Podczas gdy większość przypadkowych fanów Formuły 1 jest zaznajomiona z widokiem flagi w szachownicę, istnieje szereg innych używanych podczas wyścigów, aby przekazać różne znaczenia.
Niektóre z nich przez lata budziły kontrowersje: na przykład w 2022 roku Kevin Magnussen był niezadowolony z tego, iż pokazano mu czarno-pomarańczową flagę nakazującą kierowcy Haasa zjechać do boksu, ponieważ jego samochód był niebezpieczny.
Organ zarządzający FIA podobno rozważał oszczędniejsze używanie flagi w okresie 2023 w wyniku protestów Magnussena.
Kiedy dokładnie ta flaga jest używana i co oznaczają pozostałe? Wyjaśniamy, na jakie kolory zwracają uwagę kierowcy.
Wyjaśnienie flag F1: Co oznaczają różne kolory
W F1 jest 10 głównych flag, a kierowcy mogą zostać ukarani, jeżeli nie przestrzegają wymagań każdej z nich, gdy są w użyciu.
Żółta flaga
Pojedyncza żółta flaga oznacza, iż kierowcy powinni zmniejszyć prędkość, unikać wyprzedzania i przygotować się do zmiany kierunku z powodu zagrożenia na torze lub w jego pobliżu.
Dwie żółte flagi to nakaz znacznego zmniejszenia prędkości, unikania wyprzedzania i przygotowania się do zmiany kierunku lub zatrzymania się z powodu zagrożenia blokującego tor i marszałków na powierzchni lub w pobliżu.
czerwona flaga
Czerwona flaga oznacza, iż sesja jest zawieszona i kierowcy muszą powoli wracać do boksów, a sesja może zostać wznowiona z samochodami w kolejności, w jakiej się zatrzymały. Ta flaga może być używana z powodu zablokowanego toru lub niebezpiecznej pogody, która może spowodować bezpośrednie zagrożenie dla zawodników lub widzów.

Zielona flaga
Flaga, którą chce zobaczyć większość kierowców: zielona oznacza (prawie) start, sygnalizując, iż poprzednie zagrożenie zostało usunięte i można wznowić normalne warunki wyścigowe.
Niebieska flaga
Kierowcom, którzy mają zostać zdublowani, pokazywana jest ta flaga, aby powiedzieć im, aby przepuścili samochód za nimi. Stacjonarna niebieska flaga oznacza, iż inny samochód jedzie po torze, gdy kierowca opuszcza depot. Kierowcy mogą zostać ukarani za wielokrotne ignorowanie niebieskich flag.
Żółta i czerwona flaga
Ta flaga oznacza zmianę nawierzchni toru, taką jak woda lub olej, zmniejszająca przyczepność odcinka. Żółta i czerwona flaga jest również utrzymywana nieruchomo.
Czarno-biała flaga
Ta flaga, podzielona na dwa kolory ukośną linią, jest nieruchoma i zawiera numer kierowcy, który został ostrzeżony za niesportowe zachowanie.
Czarno-pomarańczowa flaga
Czarna flaga z pomarańczowym kółkiem z numerem kierowcy, do którego jest skierowana, jest pokazywana, gdy samochód ma problem mechaniczny, który jest uważany za niebezpieczny i dlatego musi jak najszybciej wrócić do boksów.
Czarna flaga
Kandydaci do flagi, których najmniej chcą zobaczyć: wraz z numerem celu oznacza to dyskwalifikację dla danego kierowcy. Takie incydenty są rzadkieale gwałtownie zdobywają miejsce w hali niesławy F1.

Biała flaga
Biała flaga symbolizuje, iż wolno poruszający się pojazd — na przykład samochód medyczny — jest z przodu. Jest również używany do wskazania, iż sesja ćwiczeniowa została zakończona.
Flaga w szachownicę
Ostatnią flagą, którą widzi większość kierowców, jest flaga w szachownicę, która kończy sesję, z wyjątkiem kulminacji okrążenia, na którym są dla zawodników. W wyścigu zwycięzcą zostaje kierowca, który jako pierwszy przekroczy linię startu/mety podczas machania tą flagą.
Kolor flagi | Oznaczający |
Żółty | Niebezpieczeństwo na torze |
Żółty i czerwony | Śledź zmianę nawierzchni |
Zielony | Obowiązują normalne warunki |
Niebieski | Kierowca musi przepuścić samochody |
Biały | Wolno poruszający się pojazd z przodu |
Czerwony | Sesja zawieszona |
Czarny | Kierowca zdyskwalifikowany |
Czarny i pomarańczowy | Samochód musi wrócić do boksów |
Czarny i biały | Kierowca ostrzegał |
Flaga w szachownicę | Sesja zakończona |
Klasyfikacja F1, wyjaśniona: Punkty i system punktacji
Punkty są przyznawane 10 najlepszym zawodnikom w Grand Prix. Zwycięzca otrzymuje 25 punktów, drugie miejsce to 18 punktów, a trzecie miejsce to 15 punktów. Oto podział dla każdej pozycji końcowej w siatce.
1 | 25 |
2 | 18 |
3 | 15 |
4 | 12 |
5 | 10 |
6 | 8 |
7 | 6 |
8 | 4 |
9 | 2 |
10 | 1 |
11-20 | 0 |
Kierowca z najszybszym okrążeniem otrzymuje dodatkowy punkt, ale kierowca musi ukończyć wyścig w pierwszej dziesiątce, aby zdobyć ten punkt.
W przypadku sprintu dodatkowe punkty będą oferowane ośmiu najlepszym kierowcom, a zwycięzca zdobędzie osiem punktów. P2 do P8 zdobędą odpowiednio siedem, sześć, pięć, cztery, trzy, dwa i jeden punkt.
Na rok 2022 wprowadzono nowy system punktowy za wyścigi przerwane podczas Grand Prix z powodu incydentu, złej pogody lub sytuacji, w której wyścig nie może się odbyć. Była to reakcja na Grand Prix Belgii 2021, gdzie wyścig został odwołany po dwóch okrążeniach z powodu ulewnego deszczu i przyznano pół punktu.
- Żadne punkty nie zostaną przyznane, jeżeli nie zostaną ukończone co najmniej dwa okrążenia w warunkach zielonej flagi.
- Punkty zostaną przyznane na zasadzie 6–4–3–2–1 pierwszej piątce, jeżeli mniej niż 25 procent wyścigu zostanie ukończone.
- Punkty będą przyznawane na podstawie 13–10–8–6–5–4–3–2–1 do pierwszej dziewiątki, jeżeli zostanie ukończonych od 25 do 50 procent wyścigu.
- Punkty zostaną przyznane na podstawie 19–14–12–9–8–6–5–3–2–1 pierwszej dziesiątce, jeżeli ukończone zostanie od 50 do 75 procent wyścigu.
Podczas ubiegłorocznego Grand Prix Japonii doszło do pewnego zamieszania, podczas którego kierowcom przyznano pełną liczbę punktów, mimo iż ukończono mniej niż 75 procent wyścigu, a decyzja została podjęta po zakończeniu wyścigu w warunkach zielonej flagi. Aby uniknąć nieporozumień w tym roku, wszystkie wyścigi poniżej 75 procent ukończenia będą podlegały systemowi punktów w ruchomej skali.
Punkty są sumowane w trakcie sezonu i idą do mistrzostwa kierowców i konstruktorów. Kierowca i zespół z największą liczbą punktów na koniec sezonu zostają mistrzami.

Harmonogram F1 w 2023 roku
W sezonie 2023 Formuła 1 będzie ścigać się na 23 różnych torach w 20 krajach. Włochy będą gospodarzami dwóch Grand Prix, a trzy odbędą się w Stanach Zjednoczonych.
Kampania 2023 rozpocznie się tak, jak w 2022 roku, od Grand Prix Bahrajnu na torze Sakhir International Circuit. Ten wyścig odbędzie się 5 marca. Finał sezonu odbędzie się na torze Yas Marina Circuit podczas Grand Prix Abu Zabi, tak jak to miało miejsce przez ostatnie dwa lata, 26 listopada.
Żyj Las Vegas! F1 zawita do The Strip w 2023 roku #F1 @Vegas pic.twitter.com/QB1ZTry7cY
— Formuła 1 (@F1) 31 marca 2022 r
Trzy wyścigi odbywające się w Stanach Zjednoczonych odbędą się w Miami, Austin i Las Vegas.
5 marca | Grand Prix Bahrajnu | Bahrajn | Międzynarodowy tor Sakhir |
19 marca | Grand Prix Arabii Saudyjskiej | Arabia Saudyjska | Tor Jeddah Corniche |
2 kwietnia | Grand Prix Australii | Australia | Park Alberta |
30 kwietnia | Grand Prix Azerbejdżanu | Azerbejdżan | Obwód miejski Baku |
7 maja | Grand Prix Miami | USA | Międzynarodowy Autodrom Miami |
21 maja | Grand Prix Emilii-Romanii | Włochy | Obwód Imola |
28 maja | Grand Prix Monako | Monako | Tor Monako |
4 czerwca | Grand Prix Hiszpanii | Hiszpania | Circuit de Barcelona-Catalunya |
18 czerwca | Grand Prix Kanady | Kanada | Tor wyścigowy Gilles Villeneuve |
2 lipca | Grand Prix Austrii | Austria | Pierścień Red Bulla |
9 lipca | Grand Prix Wielkiej Brytanii | Zjednoczone Królestwo | Tor Silverstone |
23 lipca | Grand Prix Węgier | Węgry | Hungaroring |
30 lipca | Grand Prix Belgii | Belgia | Circuit de Spa Francorchamps |
27 sierpnia | Grand Prix Holandii | Holandia | Tor Zandvoort |
3 września | Grand Prix Włoch | Włochy | Tor Monzy |
17 września | Grand Prix Singapuru | Singapur | Tor wyścigowy Marina Bay Street |
24 września | GP Japonii | Japonia | Tor Suzuki |
8 października | Grand Prix Kataru | Katar | Międzynarodowy tor w Lusail |
22 października | Grand Prix Stanów Zjednoczonych | USA | Obwód obu Ameryk |
29 października | Grand Prix Meksyku | Meksyk | Autodromo Hermanos Rodriguez |
5 listopada | GP Sao Paulo | Brazylia | Tor Interlagos |
18 listopada | Grand Prix Las Vegas | USA | Tor uliczny Las Vegas |
26 listopada | Grand Prix Abu Zabi | ZEA | Tor Yas Marina |