Rajd Śląska zbliża się wielkimi krokami – już za kilkadziesiąt godzin wypełnią się wszystkie białe plamy sezonu 2024, a my poznamy nazwiska świeżo upieczonych czempionów RSMP. Spoglądając w kierunku tabeli, szanse ma aż… pięć zespołów!
Wszystko co dobre, gwałtownie się kończy… Rajdowa kampania 2024 niechybnie zbliża się do końcowej stacji – już za kilka chwil poznamy tegorocznych zwycięzców, koronując nowych, oesowych władców. Prawdziwym zaszczytem jest fakt, iż o euforii zwycięstwa lub goryczy porażki decydować będą rodzime odcinki specjalne, w ramach ósmej edycji Rajdu Śląska. Impreza z bazą w Chorzowie ugości stawkę czterech cykli: ERC, RSMP, HRSMP i RMP (RO).
Choć obecność sportowej śmietanki Starego Kontynentu stanowi prawdziwy zaszczyt, lwia część polskich kibiców spoglądać będzie na „wewnętrzną” batalię o królewski laur w RSMP. Na papierze szanse na zwycięstwo ma aż pięć zespołów – rozsądek podpowiada jednak, iż tylko kataklizm odbierze Szejom ich premierową wiktorię. Nutkę pikanterii wprowadza też tabela „dwójki”. Wygląda na to, iż tytuł mistrza wcale nie gwarantuje sukcesu w tej klasie.
Pięciu kandydatów, jeden faworyt
Ocenę rajdowego układu sił w tabeli RSMP przeprowadzać można na dwa sposoby – przez chłodne, czysto matematyczne podejście lub… zdrowy rozsądek. Trzymając się pierwszej metody, szanse na tegoroczne insygnia zachowało aż pięć zespołów. Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski znajdują się na końcu listy, z dorobkiem osiemdziesięciu ośmiu „oczek”. Gabryś i Syty mają sto sześć punktów, zaś Grzyb/Binięda oraz Matulka/Dymurski mają ich po sto jedenaście. Tabeli przewodzą bracia Szejowie, z dorobkiem aż stu trzydziestu dwóch punktów. Używając wyścigowej nomenklatury, GK Forge jest na rajdowym… pole position. W teorii wszystko jest jednak możliwe, do zdobycia jest pięćdziesiąt punktów (Rajd Śląska uzyskał współczynnik x1,5), każda ze wspomnianych załóg może wywalczyć koronę RSMP.
Zobacz także: Rajd Śląska: Paddon kontra Franceschi, Marczyk w walce o srebro
Odkładając na bok emocje, szanse drużyn TVN Turbo i Gabryś Rally Teamu są iluzoryczne. Wszyscy muszą dziś liczyć na poważne potknięcie liderów „generalki” – „najszybsi bracia w Polsce” zapowiadają jednak, iż nie zamierzają forsować tempa, myśląc wyłącznie o mecie. Stawiając sprawę jasno – o ile „zaparkują” na podium, mistrzowskie szampany wystrzelą niezależnie od końcowego wyniku oponentów. Cała reszta musi zaś bić się o zwycięstwo. O to nie będzie jednak łatwo, w końcu do Chorzowa przyjadą też Marczyk oraz Gospodarczyk.
Zamieszanie w klasie 2.
Co do zasady, grupa 2. jest odzwierciedleniem klasyfikacji generalnej… Drobne roszady i obecność gości zza granicy przetasowała jednak punktową „reglamentację”. Liderami w „dwójce” są bracia Szejowie (sto trzydzieści dwa punkty). Dalej jest już odrobinę inaczej, po piętach GK Forge Rally Teamu depcze Matulka pilotowany przez Daniela Dymurskiego. Podopieczni Totalizatora Sportowego tracą zaledwie… osiem „oczek”. Wirtualne podium 2. uzupełniają urzędujący mistrzowie Polski, Grzyb wraz z Biniędą (sto jedenaście punktów).
Jak widać, może dojść do sytuacji, w której Szejowie zostaną mistrzami Polski 2024, ale Matulka i Dymurski wyprzedzą ich w klasie 2. Przyznajcie, były to… interesujący obrót spraw!
Rajd Śląska – czas rozstrzygnięć
Organizator finałowej rundy ERC, RSMP i Millers Oils HRSMP przygotował trasę o długości około stu osiemdziesięciu kilometrów oesowych, podzieloną na czternaście sprawdzianów. „Przetarciem” przed adekwatną rywalizacją będzie piątkowy odcinek kwalifikacyjny/testowy „GZM Zabrze Mikulczyce” (11:30). Po ceremonii startu w centrum Katowic (18:00), załogi ruszą na pierwszą próbę sportową – widowiskowy, wieczorny superoes nieopodal Spodka. Na sobotę zaplanowano siedem oesów o długości blisko stu kilometrów z wielkim finałem pod Stadionem Śląskim. W niedzielnym „menu” znalazło się sześć odcinków specjalnych. Zwycięzców Rajdu Śląska i nowych mistrzów ERC, RSMP i HRSMP poznamy około 17:00.
Przeczytaj również: Enyaq RS Race – elektryczna wyścigówka z rajdowym rodowodem
Komplet informacji o 8. Rajdzie Śląska znajdziecie naturalnie na oficjalnej stronie imprezy. Po więcej emocji z rodzimych i europejskich odcinków zapraszamy Was na rallyandrace.pl.
W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!