Takamoto Katsuta i Aaron Johnston objęli prowadzenie w 57. Rajdzie Portugalii. Duet GR Yarisa Rally2 korzysta z lepszej pozycji startowej, uciekając Hyundaiom.
Piątkowy etap otworzył OS „Mortagua”, próba rzadko wykorzystywana w ostatnich latach. Najlepsze tempo zaprezentowali Takamoto Katsuta i Aaron Johnston. Reprezentanci Gazoo Racing pokonali Neuville’a i Wydaeghe o blisko sekundę, czołową trójkę uzupełnili Tanak i Jarveoja. Do mety dotarło kilka ponad dwadzieścia załóg, po wypadku Yuki Yamamoto sędziowie podjęli decyzję o odwołaniu sprawdzianu. Junior akademii Toyoty rozbił swojego GR Yarisa Rally2, blokując drogę. Kłopoty mieli również inni użytkownicy „małego” Yarisa. Linnamae zatrzymał się na zmianę koła, a Sami Pajari otrzymał karę za spóźnienie na PKC.
Następnie zawodnicy zmierzyli się z odcinkiem „Lousa”. Sympatycy Rajdowych Mistrzostw Świata mogą kojarzyć tę próbę z sezonu 2022 – Sebastien Loeb i Isabelle Galmiche urwali tam koło już na pierwszym wirażu, przed zjazdem na luźną nawierzchnię. OS3 padł łupem triumfatorów shakedownu – Sordo i Carrera wyprzedzili Rovanperę o ponad trzy sekundy. Na trzecim miejscu zameldował się Ott Tanak, Estończyk stracił przeszło cztery sekundy.
Po trzech z dwudziestu dwóch odcinków specjalnych Katsuta i Johnston przewodzą tabeli Rajdu Portugalii z niewielką, przeszło sekundową przewagą nad Tanakiem i Jarveoją. Na trzecim miejscu plasują się Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe – Belgowie narzekają na „czyszczenie” trasy i kiepską pozycję startową, mimo tego trzymają się w czubie stawki. Czołową piątkę uzupełniają drużyny Toyoty – Evans i Martin oraz Rovanpera i Halttunen.
Wśród zespołów dysponujących maszynerią Rally2 najlepiej radzą sobie faworyci, Oliver Solberg i Elliott Edmondson. Załoga Toksportu ma siedem sekund zapasu nad Rosselem. Gus Greensmith został wyraźnie w tyle – zwycięzca Rajdu Safari traci piętnaście sekund. Poza wspomnianym wcześniej Yukim Yamamoto, z gry odpadli Lopez i Vasquez („rolka”).
Szutrowa pocztówka z Portugalii
Poranną pętlę piątkowego etapu 57. Vodafone Rajdu Portugalii dopełnią jeszcze dwa oesy, próby „Gois” (11:35) i Arganil (12:35). Następnie drużyny udadzą się na przegrupowanie (pół godziny) oraz strefę zmiany opon (kwadrans). Warto nadmienić iż w piątkowym menu nie przewidziano tradycyjnego serwisu, ten zaplanowano dopiero na godzinę 21:15, tuż po zakończeniu dzisiejszej rywalizacji. Na naprawę rajdówek przewidziano pięćdziesiąt minut.
Korzystając z okazji zachęcamy Was do sprawdzenia oferty Motowizji. Jak przed rokiem, rywalizacja na trasach Rajdowych Mistrzostw Świata oraz Mistrzostw Starego Kontynentu trafia na antenę rodzimej stacji telewizyjnej. Motowizja pokaże wszystkie oesy WRC i ERC 2024 na żywo, z komentarzem ekspertów i zaproszonych do studia gości. Poza relacjami live, na kanale znajdziecie także szczegółowe zapowiedzi rajdów, podsumowania każdego etapu, czy wywiady z zawodnikami. Szczegóły oferty znajdziecie na stronie motowizja.pl.
Wszystkie informacje o 57. Rajdzie Portugalii znajdziecie na oficjalnej stronie imprezy. Po więcej wieści z odcinków Rajdowych Mistrzostw Świata zapraszamy Was na rallyandrace.pl.
W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!