Nazwa "padel" pochodzi od słowa "paddle", które z języka angielskiego tłumaczymy najczęściej jako "wiosło" lub "wiosłować". Z tego powodu wiele osób, które pierwszy raz słyszą o tym sporcie, utożsamia go z jakąś formą wioślarstwa. Tymczasem ten wyraz oznacza też używaną do gry rakietę, a sama dyscyplina narodziła się w Meksyku, potem zdobyła ogromną sławę w Hiszpanii, a następnie rozprzestrzeniła się na inne kraje.
Czym jest więc padel? To emocjonujący sport rakietowy, który łączy cechy tenisa i squasha. Zmodyfikowany przez hiszpańskich padlistów w ciągu kilka dekad, doczekał się wersji ostatecznie spopularyzowanej w ponad 90 krajach. w tej chwili jest to jeden z najszybciej rozwijających się sportów na świecie, zarówno na poziomie towarzyskim i rekreacyjnym dla amatorów, jak i profesjonalnym i turniejowym dla zawodowych graczy.
Gra w padla odbywa się na korcie o sztucznym podłożu, często ogrodzonym drucianą siatką i wyposażonym w tylną i część bocznych ścian z hartowanego szkła lub bloczków betonowych. Służą do niej mniej sprężyste od tenisowych piłki oraz rakiety wykonane z lekkich i wytrzymałych materiałów. Mecz padlowy dzieli się na sety, a te z kolei na gemy, które składają się z punktów. Gra się parami do dwóch wygranych setów.
– Najważniejszą różnicą jest to, iż gramy w klatce, co jest oczywiście zbieżne ze squashem, ale w nim przeciwnicy grają po jednej stronie kortu, natomiast w padlu jest tak jak w tenisie, czyli gra się po dwóch stronach siatki. Chyba jednak najistotniejsza różnica jest taka, iż gra się rakietą z krótką rączką, bez naciągu, przy czym ta rakieta bardzo wiele "wybacza" – tłumaczy dziennikarz sportowy Tomasz Smokowski.
W Polsce ten stosunkowo młody sport rozwija się przede wszystkim dzięki wsparciu pasjonatów oraz biznesu. Na terenie naszego kraju znajduje się kilkadziesiąt ośrodków z kortami do padla, najwięcej w Warszawie i okolicach. W 2017 roku powołana została do życia kadra narodowa, która składa się z drużyny męskiej i kobiecej. Gra ona w zawodach międzynarodowych, głównie w Mistrzostwach Europy i Świata w padlu.
– Padel dlatego zyskuje tak wielką popularność, bo jest sportem, mówiąc najprościej, bardzo grywalnym. Łatwość grania, przyjemność z takiego zdrowego zmęczenia się oraz czas, jaki spędza się ze znajomymi na korcie i po nim, mają w tym swój udział. Można też powiedzieć, iż w tej dyscyplinie Polska ma już jak najbardziej utalentowanych zawodników – zaznacza nasz rozmówca, prywatnie wielki fan padla.
Wśród wydarzeń przeznaczonych do popularyzacji padla w Polsce renomą cieszy się Turniej CUPRA PADLOWE, którego twórcą jest właśnie dziennikarz Tomasz Smokowski. Po raz pierwszy ta wyjątkowa impreza sportowa odbyła się w 2021 roku w Warszawie. Turniej ma na celu promocję padla jako i sportu towarzyskiego, i dyscypliny sportowej, a także wsparcie młodego pokolenia polskich padlistów.
Tegoroczną edycję turnieju rozegrano 22 lutego 2025 roku na kortach Warsaw Padel Club. Wzięło w niej udział ponad 160 gwiazd ze świata sportu, kultury i mediów. Na liście zawodników znalazły się takie nazwiska jak: Agnieszka Radwańska, Maja Włoszczowska, Michał Marszał, Tribbs, Maciej Dowbor, Rafał Maserak i Izak.
Do rywalizacji w CUPRA PADLOWE 2025 stanęło 80 par. Nad piątą edycją turnieju tak jak rok temu rolę sponsora tytularnego objęła CUPRA, hiszpański producent samochodów sportowych z siedzibą w Martorell w Katalonii, należący do niemieckiego koncernu Volkswagen Group. Motoryzacyjna marka jest przekonana, iż wsparcie jednego z najważniejszych zimowych wydarzeń sportowych w Polsce idealnie realizuje jej misję promowania padla.
– CUPRA to marka pełna pasji, wytyczająca swoją własną ścieżkę w świecie motoryzacji, a to idealnie wpisuje się w charakter padla, który jest dynamiczny i oryginalny. Cieszymy się, iż po raz kolejny mieliśmy okazję wspierać turniej CUPRA PADLOWE, promując aktywny styl życia i zachęcając Polaków do odkrywania tej niezwykle ekscytującej dyscypliny sportowej – komentuje Katarzyna Dziomdziora, PR Manager marek SEAT i CUPRA.
W tym roku barcelońska marka nie tylko sponsorowała tytularnie warszawskie zawody padla. Również zdecydowała się zostać partnerem Programu Stypendialnego PADLOWE wspieranego corocznie przez uczestników turnieju w ramach wieńczącej go aukcji charytatywnej z licytacją przekazanych przedmiotów. Jest on dedykowany młodym, polskim padlistom: zawodnikom i trenerom.
Turniej CUPRA PADLOWE i prowadzony przez Fundację "Wybiegaj w Przyszłość" program dla utalentowanych sportowców nie są jedynymi akcjami związanymi z padlem w Polsce, w które angażuje się jedna z najmłodszych samochodowych marek w Europie. Innym przykładem jest turniej Polish Padel Tour Szczecin, inicjatywa szczecińskiego oddziału sieci dealerskiej CUPRA Studio.
Od ponad pięciu lat CUPRA nieprzerwanie wspiera rozwój padla na całym świecie, inwestując w młode talenty i współpracując z najlepszymi zawodnikami. Marka partneruje również World Padel Tour, Międzynarodowej Federacji Padla oraz Premier Padel.