Zmian jest całkiem sporo – przewodnik przed sezonem 2025 Formuły 1

4 godzin temu



Przed nami kolejny sezon Formuły 1, przed którym warto poznać kilka nowości regulaminowych i nie tylko, jakie pojawiają się w serii. Zapraszam na przewodnik!

Zespoły

W Formule 1 (jeszcze…) pojedzie 10 zespołów. Oprócz dodania lub zniknięcia sponsorów tytularnych (tu największa zmiana w Williamsie) nie mamy zmian nazw zespołów, ich siedzib czy szefów ekip. Nie ma również zmian dostawców najważniejszych komponentów w aucie.

Kierowcy

Zmiany w tym aspekcie są ogromne:



– Swojego składu w porównaniu z początkiem 2024 roku nie zmieniły tylko McLaren i Aston Martin
– Tylko 10 kierowców zostało w tym samym zespole: Max Verstappen (Red Bull), Lando Norris (McLaren), Oscar Piastri (McLaren), Charles Leclerc (Ferrari), Fernando Alonso (Aston Martin), Lance Stroll (Aston Martin), Pierre Gasly (Alpine), George Russell (Mercedes), Yuki Tsunoda (RB), Alex Albon (Williams).
– Lewis Hamilton (z Mercedesa do Ferrari), Carlos Sainz (z Ferrari do Williamsa) Esteban Ocon (z Alpine do Haasa), Nico Hulkenberg (z Haasa do Saubera)
– Mamy aż 6 kierowców, którzy nie zaczynali sezonu 2024: Liam Lawson (RB), Oliver Bearman (Haas), Jack Doohan (Alpine), Andrea Kimi Antonelli (Mercedes), Gabriele Bortoleto (Sauber) i Isack Hadjar (RB).
– Tylko połowa z “debiutantów” nie ma żadnego wyścigu F1 na koncie. Lawson przejechał ich 11, Bearman 3, a Doohan 1. Tylko Bortoleto nie uczestniczył w absolutnie żadnej sesji weekendu wyścigowego F1.

Kalendarz

Tu zmiany są minimalne – nie odeszła żadna runda, żadna nie doszła. Największą “nowością” jest prawdopodobnie ta, która czeka nas w tym tygodniu, a zatem początek sezonu w Australii.

Sprintów, podobnie jak rok temu, będzie sześć. Ich lokalizacje nieco się zmieniły. Zobaczcie kalendarz Formuły 1 w okresie 2025:

Data wyściguNazwa GP1. trening2. trening3. treningKwalifikacjeWyścigSprint?
16 marcaAustralia02:30 - 03:3006:00 - 07:0002:30 - 03:3006:00 - 07:005:00
23 marcaChiny05:30 - 12:3009:30 (Shootout)03:00 (Sprint)9:00 - 10:009:00Tak
6 kwietniaJaponia04:30 -05:3008:00 - 09:0004:30 - 05:3008:00 - 09:007:00
13 kwietniaBahrajn12:30 - 13:3016:00 - 17:0013:30 - 14:3017:00 - 18:0016:00
20 kwietniaArabia Saudyjska14:30 - 15:3018:00 - 19:0014:30 - 15:3018:00 - 19:0018:00
4 majaMiami18:30 - 19:3022:30 (Shootout)18:00 (Sprint)22:00 - 23:0022:00Tak
18 majaEmilia Romagna13:30 -14:3017:00 - 18:0012:30 - 13:3016:00 - 17:0015:00
25 majaMonako13:30 - 14:3017:00 - 18:0012:30 - 13:3016:00 - 17:0015:00
1 czerwcaHiszpania13:30 - 14:3017:00 - 18:0012:30 - 13:3016:00 - 17:00 15:00
15 czerwcaKanada19:30 - 20:3023:00 - 00:0018:30 - 19:3022:00 - 23:0020:00
29 czerwcaAustria12:30 - 13:3016:30 - 17:3012:00 - 13:0016:00 - 17:0015:00
6 lipcaWielka Brytania13:30 - 14:3017:00 - 18:0012:30 - 13:3016:00 - 17:0015:00
27 lipcaBelgia13:30 - 14:3017:30 - 18:30 (Shootout)12:00 (Sprint)16:00 - 17:0015:00Tak
3 sierpniaWęgry13:30 - 14:3017:00 - 18:0012:30 - 13:3016:00 - 17:0015:00
31 sierpniaHolandia12:30 -13:3016:00 - 17:0011:30 - 12:3015:00 - 16:0015:00
7 wrześniaWłochy13:30 - 14:3017:00 - 18:0012:30 - 13:3016:00 - 17:0015:00
21 wrześniaAzerbejdżan11:30 - 12:3015:00 - 16:0010:30 - 11:3014:00 - 15:0013:00
5 październikaSingapur11:30 - 12:3015:00 - 16:0011:30 - 12:3015:00 - 16:0014:00
19 październikaStany Zjednoczone18:30 - 19:3022:30 (Shootout)19:00 (Sprint)23:00 - 00:0020:00Tak
26 październikaMeksyk 20:30 - 21:3000:00 - 01:0019:00 - 12:0023:00 - 00:0021:00
9 listopadaBrazylia15:30 - 16:3019:30 (Shootout)15:00 (Sprint)19:00 - 20:0018:00Tak
23 listopadaLas Vegas01:30 - 02:3005:00 - 06:0001:30 - 02:3005:00 - 06:0005:00
30 listopadaKatar13:30 - 14:3017:30 (Shootout)13:00 (Sprint)19:00 - 20:0017:00Tak
7 grudniaAbu Zabi10:30 - 11:3014:00 - 15:0011:30 - 12:3015:00 - 16:0014:00

Przepisy

Ktoś mógłby powiedzieć, iż w tym aspekcie nie zmieniło się wiele. Ale to błędne założenie. Owszem, do czekającej nas w 2026 roku rewolucji jeszcze daleko, ale zmiany są i to całkiem konkretne. Pozwólcie, iż wypiszę je po krótce poniżej, dodając odnośniki do konkretów poszczególnych zmian we wcześniejszych tekstach na blogu:

1. Koniec z punktem za najszybsze okrążenie wyścigu: W ubiegłym sezonie – również na podstawie sugestii kierowców – zdecydowano, iż w Formule 1 nie będzie już punktu za najszybsze okrążenie wyścigu (o ile kierowca znalazł się w pierwszej dziesiątce). Oznacza to, iż w tym sezonie do rozdania będą 24 punkty mniej.

2. Więcej treningów dla młodych kierowców: Liczba obowiązkowych pierwszych treningów, jakie zespoły muszą oddać młodym kierowcom wzrosła z 2 do 4 (po 2 na każdego kierowcę).



3. Dwa obowiązkowe pit-stopy w Monako: Aby podnieść atrakcyjność wyścigu w Księstwie zdecydowano się na wprowadzenie nakazu dwóch zjazdów do boksów.

4. Nowe kary za złe zachowanie: Temat bardzo głośny. choćby €180 tys. kary plus zawieszenie na miesiąc plus odjęcie punktów w mistrzostwach – tak FIA chce karać niesubordynowanych kierowców.

5. Zniesienie limitów skrzyni biegów: Dotychczas każdy kierowca mógł użyć maksymalnie 5 skrzyń biegów w sezonie. Teraz tego limitu nie będzie, a kierowców będą ograniczały przede wszystkim limity budżetowe.

6. Chłodzenie kierowców: Zespoły, przy współpracy z FIA, musiały w tym sezonie zamontować w bolidach dodatkowe urządzenia, mające przynosić ulgę kierowcom podczas upalnych wyścigów. Przygotowana została do tego specjalna procedura.

7. Bardziej restrykcyjne testy skrzydeł: Od początku sezonu będą obowiązywały bardziej restrykcyjne obciążeniowe testy statyczne tylnych skrzydeł, a od GP Hiszpanii również przednich.

8. Restrykcje w testowaniu starszych bolidów: Od tego sezonu żaden zespół Formuły 1 nie będzie mógł przeprowadzić więcej niż 20 dni testowych starszymi (minimum 2-letnie) bolidami. Co więcej, żaden z kierowców F1 nie może przejechać w tym sezonie więcej niż 1000 km starszymi bolidami i może wziąć udział w maksymalnie 4 dniach testowych.

9. Wspólny test po sezonie: Każdy zespół będzie musiał przygotować zmodyfikowany aerodynamicznie bolid na wspólny test opon na sezon 2026, który odbędzie się po GP Abu Zabi.

10. Cięższe bolidy: W tym sezonie limit będzie wynosił 800 kg. Wzrost o 2 kilogramy w porównaniu z poprzednim rokiem ma związek ze zwiększeniem masy minimalnej kierowcy z 80 do 82 kilogramów.

11. Więcej sędziów: W niektórych rundach sezonu 2025 FIA będzie wyznaczać nie czterech, a pięciu sędziów (jeden lokalny, jeden stały, jeden przedstawiciel kierowców i 2 dodatkowych sędziów) by zwiększyć szybkość podejmowania decyzji.

12. Koniec z jazdą uszkodzonym autem: Po ubiegłorocznej jeździe Sergio Pereza mocno uszkodzonym autem, teraz dyrektor wyścigu będzie mógł zdecydować, iż mocno uszkodzony samochód musi natychmiast zatrzymać się w bezpiecznym miejscu.

13. Zmiany nakazu jazdy na deszczówkach: Zluzowano te przepisy i teraz stanowią one, iż o ile dyrektor wyścigu nie uzna za konieczną jazdę na pełnych deszczówkach, to na 5 minut przed startem na samochodzie bezpieczeństwa zapalą się pomarańczowe światła, które oznaczają, iż okrążenie formujące odbędzie się za safety carem.

14. Kary za złamanie procedur startowych: Po GP Brazylii 2024, gdy niektórzy kierowcy złamali przepisy dotyczące procedur przy zakłóconym starcie, wprowadzono kary dla tych, którzy będą ruszać bez wyraźnego sygnału kontroli wyścigów.

15. Więcej unsafe releases: Od tego sezonu sędziowie będą mogli nakładać kary na zespoły za niebezpieczne wypuszczenie ze stanowiska serwisowego również w przypadku “prawdopodobnego uszkodzenia innego samochodu”, a nie tylko (tak jak teraz) przy stworzeniu zagrożenia takiego uszkodzenia.

Teraz zatem wszystko już wiemy i możemy z czystym sumieniem przystępować do rywalizacji w Grand Prix Australii, którego harmonogram znajdziecie tutaj.

Niebawem opublikuję podobny przewodnik, tym razem dotyczący Formuły 3.



Idź do oryginalnego materiału