
Rajd Akropolu 2025 przyniósł nie tylko emocjonującą rywalizację na ekstremalnie wymagających greckich odcinkach specjalnych, ale również poważne zawirowania techniczne.
Trzech kierowców kategorii Rally1 – Sami Pajari, Mārtiņš Sesks i Grégoire Munster – zmuszonych było wycofać się z rywalizacji z powodu awarii, których źródłem najprawdopodobniej był problem z nowym typem paliwa używanego w mistrzostwach świata.
Nowy dostawca paliwa pod lupą FIA
Kłopoty zaczęły się po nagłej zmianie dostawcy paliwa. Poprzedni partner WRC, firma P1 Fuels, ogłosiła upadłość tuż przed Rajdem Safari w Kenii. W odpowiedzi na to kryzysowe zdarzenie, od Rajdu Islas Canarias w kwietniu obowiązki przejęła firma TotalEnergies.
Choć początkowo zmiana przebiegła bez większych problemów, sytuacja uległa pogorszeniu podczas greckiej rundy WRC. Nowa mieszanka paliwowa, jak się okazuje, może wchodzić w nieprzewidziane reakcje ze zbiornikami paliwowymi w samochodach Rally1, co doprowadziło do trzech awarii i wycofań z rajdu.

Chronologia awarii podczas Rajdu Akropolu 2025
Pierwszy sygnał ostrzegawczy pojawił się w piątek, gdy Sami Pajari musiał zakończyć udział w zawodach tuż po wyjeździe z punktu tankowania między odcinkami szóstym i siódmym. niedługo potem, w podobnych okolicznościach, z rywalizacji wycofał się Mārtiņš Sesks.
W sobotę problem powtórzył się u innego kierowcy zespołu M-Sport – Grégoire’a Munstera. Belgijski zawodnik dotarł do końcowego serwisu dnia, jednak nie był w stanie kontynuować rajdu z powodu tej samej awarii.
Stanowisko FIA: pełne wsparcie i dochodzenie
Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) błyskawicznie odniosła się do zaistniałej sytuacji, podkreślając, iż sprawa jest już analizowana we współpracy z zespołami i nowym dostawcą paliwa. W oświadczeniu dla serwisu DirtFish czytamy:
„FIA została poinformowana o problemie dotyczącym zbiorników paliwa w niektórych samochodach Rally1 i wspiera odpowiednie zespoły i dostawców, aby zrozumieć i rozwiązać ten problem”.
Źródło: dirtfish.com