Zbliżające się Grand Prix Meksyku jest zwykle wyścigiem, podczas którego jednostki napędowe są szczególnie obciążone ze względu na wysokie położenie toru i rozrzedzone powietrze. Czy ktokolwiek zdecyduje się na wzięcie tu nowego silnika?
Na 5 wyścigów przed końcem sytuacja silnikowa może zacząć odgrywać coraz większą rolę. Przesunięcie na koniec stawki któregoś z kierowców walczących o mistrzostwo świata może być bardzo kosztowne dla niego.
Patrząc na tabelę wykorzystania elementów silnika w tym sezonie, trzeba powiedzieć, iż żaden z kierowców nie może sobie już pozwolić na bezkarną wymianę jakiegokolwiek elementu jednostki napędowej – nie licząc wydechów. Można się zatem spodziewać, iż dopóki nie będzie konieczności takiej wymiany, żadnen z kierowców jej nie dokona.
Jeżeli chodzi o czołówkę klasyfikacji generalnej kierowców F1 i najbardziej interesujące nas trio Oscar Piastri – Lando Norris Max Verstappen to wszyscy oni są w identycznej sytuacji silnikowej. Ostatnie nowe jednostki dostali oni na GP Belgii, ale wcześniej szybciej swoje jednostki musiał zmieniać Verstappen, co może stawiać go w minimalnie gorszej sytuacji.
Póki co 9 kierowców dostawało już karę za nadprogramową wymianę jednostki napędowej: Yuki Tsunoda, Fernando Alonso, Andrea Kimi Antonelli, Lewis Hamilton, Pierre Gasly, Franco Colapinto, Liam Lawson, Oliver Bearman i Isack Hadjar. Rozbijając to na zespoły to w przypadku Alpine i RB obu kierowców otrzymywało już kary. W Red Bullu, Astonie Martinie, Mercedesie, Ferrari i Haasie tylko jeden z kierowców. Czysto w tym aspekcie póki co tylko w McLarenie, Williamsie i Sauberze.
Jeżeli chodzi o dostawców silników to najpewniej wygląda Mercedes – tylko w 2 z 8 bolidach napędzanych tymi jednostkami dochodziło do nadprogramowej wymiany (25%). W przypadku Ferrari było to 33% (2 z 6). RBPT Honda ma 50% (2 z 4), a Alpine 100% (2 z 2).
Oto aktualne zestawienie wykorzystania elementów jednostki napędowej w okresie 2025:
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 7 |
Yuki Tsunoda | Red Bull Racing Honda RBPT | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 8 |
Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 3 |
Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 3 |
George Russell | Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Charles Leclerc | Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 |
Lewis Hamilton | Ferrari | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 6 |
Nico Hulkenberg | Kick Sauber Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 |
Gabriel Bortoleto | Kick Sauber Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 |
Pierre Gasly | Alpine Renault | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 7 |
Franco Colapinto | Alpine Renault | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 6 |
Alexander Albon | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Carlos Sainz | Williams Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Liam Lawson | RB Honda RBPT | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 7 |
Isack Hadjar | RB Honda RBPT | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 7 |
Oliver Bearman | Haas Ferrari | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 | 6 |
Esteban Ocon | Haas Ferrari | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 |
Lando Norris | McLaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |