
Chińska marka BYD udowadnia, iż przyszłość motoryzacji należy do elektryków. Ich supersamochód Yangwang U9 Track Edition ustanowił nowy rekord prędkości wśród seryjnie produkowanych aut elektrycznych, osiągając zawrotne 472,41 km/h na torze testowym Automotive Testing Papenburg w Niemczech.
Nowy rekord prędkości samochodu elektrycznego
Poprzedni najlepszy wynik należał do modelu Aspark Owl (438,7 km/h), a wcześniej do Rimac Nevera (412 km/h). Sam U9 w 2024 roku uzyskał rekordowe 391,94 km/h na Nürburgringu, ale teraz wyśrubował ten wynik i bezapelacyjnie zajął pozycję lidera w świecie elektryków.
Dla porównania, specjalnie zaprojektowany pojazd Venturri Buckeye Bullet 3 wciąż utrzymuje absolutny rekord prędkości dla EV – aż 550,67 km/h – jednak nie jest to samochód produkcyjny.
Technologia czterech silników – potęga 2220 kW
Yangwang U9 Track Edition korzysta z tej samej koncepcji czterech silników, co standardowa wersja, jednak otrzymał szereg usprawnień. Zastosowano tu nową architekturę 1200V (w miejsce 800V) oraz zaawansowany system zarządzania temperaturą, dzięki czemu auto lepiej radzi sobie w ekstremalnych warunkach.
Każdy z silników rozwija moc 555 kW, co daje łączny wynik 2220 kW – ponad dwa razy więcej niż w seryjnym U9 (960 kW). Dla porównania:
- Koenigsegg Gemera: 1692 kW,
- Rimac Nevera: 1427 kW,
- Lotus Evija: 1500 kW,
- Porsche Taycan Turbo GT: 815 kW.
Innowacyjne zawieszenie i nietypowe opony
Model Track Edition zachował system zawieszenia DiSus-X, który kontroluje przechyły nadwozia dzięki hydrauliki o wysokiej reakcji. BYD często demonstrowało jego możliwości, np. pokazując, jak samochód potrafi „podskakiwać” w miejscu.
Ciekawostką jest fakt, iż rekordowy egzemplarz wyposażono w specjalnie opracowane opony marki Giti Tire z Indonezji – producenta, który dotąd kojarzył się głównie z budżetowymi rozwiązaniami, a w tej chwili rozwija skrzydła w motorsporcie.
Rywalizacja z samochodami spalinowymi
Mimo spektakularnego wyniku, elektryczny BYD wciąż nie pokonał rekordu aut spalinowych. Bugatti Chiron Super Sport 300+ w 2019 roku osiągnął prędkość 490,48 km/h, potwierdzoną przez niemieckie stowarzyszenie TÜV.
Za kierownicą U9 zasiadł niemiecki kierowca Marc Bassenberg, który rok wcześniej ustanowił rekord w Aspark Owl. Jak sam przyznał:
„W zeszłym roku myślałem, iż osiągnąłem szczyt. Nigdy nie spodziewałem się, iż tak gwałtownie pobiję swój własny rekord – ale oto jesteśmy, na tym samym torze, z nowymi technologiami, które to umożliwiły”.
Podsumowanie – elektryczna rewolucja przyspiesza
BYD Yangwang U9 Track Edition nie tylko pobił rekord prędkości dla samochodów elektrycznych, ale również udowodnił, iż chińska motoryzacja jest gotowa konkurować z największymi markami świata. W walce z legendarnymi spalinowymi konstrukcjami brakuje już naprawdę kilka – a to zwiastuje, iż przyszłość należy do elektryków.
Źródło: drive.com.au