Sébastien Ogier objął prowadzenie w Rajdzie Japonii 2025.
Francuz zakończył trzy wymagające oesy w górach Aichi z przewagą jednej sekundy nad Elfynem Evansem i 1,7 sekundy nad Takamoto Katsutą. Niestety, to nie oni, a Kalle Rovanperä był bohaterem największego zwrotu akcji – jego nadzieje na zwycięstwo zakończyły się po wczesnym uszkodzeniu zawieszenia.
Rovanperä z problemami technicznymi po kolizji z barierą
Dwukrotny mistrz świata miał pechowy start, gdy na odcinku Shinshiro (17,41 km) lekko uderzył w barierkę Armco, uszkadzając tylne lewe zawieszenie w swoim GR Yaris Rally1. W efekcie stracił ponad trzy minuty i musiał ratować się prowizoryczną naprawą.
– „To były prawdopodobnie zbyt optymistyczne notatki. Udało nam się coś naprawić, żeby dojechać do mety, ale musiałem jechać naprawdę wolno” – przyznał Fin.
Pomimo awarii Rovanperä ukończył kolejny odcinek, korzystając z klucza jako prowizorycznego wspornika, by utrzymać ramię zawieszenia na miejscu – prawdziwa rajdowa improwizacja, która pozwoliła mu pozostać w rywalizacji.
Jaanus Ree / Red Bull Content PoolOgier w świetnej formie
Lider Toyoty, Sébastien Ogier, rozpoczął rajd w doskonałym stylu, notując najlepszy czas na odcinku Inabu/Shitara, a następnie utrzymując wysokie tempo przez kolejne próby.
Elfyn Evans, który w Japonii może zapewnić sobie pierwszy tytuł mistrza świata, również błyszczał. Choć na pierwszym oesie musiał uniknąć sarny, zdołał wrócić do walki, uzyskując najlepszy czas na odcinku Isegami’s Tunnel.
Z kolei Takamoto Katsuta, ku euforii lokalnych kibiców, wygrał próbę Shinshiro i przez chwilę objął prowadzenie w rajdzie, zanim spadł za kolegów z zespołu.
– „Zmieniliśmy kilka rzeczy w samochodzie. Dzięki mojemu inżynierowi teraz prowadzi się go o wiele łatwiej” – przyznał Katsuta, który z każdym kilometrem prezentuje coraz lepsze tempo.
Jaanus Ree / Red Bull Content PoolMocna forma Pajari’ego i poprawa w Hyundaiu
Na czwartej pozycji znalazł się Sami Pajari, który kolejny raz imponuje solidną i równą jazdą. Tuż za nim uplasował się Adrien Fourmaux, będący najszybszym z kierowców Hyundaia. Francuz przyznał, iż zmiany w ustawieniach samochodu przyniosły oczekiwany efekt.
Dla pozostałych kierowców Hyundaia poranek nie był jednak udany. Ott Tänak zajmował szóste miejsce, narzekając, iż „nic nie działało tak, jak powinno”, natomiast Thierry Neuville zmagał się z brakiem przyczepności i równowagi auta.
– „Musimy wrócić do serwisu i sprawdzić, co możemy zrobić” – dodał Belg.
Gryazin liderem WRC2
Grégoire Munster z M-Sport Forda zajmował ósme miejsce, choć skarżył się na mocną podsterowność. Niestety, jego zespołowy kolega Josh McErlean nie miał tyle szczęścia – zakończył dzień po wypadnięciu z trasy na 8,9 km trzeciego odcinka specjalnego. Zarówno on, jak i jego pilot Eoin Treacy, wyszli z incydentu bez obrażeń.
W kategorii WRC2 prowadził Nikolay Gryazin, który zajmował dziewiątą pozycję w klasyfikacji generalnej, wyprzedzając Alejandro Cachóna.
Klasyfikacja po OS4 Rajd Japonii 2025
| 1 | Ogier Sébastien – Landais V. | Toyota GR Yaris Rally1 | – |
| 2 | Evans Elfyn – Martin Scott | Toyota GR Yaris Rally1 | +1.0 |
| 3 | Katsuta Takamoto – Johnston A. | Toyota GR Yaris Rally1 | +1.7 |
| 4 | Pajari Sami – Salminen Marko | Toyota GR Yaris Rally1 | +9.5 |
| 5 | Fourmaux Adrien – Coria A. | Hyundai i20 N Rally1 | +15.8 |
| 6 | Tänak Ott – Järveoja Martin | Hyundai i20 N Rally1 | +45.9 |
| 7 | Neuville Thierry – Wydaeghe M. | Hyundai i20 N Rally1 | +1:01.1 |
| 8 | Munster Grégoire – Louka Louis | Ford Puma Rally1 | +1:22.3 |
| 9 | Gryazin N. – Aleksandrov K. | Škoda Fabia RS Rally2 | +1:59.2 |
| 10 | Cachón Alejandro – Rozada B. | Toyota GR Yaris Rally2 | +2:00.1 |
Źródło: wrc.com i ewrc-results.com














