Sauber ogłosił otwarcie nowego centrum technologicznego w Wielkiej Brytanii, co ma na celu przyspieszenie rozwoju projektu Audi w Formule 1. Nowa inwestycja nie tylko może pomóc w rekrutacji pracowników, ale również przyciąga interesujące porównania z zespołem Haas, który działa w podobnym, międzynarodowym modelu.
Problemy z rozwojem w Hinwil
Główną bazą zespołu Saubera jest od lat szwajcarskie Hinwil, które okazało się kłopotliwe w kontekście rekrutacji nowych pracowników. Wysokie koszty życia w Szwajcarii sprawiają, iż zespół ma trudności z przyciągnięciem talentów w porównaniu do innych zespołów, które bazują w krajach o niższych kosztach.
Średnie roczne wynagrodzenie w Szwajcarii wynosi około 80 000 dolarów, podczas gdy w Wielkiej Brytanii jest to 54 000 dolarów. Dlatego Sauber postanowił otworzyć „Sauber Motorsport Technology Centre UK”, aby lepiej wykorzystać zasoby dostępne w tzw. „Motorsport Valley”, gdzie mieści się większość brytyjskich zespołów F1.
Zysk z lokalnej rekrutacji
Nowe centrum w Wielkiej Brytanii ma pomóc zespołowi w przyciągnięciu lokalnych inżynierów oraz ekspertów technicznych. W oświadczeniu prasowym Sauber podkreślił znaczenie tej inwestycji: „Dzięki stworzeniu tego nowego obiektu Sauber Motorsport zamierza wzmocnić swoją obecność w 'Motorsport Valley’ oraz stworzyć platformę do współpracy z najlepszymi ekspertami i lokalnymi talentami inżynieryjnymi dla projektu Audi F1.”
Dzięki przeniesieniu części personelu do Wielkiej Brytanii zespół może zmniejszyć koszty operacyjne związane z wysokimi wynagrodzeniami w Szwajcarii i zainwestować więcej w rozwój samochodu.
Rywalizacja z Haasem
Decyzja Saubera o utworzeniu brytyjskiego centrum technicznego przypomina strukturę operacyjną zespołu Haas, który również prowadzi działalność w trzech krajach. Haas ma swoje korporacyjne centrum w Kannapolis (USA), główną bazę F1 w Banbury (Wielka Brytania) oraz biuro projektowe w Maranello (Włochy), w bliskiej współpracy z Ferrari.
Podobnie jak Haas, Sauber/Audi ma teraz operacje rozłożone na trzy lokalizacje: zakład silnikowy w niemieckim Neuburgu, główną fabrykę w Hinwil oraz nowo powstające centrum w Wielkiej Brytanii.
Rywalizacja w środku stawki
Wzmożona konkurencja w środku stawki, zwłaszcza między zespołami takimi jak Alpine, Williams i Haas, wymusza na Sauberze intensywną pracę nad rozwojem technologicznym. Dzięki nowej inwestycji w Wielkiej Brytanii zespół może lepiej konkurować o talenty inżynieryjne oraz efektywniej zarządzać swoimi zasobami.
Wsparcie inwestycyjne i nowe kierownictwo
Oprócz otwarcia nowego centrum, Sauber zyskał również wsparcie finansowe od Katarskiego Funduszu Inwestycyjnego, który objął 30% udziałów w zespole za 350 milionów dolarów. W zeszłym roku doszło także do zmian w kierownictwie – na czele projektu stanął były szef Ferrari, Mattia Binotto.
Dzięki tym posunięciom Sauber/Audi zyskuje stabilną podstawę do dalszego rozwoju, co pozwoli zespołowi lepiej rywalizować w nadchodzącym sezonie 2025 oraz przygotować się do nowych regulacji technicznych, które wejdą w życie w 2026 roku.