Rozszerzony z 13 do 14 rund kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) 2025 sprawia, iż zespoły fabryczne zmieniają strukturę zarządzania. Kierujący ekipą Toyota Gazoo Racing, Jari-Matti Latvala sygnalizował od pewnego czasu, iż nie wyobraża sobie pracować na 14 wyjazdach w roku (pisaliśmy o tym tutaj). Najnowsze ustalenia sugerują, iż połowę jego etatu przejmie nieoczekiwanie absolutna legenda WRC.
Latvala chce zostać mistrzem Europy
Kilka dni temu stało się jasne, iż Jari-Matti Latvala porozumiał się z Toyotą w sprawie pracy na pół etatu. W rozmowie z fińskim Rallit.fi, 39-latek przyznał, iż dostał zgodę od japońskiej marki na opuszczanie dalekobieżnych rund WRC, czyli tych poza Europą. – Mogę potwierdzić, iż zacznę sezon WRC normalnie i będę obecnych na pierwszych dwóch rajdach (Monte Carlo, Szwecja) – powiedział Jari-Matti Latvala dla Rallit.fi.
Uczestnik rekordowych 211 rund WRC wynegocjował z Toyotą także możliwość startów w Historycznyych Rajdowych Mistrzostwach Europy (EHRC). Od zakończenia kariery kierowcy w WRC, Latvala udziela się głównie w rajdach historycznych. Jego „bronią” była odrestaurowana przez niego Toyota Celica GT-Four ST165. Na nowy sezon przygotowuje już kolejną ewolucję, czyli ST185.
Legenda WRC u sterów Toyoty
Oba te samochody dobrze zna Juha Kankkunen, czterokrotny rajdowy mistrz świata. Fin jako jedyny w historii zdobył tytuł wśród kierowców w WRC zarówno w erze Grupy B, jak w i czasach Grupy A. W 1986 r. dokonał tego z Peugeotem. Potem z Lancią w 1987 i 1991. Ostatni raz dokonał tego w 1993 r. z Toyotą (Celicą ST185). 65-letnia legenda WRC ujawniła w rozmowie z fińską stacją telewizyjną MTV, iż dostał zapytanie o objęcie roli szefa zespołu Toyoty, gdy Latvala byłby niedostępny.
– Przyznaję, iż były rozmowy, ale nic konkretnego nie zostało jeszcze z nikim uzgodnione – wyjawił Juha Kankkunen dla MTV. – Szczerze mówiąc, na tym etapie sam kilka wiem. Musimy poczekać do [Rajdu] Japonii (21-24 listopada) na to, co ustalili. Nic więcej nie mogę powiedzieć – zakończył.
Ostatnio, gdy Jari-Matti Latvala sam startował w rundach WRC, jego obowiązki przejmował Kaj Lindstrom. Fin na co dzień zajmuje jednak stanowisko dyrektora sportowego. Dlatego też prawdopodobnie uznano, iż efektywniej dla zespołu będzie dołączenie do ekipy kogoś kolejnego. Juha Kankkunen od lat jest blisko zespołu Toyota Gazoo Racing. Jest globalnym ambasadorem marki, blisko zaprzyjaźnionym z wieloletnim prezesem Toyoty, Akio Toyodą.