2 | 30/06/25 - 2 pkt | |
Oscar Piastri | 2 | 03/11/25 - 2 pkt | |
Franco Colapinto | 2 | 28/10/25 - 2 pkt | |
Alexander Albon | 2 | 01/12/25 - 2 pkt | |
Daniel Ricciardo | 1 | ||
George Russell | 1 | 01/12/25 - 1 pkt | |
Sergio Perez | 1 | 26/05/25 - 1 pkt | |
Pierre Gasly | 0 | 1 | |
Yuki Tsunoda | 0 | 1 |
Pojedynki zespołowe w okresie 2025 zobaczycie tutaj.