Od 25 lat każde Porsche 911 GT3 jest ucieleśnieniem DNA firmy. Cztery generacje tego potężnego samochodu sportowego kontynuują historię sukcesu 911, wykazując się oszałamiającymi osiągami na torze wyścigowym i na drodze.
„W 911 GT3 konsekwentna lekka konstrukcja łączy się z wyjątkową dynamiką jazdy i jednoznacznym designem” – mówi Andreas Preuninger, kierownik projektu pojazdów GT. „Zarówno wersja wyścigowa, jak i drogowa mają u podstaw DNA Porsche i odzwierciedlają doświadczenia firmy w sportach motorowych. Niewielka część każdego zwycięstwa odniesionego na torach wyścigowych na całym świecie ma miejsce w każdym samochodzie GT3”.
Tradycją Porsche jest także to, iż seria budowana jest na elementach, które udowodniły swoją niezawodność choćby w najtrudniejszych warunkach na torze wyścigowym. GT3 jak żadne inne 911 nosi znamiona działu sportów motorowych Porsche. Od 25 lat ten drogowy samochód sportowy z każdą nową wersją przechodzi samego siebie, stając się szybszy, bardziej precyzyjny i dynamiczny. Wyścigowe wersje 911 GT3 również mogą pochwalić się sukcesem. W podręcznikach historii znajdziesz mnóstwo zwycięstw klasowych i ogólnych w najważniejszych wyścigach wytrzymałościowych na torach Nürburgring, Spa i Daytona. „GT3 czuje się jak w domu na torze wyścigowym, ale jednocześnie jest to samochód sportowy o wysokich osiągach, odpowiedni do codziennego użytku” – mówi Roland Kussmaul. Pochodzący z Ludwigsburga przez czterdzieści lat pracował jako inżynier wyścigowy oraz kierowca testowy i rozwojowy w Porsche AG.
Ewolucja ikony wyścigów
W marcu 1999 r. na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie Porsche zaprezentowało 911 GT3 o mocy 265 kW (360 KM). Kilka miesięcy później dostępna stała się 996. generacja 911, podążająca śladami słynnych modeli Carrera RS. Pod maską pierwszego GT3 znajdował się 3,6-litrowy silnik, będący rozwinięciem wolnossącego, sześciocylindrowego silnika typu bokser z 911 GT1. Ostatnia nagroda przypadła dwukrotnemu rajdowemu mistrzowi świata Walterowi Röhrlowi, który prowadził ten sportowy samochód do 302 km/h Na 20,8 km torze Nürburgring w niecałe osiem minut.
To pierwszy raz, kiedy samochód drogowy dokonał tego wyczynu. Dokładniej siedem minut i 56,3 sekundy czystego dźwięku i wspaniałej ekscytacji przy dużej prędkości. Przy 7200 obr/min silnik osiąga maksymalną moc, a dopiero przy 7800 obr/min wskazówka obrotomierza przesuwa się w zakres czerwony. „To najbardziej ekscytująca rzecz, jaką Porsche wprowadza w tej chwili na drogi” – mówi Röhrl po przejechaniu magicznych ośmiu minut w seryjnym samochodzie. „Zakręty w GT3 są bardzo precyzyjne. Dzięki temu można bardzo gwałtownie pokonywać wszelkiego rodzaju zakręty – ogólnie rzecz biorąc, takie tuningowanie podwozia widziałem tylko w sportach motorowych.
Znany na całym świecie sportowy roadster jest kontynuacją trzech poprzednich generacji. Co trzy do czterech lat Porsche wprowadza nowy etap ewolucji, z którego każdy prezentuje najlepsze innowacje w sportach motorowych. Pierwsza aktualizacja produktu do „911 GT3” pojawiła się w 2003 roku ze wzrostem mocy o 15 kW (21 KM). To ulepszenie działało na zasadzie zapewniania większej mocy i większego momentu obrotowego przy tej samej pojemności skokowej i zużyciu paliwa. Minęły kolejne trzy lata, zanim światowa społeczność fanów świętowała ten czysto sportowy samochód o większej mocy przekraczającej 305 kW (415 KM) i nowej maksymalnej prędkości obrotowej silnika wynoszącej 8400 obr./min. Oprócz koncepcji dużej prędkości, Porsche zoptymalizowało dopływ powietrza do sześciocylindrowego silnika typu bokser w generacji GT3 997, aby poprawić osiągi. Ponadto po raz pierwszy w historii samochód sportowy wyposażony jest także w aktywny układ zawieszenia w postaci Porsche Active Suspension Management (PASM).
Kiedy w 2009 roku 911 GT3 poddano kolejnej modernizacji, inżynierowie zwiększyli pojemność silnika do 3,8 litra i moc do 320 kW (435 KM). Aby zapewnić bardziej intensywne wrażenia z jazdy, udoskonalono także elementy podwozia i aerodynamikę. Na przykład przeprojektowali tylne skrzydło i pokryli całą dolną część. To skutecznie zwiększyło siłę docisku, dzięki czemu nacisk kontaktowy podwoił się w porównaniu z poprzednią wersją.
Trzecia generacja z okazji 50. rocznicy powstania Porsche 911
911 GT3 trzeciej generacji miało swoją światową premierę na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2013 roku. Silnik, skrzynia biegów, nadwozie i podwozie – Porsche zaprezentowało całkowicie przeprojektowane GT3 z okazji 50. rocznicy powstania 911. Silnik osiągał moc 350 kW (475 KM) i rozwijał prędkość maksymalną 315 km/h. Wprowadzenie przez Porsche dwusprzęgłowej skrzyni biegów (PDK) w GT3 było rewolucją, która umożliwiła szybsze czasy zmiany biegów i lepsze osiągi. Nowe podwozie z aktywnym kierowaniem tylnej osi i innymi ulepszeniami aerodynamicznymi sprawiają, iż 911 GT3 jest jednym z najbardziej zwinnych i precyzyjnych 911 w historii. Okrążenie Nürburgring-Nordschleife było możliwe w niecałe 7 minut i 30 sekund.
Producentowi samochodów sportowych zajęło cztery lata ponowne prześcignięcie samego siebie w tworzeniu kolejnego samochodu GT3. Sześciocylindrowy silnik typu bokser w tej modernizacji produktu wzrósł do 4,0 litrów i zapewnia moc 368 kW (500 KM). Klienci mogą wybierać pomiędzy PDK a sześciobiegową manualną sportową skrzynią biegów. Ten ostatni szczególnie przypadł do gustu purystycznym kierowcom, a także opcjonalny pakiet Touring, który zastąpił stałe tylne skrzydło automatycznie wysuwanym. Aerodynamiczny tuning i udoskonalone podwozie sprawiają, iż samochód sportowy pozostało bardziej precyzyjną i mocną maszyną.
Obecne 911 GT3 bazuje na generacji 992 911. Tym samochodem sportowym, który zostanie zaprezentowany w 2021 roku, Porsche kontynuuje tradycję wyznaczania standardów w segmencie samochodów sportowych o wysokich osiągach. 4,0-litrowy silnik V6 typu boxer wytwarza 375 kW (510 KM, 911 GT3: zużycie paliwa* w cyklu mieszanym (WLTP) 13,0–12,9 l/100 km, emisja CO2* w cyklu mieszanym (WLTP) 294–293 g/km, klasa CO2 G, w cyklu mieszanym klasa ważona CO₂ G). Innowacyjne technologie wyścigowe, takie jak przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami i ulepszona aerodynamika z charakterystycznym tylnym spojlerem w kształcie łabędziej szyi, czynią GT3 jednym z najbardziej zaawansowanych 911 w historii. Ta generacja łączy w sobie technologię sportów motorowych i homologację drogową w silniejszy sposób niż kiedykolwiek wcześniej.
Nawet po 25 latach 911 GT3 pozostaje synonimem sportowych osiągów i innowacji technologicznych. Porsche przez cały czas czyni postępy, aby kontynuować historię sukcesu 911 GT3 dzięki nowym modelom i pionierskim technologiom. Jak zawsze pasja do sportów motorowych i entuzjazm dla osiągów pozostają u podstaw wszystkiego, co robimy.
Pierwszy model GT nowej generacji 911
Pierwszy model GT nowej generacji 911 jest już na wczesnym etapie.
Inni towarzysze gratulują 911 GT3 rocznicy:
Andreas Preuninger – kierownik projektu pojazdów GT
„Od mojego pierwszego doświadczenia z 911 GT3 byłem całkowicie zachwycony tym samochodem. To była „miłość od pierwszej jazdy” w 1999 roku, kiedy byłem instruktorem w Porsche Sports Driving School. Moje skojarzenie z tym wspaniałym samochodem miało… ogromny wpływ na moją przyszłą karierę. Od drugiej generacji, począwszy od 996 GT3, mogłem jako kierownik projektu kształtować dalszy rozwój 911 GT3 przez ostatnie 25 lat, ponieważ GT3 stało się jeszcze mocniejsze i bardziej sportowe. i z pewnością jest jednym z najbardziej emocjonujących samochodów sportowych, jakie kiedykolwiek zbudowano. Dla mnie nie ma samochodu, którym wolałbym jeździć. Silna więź między kierowcą a pojazdem jest wyjątkowa i choćby po 25 latach i siedmiu pokoleniach to się nie zmieniło wzrosła i tak powinno pozostać w przyszłości.
Jörg Bergmeister – kierowca testowy serii 911 i ambasador marki Porsche
„30 lat temu miałem zaszczyt wziąć udział w moim pierwszym wyścigu za kierownicą Porsche, w 1999 roku, za kierownicą 911 GT3 Cup generacji 996. Dla mnie 911 GT3 stanowi idealną harmonię pomiędzy sportem motorowym a samochodem drogowym wiele funkcji ze sportów motorowych przeniesionych na drogi W przypadku GT3 kierowca musi pójść na kilka kompromisów, a przyjemność z jazdy i osiągi są zawsze najważniejsze.
Timo Bernhard – zwycięzca klasyfikacji generalnej Le Mans, szef zespołu i ambasador marki Porsche
Miałem szczęście ścigać się wszystkimi generacjami 911-tek. 911 GT3 to mój ulubiony model. Osobiście mam w swojej karierze wiele sukcesów związanych z tym samochodem, od Pucharu Carrera po zwycięstwa jako młodszy kierowca Porsche i wreszcie pierwsze zwycięstwo Porsche w mistrzostwach DTM za kierownicą 911 GT3 R generacji 991 w 2022 r. W przeszłości 25 lat, każdy GT3 swojej epoki był samochodem sportowym, który zapewniał na drogach maksymalne możliwe osiągi i wrażenia ze sportów motorowych.
Walter Röhrl – dwukrotny rajdowy mistrz świata, kierowca rozwojowy i ambasador marki Porsche
„Dla mnie osobiście 911 GT3 to szosowy samochód wyścigowy. 911 GT3 pierwszej generacji 996 od razu przypomniało mi 911 Carrera RS 2.7: w GT3 ponownie skupiono się na osiągach i silniku z Rolandem Kussmaulem mogłem również zaangażować się w rozwój tego modelu. Na przykład odradzaliśmy używanie opon semi-slick i zalecaliśmy używanie zwykłych opon. jeżeli chodzi o zwykłe opony: Udało mi się ustanowić nowy rekord bezpośrednio z GT3 na zwykłych oponach na torze Nürburgring Przez osiem minut po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym GT3 jest teraz samochodem marzeń każdego początkującego kierowcy i fana sportu.