Kubica dowiózł żółte klienckie Ferrari zespołu AF Corse oznaczone numerem 83 na dziesiątym miejscu. Biorąc pod uwagę, co działo się w wyścigu, to nie był zły wynik. Polak, a także jadący razem z nim Brytyjczyk Phil Hanson i Chińczyk Yifei Ye, musieli się zmagać z uszkodzeniami samochodu, który już w pierwszej godzinie rywalizacji ucierpiał w jednej z kolizji.
REKLAMA
Zobacz wideo Czy sędziowie powinni być karani za złe decyzje? Kosecki: Dla nich już największą karą jest hejt w Internecie
Co najważniejsze, to, co zrobili na Fuji rywale załogi Polaka w mistrzostwach świata, sprawiły, iż choćby jeden punkt zdobyty do klasyfikacji generalnej dało się docenić. A jednak ostatecznie załogę Kubicy sklasyfikowano na dziewiątej pozycji i do tabeli dopisujemy jej dwa punkty.
Dwa, a nie jeden punkt dla załogi Kubicy. O wszystkim zdecydowali sędziowie
Jak to? Już przy końcówce wyścigu było wiadomo, iż sędziowie po jego zakończeniu zajmą się incydentem z udziałem Peugeota z numerem 94, który początkowo ukończył rywalizację na piątym miejscu. Chodziło o wyprzedzenie samochodu bezpieczeństwa.
Po wyścigu sędziowie przyznali aż dziesięć kar, w tym właśnie tę, która pozwoliła AF Corse przeskoczyć z dziesiątej na dziewiątą pozycję. Zeszło im bardzo długo - informacja o karach dotarła do nas dopiero siedem godzin później. Peugeot został ukarany przejazdem przez aleję serwisową.
W przypadku kary przyznawanej przez sędziów po wyścigu zamienia się taki przejazd na doliczenie 53 sekund do czasu, w jakim załoga dojechała do mety. To zepchnęło ich z piątego na dziesiąte miejsce - 12,5 sekundy za AF Corse Kubicy.
Oto co zmieniło się dla załogi Kubicy w klasyfikacji generalnej. Ależ walka o tytuł MŚ!
To bardzo ważne w kontekście sytuacji w klasyfikacji generalnej. W wyścigu na Fuji słabo spisała się załoga numer 51 Ferrari, czyli aktualny lider mistrzostw świata. Choć przez pierwszą część walczyła choćby o podium, to potem popełniała ogrom błędów, zbierała kary i skończyła wyścig dopiero na 15. miejscu. W jej przypadku nic nie zmieniły choćby kary dla innych po zakończeniu rywalizacji. To była kluczowa sprawa dla AF Corse, która goni fabryczne Ferrari i zajmuje drugie miejsce.
Ważne także, iż AF Corse zyskało jeden punkt nad ekipą, która znajduje się tuż za nimi. Porsche Penske 6 po zajęciu trzeciego miejsca na Fuji znacznie zmniejszyło stratę do załogi Kubicy, ale po doliczeniu kar po wyścigu do ośmiu, a nie siedmiu punktów.
Aktualna sytuacja w klasyfikacji generalnej WEC po 7 z 8 rund sezonu:
1. Ferrari AF Corse 51 - James Calado, Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi - 115 punktów
2. AF Corse 83 - Robert Kubica, Yifei Ye, Phil Hanson - 102 pkt
3. Porsche Penske 6 - Kevin Estre, Laurens Vanthoor, Matt Campbell - 94 pkt
4. Cadillac Hertz Team Jota 12 - Alex Lynn, Norman Nato, Will Stevens - 81 pkt
5. Ferrari AF Corse 50 - Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen - 75 pkt
Siedem scenariuszy, które w Bahrajnie dałyby tytuł Kubicy i jego kolegom
Przed wyścigiem na Fuji strata załogi Kubicy wynosiła 15 punktów, a teraz spadła już do 13 "oczek". Do końca walki o tytuł mistrzowski w WEC została tylko jedna runda - 8-godzinny wyścig w Bahrajnie. Za taki rodzaj rywalizacji w tej serii przyznaje się więcej punktów. Standardowo za zwycięstwo jest ich 25, a w listopadzie będzie można zgarnąć aż 38, a do tego jeszcze jeden dodatkowy punkt za pole position.
To oznacza, iż AF Corse ma siedem scenariuszy, w których po wyścigu w Bahrajnie zdobędzie mistrzowski tytuł:
- jeżeli załoga Kubicy wygra, a Ferrari 51 będzie maksymalnie trzecie;
- jeżeli załoga Kubicy zajmie drugie miejsce, Ferrari 51 będzie maksymalnie trzecie, a Porsche Penske 6 nie wygra;
- jeżeli załoga Kubicy zajmie trzecie miejsce. Ferrari 51 będzie maksymalnie ósme, a Porsche Penske 6 nie wygra;
- jeżeli załoga Kubicy zajmie czwarte miejsce i zdobędzie pole position, Ferrari 51 będzie maksymalnie ósme, a Porsche Penske 6 będzie maksymalnie trzecie;
- jeżeli załoga Kubicy zajmie czwarte miejsce, Ferrari 51 będzie maksymalnie dziewiąte, a Porsche Penske 6 będzie maksymalnie trzecie;
- jeżeli załoga Kubicy zajmie piąte miejsce i zdobędzie pole position, Ferrari 51 będzie maksymalnie dziesiąte, a Porsche Penske 6 będzie maksymalnie czwarte;
- jeżeli załoga Kubicy zajmie piąte miejsce, Ferrari 51 nie będzie punktowało (może zdobyć pole position), a Porsche Penske 6 będzie maksymalnie czwarte.
Ostatnia runda WEC na torze Sakhir w Bahrajnie została zaplanowana na weekend 7-9 listopada.