Rozpoczęła się wojna licytacyjna o luksusową markę samochodów Bugatti. Według osób zaangażowanych w transakcję, chorwacka firma technologiczna i produkująca samochody sportowe Rimac niedawno złożyła ofertę na pozostałe udziały w spółce joint venture Bugatti Rimac. Bloomberg jako pierwszy poinformował o ofercie. Rimac mógłby nawiązać współpracę z innymi inwestorami. Rozmowy są jeszcze na wczesnym etapie.
Bugatti należy w tej chwili do spółki joint venture Bugatti Rimac. Rimac ma 55 procent, Porsche pozostałe 45 procent. Negocjacje między Rimac i Porsche realizowane są od kilku miesięcy. Już w grudniu magazyn „Manager Magazin” poinformował, iż Porsche rozważa przejęcie większościowego udziału w spółce joint venture i rozpoczęło negocjacje z firmą Rimac. Założyciel Rimac, Mate Rimac, potwierdził wówczas w wywiadzie dla magazynu „Manager”, iż „wśród właścicieli realizowane są rozmowy na temat możliwej transakcji”. Oprócz Porsche, w Bugatti są zaangażowane również inne podmioty. Dodał: „Firma radzi sobie tak dobrze, iż sam chciałbym zwiększyć udziały w Rimac ”.
Rimac i Porsche założyli firmę Bugatti Rimac w 2021 r. w celu produkcji tzw. hipersamochodów pod markami o tej samej nazwie. To niezwykle zaawansowane technologicznie, luksusowe samochody sportowe, których cena wynosi kilka milionów euro i które osiągają prędkość ponad 400 kilometrów na godzinę.
Taktyczne zawyżanie cen?
W tym kontekście osoby z wewnątrz firmy uważają również ofertę Rimac dotyczącą akcji Porsche za manewr mający na celu zawyżenie wyceny spółki joint venture Bugatti Rimac. Nie podjęto jeszcze decyzji, czy ostatecznie większościowy udział w spółce joint venture nabędą Porsche czy Rimac, czy też zostanie znaleziony zewnętrzny nabywca Bugatti Rimac.
Obecnie w spółce joint venture pracuje około 900 mężczyzn i kobiet, większość z nich w Zagrzebiu i siedzibie Bugatti w Molsheim we Francji. Do końca roku firmę będzie przez cały czas wspierać Bugatti Engineering, które odpowiada już za Volkswagena . Oprócz 45 procent udziałów w Bugatti Rimac, Porsche posiada również 21 procent udziałów w spółce holdingowej Rimac Group; Gdyby to obliczyć, udziały Bugatti Rimac wynosiłyby już 56 procent. Ale to nie pomaga w codziennym prowadzeniu biznesu. W razie wątpliwości decyzję podejmuje strona Rimac, a ściślej: Mate Rimac jako CEO.