Te nowe zespoły Formuły 1 ścigają się o zwycięstwo

2 miesięcy temu

Widowisko z okazji 75. rocznicy: Po raz pierwszy twórcy Formuły 1 zgromadzili wszystkie zespoły na scenie w Londynie, aby wspólnie zaprezentować nowe samochody i zespoły. We wtorek wieczorem 15 000 fanów oddało hołd markom Red Bull, Mercedes, Ferrari i spółce przy akompaniamencie muzyki zespołu Take That. Sezon 2025 zapowiada się ekscytująco, choćby jeżeli nie ujawniono jeszcze wszystkich szczegółów na temat zaprezentowanych teraz samochodów. Kolejnym tematem rozmów jest to, jak w tym sezonie poradzi sobie Lewis Hamilton (40) ze swoim nowym zespołem wyścigowym Ferrari lub jak spisze się Max Verstappen (27), ponieważ dominacja kierowcy Red Bulla w ostatnim czasie wyraźnie osłabła.

Formuła 1 – Daty 2025

14-16 marca: Australia / Melbourne

21-23 marca: Chiny / Szanghaj

4-6 kwietnia: Japonia / Suzaka

11.4.-13.4.: Bahrajn / Sachir

18-20 kwietnia: Arabia Saudyjska / Dżudda

Według badania Nielsen Sports, Formuła 1 stała się w ubiegłym roku najpopularniejszym corocznym cyklem sportowym na świecie, z łączną widownią wynoszącą 750 milionów osób. Coraz większa liczba fanów i widzów jest na rękę najcenniejszej firmie medialnej na świecie: Liberty Media. Amerykańska firma należąca do Johna Malone’a (83) jest właścicielem praw marketingowych do Formuły 1 i czerpie z tego duże zyski – co z kolei przynosi korzyści zespołom.

W tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, w zawodach ponownie weźmie udział dziesięć drużyn. Od 2026 roku będzie ich jednak jedenaście, gdy na linii startu pojawi się zespół General Motors Cadillac.

Wysokość kwoty pieniędzy, jaką poszczególne zespoły wyścigowe otrzymują od Liberty Media, regulowana jest w tzw. Porozumieniu Concord i zależy od ich sukcesów w poprzednim sezonie. Zasady są ustalane w drodze negocjacji pomiędzy federacją sportów motorowych FIA, Liberty Media i zespołami. Oczekuje się, iż zaktualizowana wersja będzie dostępna pod koniec 2025 roku.

Kwartalne raporty Liberty Media sugerują, iż kwota dystrybuowana w 2025 r. może być jeszcze wyższa niż w 2024 r. Analitycy twierdzą, iż przychody Liberty Media z Formuły 1 najprawdopodobniej znacznie wzrosły w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2022 r. kwota ta wynosiła 2,1 mld dolarów, a w 2023 r. około 3,2 mld dolarów. W 2024 roku Liberty Media odnotowało przychody w wysokości 2,369 miliarda dolarów po zaledwie dziewięciu miesiącach. Dla porównania: w 2023 r., po trzech kwartałach, kwota ta wynosiła 1,542 mld dolarów. A czwarta kwarta, rozgrywana w Las Vegas, tradycyjnie uważana jest za jedną z najbardziej dochodowych.

Liberty Media planuje przedstawić swoje wyniki kwartalne i roczne 27 lutego. 45 procent przychodów Formuły 1 trafia do zespołów

Nagrody pieniężne stanowią jedno z najważniejszych źródeł dochodu poszczególnych zespołów F1. Istnieją również dochody ze sponsoringu i sprzedaży danych pochodzących z prac badawczo-rozwojowych.
Według obliczeń platformy biznesu sportowego „Sportico”, do początku 2025 roku po raz pierwszy wartość wszystkich drużyn osiągnie miliard dolarów lub więcej .

Mało prawdopodobne jest, aby wszystkie zespoły osiągnęły dodatnią sytuację finansową. „Sportico” zidentyfikowało również dwa zespoły, które ponoszą stratę operacyjną. Zyskowność jest poważnym wyzwaniem, zwłaszcza dla mniejszych zespołów, które nie walczą o czołowe miejsca.

Najbardziej dochodowe zespoły to Mercedes, Ferrari i Red Bull. „Forbes” uznał także Ferrari za najcenniejszy zespół. Te trzy zespoły mają również najdroższych kierowców w Formule 1.

Poniżej przedstawiamy krótkie portrety drużyn na sezon 2025:

Wyścigi Red Bulla

Oracle Red Bull Racing: Nowy duet kierowców Max Verstappen i Liam Lawson zaprezentował nowy samochód w Londynie

Szacowana wartość zespołu w 2024 r. ( „Sportico”) : 3,5 mld dolarów

Szacunkowe przychody w 2023 r. („Sportico”) : 555 mln USD

Zysk operacyjny („Sportico”) : 29 mln USD

Kierowcy: Max Verstappen i Liam Lawson

Lider zespołu: Christian Horner

Kierownik zespołu: Jonathan Wheatley

Dyrektor zarządzający Red Bull Sport: Oliver Mintzlaff

Silnik: Honda

Podwozie: Red Bull Racing

Siedziba: Wielka Brytania

Sezon 2024 był mieszany dla Oracle Red Bull. Dwa lata nieskrępowanej dominacji Red Bulla dobiegły końca. Formuła 1 rzadko była tak ekscytująca jak w 2024 r.: Max Verstappen nie był już „automatycznie” zwycięzcą wielu wyścigów. Mimo iż Red Bull miał problemy, nie zaszkodziło to przynajmniej Formule 1 i jej właścicielowi, Liberty Media. Amerykańska firma odnotowuje wzrost zainteresowania odbiorców nie tylko w USA, ale także w Europie i Niemczech.

Red Bull jest jednym z trzech najcenniejszych zespołów Formuły 1 (patrz tabela). Jak wyglądał rok 2024, jeszcze nie wiadomo. W 2023 roku spółka dominująca Red Bull Technology Limited, zatrudniająca 50 pracowników, odnotowała sprzedaż na poziomie 584 milionów dolarów i zysk w wysokości 14,44 miliona dolarów. Jak podano, liczby te uwzględniają również sprzedaż innych firm. Sam Red Bull Racing zarobił z tego 402 miliony dolarów, a zysk netto ma wynieść około 1,3 miliona dolarów.

W sezonie 2024 Red Bull otrzymał nagrody pieniężne od Liberty Media w wysokości 184 milionów dolarów, podczas gdy rok wcześniej kwota ta wyniosła 169 milionów dolarów. W tym roku media spekulują, iż Red Bull zarobi ponad 140 milionów dolarów, a w klasyfikacji konstruktorów w 2024 roku zajmie trzecie miejsce.

Chociaż skandal #MeToo wokół szefa zespołu Christiana Hornera (51) trafił na pierwsze strony gazet na początku 2024 r., to w trakcie sezonu na pierwszych stronach gazet znalazły się osiągnięcia kierowców i samochodów. Najpóźniej od wyścigu w Australii, w którym samochód Maxa Verstappena stanął w płomieniach, dominacja zespołu wyścigowego dobiegła końca. Ferrari wyprzedziło. W maju główny projektant Adrian Newey (66) podał się do dymisji, a pod koniec sezonu podjęto decyzję w sprawie kierowcy Sergio Pereza (35), który pozostawał daleko w tyle za Verstappenem, odnowionym mistrzem świata. Zamiast tego wybór na sezon 2025 padł na młodego Nowozelandczyka Liama ​​Lawsona (23), który w okresie 2024 przez cały czas jeździł dla Racing Bulls. Perez prawdopodobnie będzie w tym roku jeździł samochodem Red Bulla tylko w indywidualnych wyścigach pokazowych.

Mercedes-AMG Petronas

Nowy design Mercedesa: Brakuje logo poprzedniego głównego sponsora Ineos

Szacowana wartość zespołu w 2024 r. ( „Sportico”) : 3,94 mld dolarów

Szacunkowe przychody w 2023 r. („Sportico”) : 680,6 mln USD

Zysk operacyjny („Sportico”) : 142 mln dolarów

Kierowcy: Andrea Kimi Antonelli i George Russell

Kierowca rezerwowy: Valtteri Bottas

Szef zespołu: Toto Wolff

Kierownik zespołu: Ron Meadows

Przewodniczący Rady Nadzorczej: Markus Schäfer

Dyrektor operacyjny ds. zarządzania: Rob Thomas

Silnik: Mercedes

Podwozie: Mercedes AMG

Siedziba: Wielka Brytania

Zespół Mercedes AMG Petronas F1 uważany jest za jeden z najbardziej dochodowych zespołów. Mimo sezonu bez zwycięstw, Mercedes Benz Grand Prix Limited osiągnął rekordową sprzedaż o wartości 680,6 mln dolarów w roku obrotowym 2023. Żaden zespół w historii Formuły 1 nie zarobił tak dużo. Jednakże zyski spadły ze 114 milionów dolarów do 104 milionów dolarów w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2022 roku sprzedaż wyniosła 524 miliony dolarów. w okresie 2024 Mercedes otrzymał nagrodę pieniężną w wysokości 179 milionów dolarów od Liberty Media. Mercedes zajął drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów w 2023 r., ale w 2024 r. zespół znalazł się dopiero na piątym miejscu. Nie wiadomo jeszcze, ile Mercedes otrzyma za sezon 2025, ale spekuluje się, iż wyniesie ono 130 milionów dolarów.

Czas na pokaz: Andrea Kimi Antonelli, George Russell i szef zespołu Toto Wolff prezentują nowy projekt.

Najważniejszą zmianą w nadchodzącym sezonie jest utrata wieloletniego kierowcy Mercedesa, Lewisa Hamiltona. Wielokrotny mistrz świata będzie jeździł dla Ferrari od 2025 roku. Przez długi czas nie było jasne, kto zasiądzie za kierownicą samochodu Mercedes, jednak wielokrotnie wspominano o Maxie Verstappenie. Ostatecznie decyzja padła na Andreę Antonellego , 18-letniego młodego talentu z Włoch. W 2024 roku Antonelli ścigał się w Formule 2 dla Team Prema Racing, partnera Mercedesa.

Mercedes znalazł Adidasa jako nowego partnera sponsorskiego od 2025 roku . Producent sprzętu sportowego zostanie oficjalnym dostawcą strojów wyścigowych i odzieży codziennej dla zespołu. Koszt: rzekomo 10 milionów euro rocznie. Oczekuje się, iż Mercedes otrzyma około 6 milionów euro rocznie od swoich poprzednich partnerów: Pumy (obecnie Astona Martina) i Tommy’ego Hilfigera.

Ferrari

Nowy rydwan: Ferrari SF-25 przed liczną publicznością

Szacunkowa wartość zespołu w 2025 r. („Sportico”) : 4,78 mld USD

Szacunkowe przychody w 2023 r. („Sportico”) : 619 mln USD

Zysk operacyjny („Sportico”) : 130 milionów dolarów

Kierowcy: Charles Leclerc i Lewis Hamilton

Kierowcy zastępczy: Antonio Giovinazzi i Guanyu Zhou

Szef zespołu: Scuderia Frederic Vasseur

Kierownik zespołu: Diego Ioverno

Przewodniczący zarządu: John Elkann

Silnik: Ferrari

Podwozie: Ferrari

Siedziba: Włochy

Ferrari nie udostępnia żadnych informacji na temat danych biznesowych zespołu Formuły 1. Według doniesień medialnych oczekuje się, iż w 2022 roku zespół osiągnie przychód w wysokości 504 milionów dolarów. Forbes szacuje, iż sprzedaż w 2023 r. wyniesie 680 mln USD. Pewne jest, iż Ferrari otrzymało od Liberty Media około 209 milionów dolarów na sezon 2024 – mimo iż zespół zajął dopiero trzecie miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Ferrari otrzymuje jednak co roku premię, która według szacunków wynosi od 70 do 95 milionów euro. Ferrari otrzymuje tę zapłatę ze względu na jej znaczenie dla Formuły 1 na przestrzeni lat, co czyni ten zespół liderem pod względem płatności od Liberty Media. w okresie 2024 Ferrari zajęło drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Umowa dotycząca wypłat premii jest renegocjowana w regularnych odstępach czasu. Jak podano, projekt przepisów na rok 2026 będzie przez cały czas obejmował dodatkowe płatności dla Ferrari, jednak zostaną one ograniczone.

Ceremonia otwarcia w Londynie: kierowcy Ferrari Charles Leclerc (po prawej) i Lewis Hamilton (po lewej) z szefem zespołu Fredem Vasseurem

Ferrari wywołało poruszenie w tym sezonie, podpisując kontrakt z Lewisem Hamiltonem na sezon 2025. Hamilton i jego były zespół Mercedes rozstali się w ramach głośnej umowy medialnej, a teraz włoski zespół wyścigowy może cieszyć się z byłego mistrza świata. Kierowca Carlos Sainz (30) musiał mu ustąpić miejsca, a on z kolei dołączył do Williamsa.

Pod koniec sezonu 2024 Ferrari ogłosiło, iż producent samochodów sportowych dostarczy napęd i skrzynię biegów konkurencyjnemu Cadillacowi, który od 2026 roku będzie wystawiał jedenasty zespół Formuły 1. Zespół Haas również polega na silnikach Ferrari. Zespół Sauber, który do 2025 roku również będzie bazował na silnikach Włochów, po przystąpieniu Audi przejdzie na własny silnik grupy.

Wyścigi McLarena

Żółto-pomarańczowy samochód: McLaren Lando Norris i McLaren Oscar Piastri zaprezentowali nowego McLarena

Szacunkowa wartość zespołu w 2025 r. („Sportico”) : 2,65 mld USD

Szacunkowe przychody w 2023 r. („Sportico”) : 536 mln USD

Zysk operacyjny („Sportico”) : 38 milionów dolarów

Kierowcy: Lando Norris i Oscar Piastri

Lider zespołu: Andrea Stella

Kierownik zespołu: Paul James

Dyrektor generalny McLaren Racing: Zak Brown

Silnik: Mercedes-AMG

Podwozie: McLaren

Siedziba: Wielka Brytania

Od czasu, gdy bahrajński fundusz majątkowy nabył udziały w producencie samochodów McLaren, szejkowie stali się również większościowymi udziałowcami zespołu Formuły 1. Amerykańska firma inwestycyjna MSP Sports Capital posiada 33 procent udziałów w zespole wyścigowym. Ta ostatnia zainwestowała w 2020 r. 185 mln funtów (około 204 mln euro), co odegrało kluczową rolę w umożliwieniu zespołowi McLaren zbudowania własnego tunelu aerodynamicznego. Zak Brown (53) powiedział, iż zmiany po stronie akcjonariuszy nie miały wówczas wpływu na zespół Formuły 1. Jednocześnie podkreślił, iż zespół jest „w bardzo dobrej kondycji finansowej”. W 2023 roku zespół po raz pierwszy od dłuższego czasu osiągnął zysk. Dokładne liczby i prognozy na rok 2024 nie są jednak jeszcze dostępne.

W 2022 roku zespół Formuły 1 przez cały czas odnotował stratę w wysokości około 57,5 ​​miliona dolarów. Według doniesień medialnych wydatki wzrosły o 92 miliony w porównaniu z rokiem 2021. Sprzedaż wyniosła 358 milionów dolarów. McLaren otrzymał nagrody pieniężne w wysokości około 117 milionów dolarów w 2024 roku. Nie wiadomo jeszcze, ile wyniesie stawka w 2025 r., ale może być wyższa, ponieważ w ubiegłym roku McLaren cieszył się z pierwszego miejsca w klasyfikacji konstruktorów.

Aston Martin Aramco

Tajna misja: Do piosenki przewodniej filmu o Jamesie Bondzie dwaj kierowcy Aston Martina, Fernando Alonso i Lawrence Stroll (z prawej), zaprezentowali projekt samochodu

Szacunkowa wartość zespołu w 2025 r. („Sportico”) : 2,07 mld USD

Szacunkowe przychody i zyski w 2023 r. („Sportico”) : 304 mln USD

Strata operacyjna („Sportico”) : minus 27 milionów dolarów

Kierowcy: Fernando Alonso i Lawrence Stroll

Kierowcy zastępczy: Felipe Drugovich i Stoffel Vandoorne

Szef zespołu: Andy Cowell

Kierownik zespołu: Andy Stevenson

Właściciel: Lawrence Stroll

Dyrektor generalny Aston Martin: Andy Cowell

Silnik: Mercedes

Podwozie: Aston Martin

Siedziba: Wielka Brytania

W zespole Aston Martin również dużo się dzieje. Kanadyjski miliarder i właściciel Lawrence Stroll (65), który kiedyś dorobił się majątku w branży modowej, w zeszłym roku pozyskał do współpracy inwestorów Accel i HPS Investment Partners. Mówi się, iż łącznie posiadają od 20 do 25 procent udziałów w zespole Aston Martin. Przedsiębiorca już w 2023 roku sprzedał część swoich udziałów amerykańskiej grupie Arctos. Już wtedy spekulowano, czy syn Strolla pozostanie w zespole kierowców po sprzedaży. Jednakże biorąc pod uwagę, iż w nadchodzącym sezonie będzie on również kierowcą, można założyć, iż jego ojciec Lawrence przez cały czas będzie posiadał większość zespołu i tym samym będzie przez cały czas kierował jego losami.

Szef marketingu Jefferson Slack postawił sobie za cel czterokrotne zwiększenie przychodów zespołu z tytułu licencji na lata 2025 i 2026 . Pod koniec 2024 roku mówiło się, iż interesy w tym obszarze idą dobrze. Nowością w tym roku jest Puma jako oficjalny partner odzieży sportowej i sprzętu technicznego. Zespół pozyskał także sponsorów: Glenfiddich Whisky, Xerox i saudyjską firmę górniczą Ma’ aden.

Według Forbesa, w 2023 roku Aston Martin osiągnął zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją w wysokości 32 milionów dolarów. W 2021 roku zespół odnotował stratę w wysokości około 63,9 mln dolarów. Przychody zespołu w tym czasie wyniosły łącznie 188,73 mln funtów (237,8 mln dolarów), w porównaniu do 150,43 mln funtów w 2021 r. Z raportu Aston Martina z tamtego okresu wynika, iż ​​firma Formuły 1 wydała 65 mln funtów na sam rozwój zespołu Aston Martin F1 Campus. Liczba pracowników wzrosła wówczas do 504.

Zespół BWT Alpine F1

Nowe malowanie: Różowy świat dla Jacka Doohana (l) i Pierre’a Gasly’ego

Szacunkowa wartość zespołu w 2024 r. („Sportico”) : 1,5 mld USD

Szacunkowe przychody w 2023 r. („Sportico”) : 311 mln USD

Zysk operacyjny („Sportico”) : 23 mln USD

Kierowcy: Jack Doohan i Pierre Gasly

Kierowcy zastępczy: Paul Aron, Ryo Hirakawa, Franco Colapinto

Szef zespołu: Bruno Famin Oliver Oakes

Kierownik zespołu: Julian Rouse

Doradca wykonawczy: Flavio Briatore

Dyrektor generalny Alpine: Philippe Krief (60) / Dyrektor generalny Renault : Luca de Meo (57)

Silnik: Renault

Podwozie: Alpine

Założyciel: Jean Rédélé

Siedziba: Wielka Brytania

Dla Team Alpine również nadeszły burzliwe czasy. Francuski zespół wyścigowy stał się azylem dla niektórych prominentnych inwestorów. Jednak na torze wyścigowym słaba postawa obu kierowców wywołała emocje. Zaraz po pierwszym weekendzie wyścigowym sezonu 2024 złożyli rezygnacje główny technik i szef działu aerodynamiki. Podczas pierwszego wyścigu w Bahrajnie dwaj kierowcy Esteban Ocon (28) i Pierre Gasley (29) uplasowali się tuż za resztą stawki. Po wprowadzeniu zmian w samochodzie Oconowi udało się ukończyć wyścig w Miami na dziesiątym miejscu i zdobyć pierwsze punkty. Mając nadzieję na lepsze wyniki w nadchodzącym sezonie, szef Renault Luca de Meo (57) zatrudnił byłego szefa zespołu Benetton i Renault Formuły 1: Flavio Briatore (74) będzie od tego sezonu pełnić funkcję doradcy wykonawczego zespołu Formuły 1.

Według szacunków „Sportico” zysk zespołu Alpine w 2023 r. wyniesie 23 mln dolarów, a sprzedaż – 311 mln dolarów.

W 2022 roku poruszenie wywołało wejście amerykańskiego aktora Ryana Reynoldsa (48) jako inwestora wspólnie z firmą inwestycyjną Otro Capital. Później w tym samym roku dołączyli do nich inni celebryci, w tym gwiazda NFL i partner Taylor Swift Travis Kelce (35) oraz jego kolega z drużyny Kansas City Chiefs, Patrick Mahomes (29), zawodowi futboliści Alexander Arnold (26) i Juan Mata (36) , profesjonalny golfista Rory Mcllroy (35) i bokser wagi ciężkiej Anthony Joshua (35).

Wyścigi Atlassian Williams

Nowy sponsor: Atlassian jest wyraźnie widoczny na nowej farbie. Obecni są również dwaj kierowcy: Alex Albon (z prawej) i Carlos Sainz.

Szacunkowa wartość zespołu w 2024 r. („Sportico”) : 1,24 mld USD

Szacunkowe przychody w 2023 r. („Sportico”) : 158 mln USD

Strata operacyjna („Sportico”) : minus 100 milionów dolarów

Kierowcy: Alexander Albon i Carlos Sainz

Szef zespołu: James Vowles

Kierownik zespołu: Sven Smeets

Założyciele: Frank Williams i Patrick Head

Zarząd: Matthew Savage

Silnik: Mercedes AMG

Podwozie: Williams

Siedziba: Wielka Brytania

Przez dziesięciolecia Team Williams był firmą rodzinną, ostatnio przez wiele lat zarządzaną przez założyciela Franka Williamsa i jego córkę. W 2020 roku zespół wyścigowy został ostatecznie sprzedany amerykańskiej firmie inwestycyjnej Dorilton Capital. Mimo to, jak wówczas powiedziano, nazwisko Williams powinno zostać w przyszłości zachowane. Szacunkowa cena zakupu wyniosła około 160 milionów dolarów. Wartość zespołu szacuje się w tej chwili na 1,24 miliarda dolarów.

W lutym 2025 roku szef zespołu James Vowles (45) poinformował o „największej transakcji w 48-letniej historii Williamsa”. Firma programistyczna Atlassian chce zostać sponsorem tytularnym zespołu Williams na dłuższy okres. Kwota nie została ujawniona.

W Londynie: szef zespołu James Vowles prezentuje nowy samochód

Oczekuje się, iż w 2023 roku przychody zespołu wyniosą 158 milionów dolarów, a strata około 100 milionów dolarów. W 2021 r. strata wyniosła prawie 70 mln USD, a w 2022 r. prognozuje się, iż wyniesie ona minus 17,89 mln USD. Strefa zysku wydaje się być dalej. Jednak dzięki nowemu sponsorowi zespół chce powrócić do dawnej szczytowej formy. Zespół wiąże duże nadzieje z analizą danych wspomaganą oprogramowaniem.

W kokpicie zasiadają także nowi kierowcy. W sierpniu 2024 roku Vowles zwolnił kierowcę Logana Sargeanta (24) po poważnym wypadku w Zandvoort w Holandii, a następnie posadził za kierownicą kierowcę rezerwowego Franco Colapinto (21). Ale Colapinto w tym sezonie jeździ dla Team Alpine. Na sezon 2025 Williams zatrudnił zamiast niego byłego kierowcę Ferrari Carlosa Sainza – kogoś, „kto potrafi wygrywać”. Drugim kierowcą jest Alexander Albon (28), który prowadzi samochód na zakrętach.

Aplikacja Visa CashApp Racing Bulls

Jasne oświadczenie: Byk jest w ruchu

Szacunkowa wartość zespołu w 2024 r. („Sportico”) : 1,22 mld USD

Szacunkowe przychody w 2023 r. („Sportico”) : 226 mln USD

Zysk operacyjny („Sportico”) : 6 milionów dolarów

Kierowcy: Isack Hadjar i Yuki Tsunoda

Lider zespołu: Laurent Mekies

Kierownik zespołu: Marco Perrone

Dyrektor generalny: Peter Bayer

Silnik: Honda

Podwozie: AlphaTauri

Siedziba: Włochy

Zespół nazywał się kiedyś Alpha Tauri, od własnej marki modowej Red Bulla. Chociaż producent napojów podpisał wieloletni kontrakt z FIA jako partner odzieżowy dla światowego stowarzyszenia sportów motorowych FIA, Oliver Mintzlaff (49), dyrektor sportowy austriackiej grupy napojów, zapoczątkował nową erę w wewnętrznym zespole wyścigowym. W 2024 roku siostrzany zespół Red Bull zmienił nazwę na Visa Cash App RB. Na początku 2024 r. gigant branży kart kredytowych Visa ogłosił, iż nabył długoterminowe prawa do nazwy. Ale najwyraźniej fani nie byli zachwyceni tym tytułem. Od 2025 roku drużyna ponownie będzie nazywać się Racing Bulls. Według Sportico zespół Formuły 1 osiągnął w 2023 roku obroty w wysokości około 226 milionów dolarów, a zysk operacyjny wyniósł 6 milionów dolarów.

Zespół Stake F1 Kick Sauber (od Audi 2026)

Ostatnie okrążenie dla Saubera: Od przyszłego roku Audi będzie jechać do przodu

Szacunkowa wartość zespołu w 2024 r. („Sportico”) : 1,2 mld USD

Szacunkowe przychody i zyski w 2023 r. („Sportico”) : 189 mln USD

Zysk operacyjny („Sportico”) : 12 milionów dolarów

Kierowcy: Gabriel Bortoleto i Niko Hülkenberg

Szef zespołu: Jonathan Wheatly (od lipca 2025)

Kierownik zespołu: Beat Zehnder

Założyciel: Peter Sauber

Silnik: Ferrari

Podwozie: Kick Sauber

Siedziba: Szwajcaria

W zespole Sauber panuje duże zamieszanie. Odkąd potwierdzono, iż Audi przejmie zespół od 2026 roku, w zespole działo się sporo. Audi już dawno ogłosiło swój plan przejęcia zespołu Sauber . Na początku 2024 roku w końcu nadszedł ten czas. Od 2026 roku zespół wyścigowy będzie jeździł pod nazwą Audi. Do tego czasu zespół będzie kontynuował wyścigi ze sponsorem tytularnym Stake and Kick, operatorem kryptokasyna i zakładów sportowych oraz platformą streamingową.

Wraz z wejściem Audi, które ostatecznie stanie się widoczne w 2026 roku, zmieni się nie tylko nazwa, ale i zespół zarządzający. Do zespołu od lata dołączył wieloletni dyrektor sportowy Red Bulla, a w tej chwili szef zespołu Jonathan Wheatly (57), który zastąpi Alessandro Alunniego Braviego (50), który z kolei obejmie stanowisko „Chief Business Affairs Officer” w McLarenie.

Werble: Kierowcy maszerują

Weteran Beat Zehnder (59), który pracował w zespole Sauber na różnych stanowiskach od 1993 r., również musi zrezygnować ze stanowiska menedżera zespołu. Od 2025 r. będzie pełnił funkcję „Dyrektora Programów i Operacji Signature”, a od 2026 r. będzie dostępny wyłącznie w charakterze doradczym. Zamiast niego stanowisko dyrektora sportowego obejmie Hiszpan Ignacio Rueda (46).

Przeorganizowano także skład kierowców. Dzięki Nico Hülkenbergowi (37) zespół pozyskał jedynego niemieckiego kierowcę w Formule 1, który będzie prowadził samochody na torach wyścigowych od tego sezonu. U jego boku znajduje się 20-letni Brazylijczyk Gabriel Bortoleto (20). Od 2026 roku dostawcą silnika nie będzie już Ferrari, ale przyszły patron marki – Audi. Tutaj możesz dowiedzieć się więcej o planach spółki zależnej Volkswagena.

MoneyGram Zespół Haas F1

Uszczegółowienie: Samochód dostrzeżono na torze testowym już kilka dni wcześniej, ale Haas oficjalnie ujawnił jego konstrukcję dopiero teraz.

Szacunkowa wartość zespołu w 2024 r. („Sportico”) : 1,02 mld USD

Szacunkowe przychody i zyski w 2023 r. („Sportico”) : 184 mln USD

Zysk operacyjny („Sportico”) : 6 milionów dolarów

Kierowcy: Esteban Ocon i Oliver Bearman

Szef zespołu: Ayao Komatsu

Kierownicy zespołu: Mark Lowe (dyrektor sportowy) i Neil Hanley (kierownik ds. operacji na torze)

Założyciel i właściciel: Gene Haas

Silnik: Ferrari

Podwozie: Haas

Siedziba: USA

Haas F1 Team to amerykański zespół sportów motorowych, który bierze udział w Formule 1 od 2016 roku. Ma siedzibę w trzech lokalizacjach: w USA, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Założycielem firmy jest amerykański przedsiębiorca Gene Haas, właściciel firmy produkującej obrabiarki Haas Automation.

Zespół zatrudnia najmniej pracowników spośród wszystkich zespołów Formuły 1. Były szef zespołu Günther Steiner (59) podkreślał już wcześniej, iż potrzebnych jest zaledwie 250 pracowników. Przy budowie samochodu i silnika Haas ściśle współpracuje z Ferrari. W przeciwieństwie do wielu innych zespołów, zespół kupuje części samochodowe, a nie produkuje ich sam.

W 2021 roku Haas osiągnął zysk w wysokości około 4,98 mln dolarów w swojej brytyjskiej siedzibie. Dane dotyczące pozostałych lokalizacji nie są znane. Pod koniec 2023 roku ówczesny szef zespołu Steiner powiedział, według „Motorsport”, co najmniej: „Jesteśmy wszyscy stabilni finansowo, ale nie osiągamy dużych zysków”. Stabilność finansowa oznacza „stabilność w porównaniu do stanu sprzed pandemii”.

Z okazji dziesiątej rocznicy istnienia zespołu : Oliver Bearman (po lewej), Esteban Ocon i szef zespołu Ayao Komatsu podczas prezentacji

W październiku 2022 r. Steiner ogłosił, iż dostawca usług finansowych MoneyGram podpisał umowę sponsorską na trzy lata. Według doniesień prasowych przynosi to 20 milionów dolarów zysku na sezon. Gdy Haas nie przedłużył kontraktu Micka Schumachera (25) pod koniec 2022 roku, zespół Formuły 1 stracił kilku sponsorów, takich jak 1&1 i inni niemieccy sponsorzy, a także Under Armour i Home Deluxe. Pod koniec 2024 roku Haas pozyskał amerykańskiego ubezpieczyciela Orion180 jako sponsora. W tym momencie Steiner nie był już na pokładzie. Szef zespołu odszedł na początku 2024 roku – ale nie obyło się bez pozwu przeciwko firmie za niezapłacenie wynagrodzenia. Zespół Haasa z kolei pozwał Steinera za rzekome naruszenie znaku towarowego. Tymczasem za sterami zasiadł japoński inżynier Formuły 1, Ayao Komatsu (49). Na początku 2025 roku menedżer zespołu Peter Crolla opuścił zespół i dołączył do nowicjusza Cadillaca. Jego obowiązki przejęli teraz dyrektor sportowy Mark Lowe i menedżer Haasa Neil Hanley.

Oprócz poważnej zmiany w kierownictwie, kierowcy z rocznika 2024 nie będą już jeździć dla Haasa w 2025 roku. Nico Hülkenberg przeszedł do zespołu Sauber (wkrótce Audi), a Kevina Magnussena (32) w 2024 r. zastąpił były kierowca rezerwowy i młodzieniec Oliver Bearman , 19-letni Brytyjczyk. Komatsu liczy również na 28-letniego Francuza Estebana Ocona (28) jako swojego kolejnego kierowcę.

Idź do oryginalnego materiału