Max Verstappen jeszcze niedawno deklarował, iż nie ma już szans na mistrzostwo świata Formuły 1 w okresie 2025. Teraz zmienia zdanie i trudno mu się dziwić.
Pogoń
W pewnym momencie tego sezonu Max Verstappen tracił 104 punkty do Oscara Piastri w klasyfikacji generalnej kierowców F1.
Po przerwie letniej, Max wracał tracąc 97 punktów do kierowcy McLarena. Ale od tego momentu zdobycze punktowe w F1 wyglądają następująco:
1. Max Verstappen 119
2. George Russell 73
3. Oscar Piastri 62
4. Lando Norris 57
W efekcie klasyfikacja generalna kierowców F1 wygląda teraz następująco:
1 | Oscar Piastri | ![]() | McLaren Mercedes | 346 | = |
2 | Lando Norris | ![]() | Mclaren Mercedes | 332 | = |
3 | Max Verstappen | ![]() | Red Bull Racing | 306 | = |
4 | George Russell | ![]() | Mercedes | 252 | = |
5 | Charles Leclerc | ![]() | Ferrari | 193 | = |
6 | Lewis Hamilton | ![]() | Ferrari | 141 | = |
7 | Andrea Kimi Antonelli | ![]() | Mercedes | 89 | = |
8 | Alex Albon | ![]() | Williams Mercedes | 73 | = |
9 | Nico Hulkenberg | ![]() | Sauber | 41 | +2 |
10 | Isack Hadjar | ![]() | Visa CashApp RB | 39 | -1 |
11 | Carlos Sainz | ![]() | Williams Mercedes | 38 | -1 |
12 | Fernando Alonso | ![]() | Aston Martin Mercedes | 37 | = |
13 | Lance Stroll | ![]() | Aston Martin Mercedes | 32 | = |
14 | Liam Lawson | ![]() | Visa CashApp RB | 30 | = |
15 | Esteban Ocon | ![]() | Haas | 28 | = |
16 | Yuki Tsunoda | ![]() | Red Bull | 26 | +1 |
17 | Pierre Gasly | ![]() | Alpine | 20 | -1 |
18 | Oliver Bearman | ![]() | Haas | 20 | +1 |
19 | Gabriel Bortoleto | ![]() | Sauber | 18 | -1 |
20 | Jack Doohan | ![]() | Alpine | 0 | = |
21 | Franco Colapinto | Alpine | 0 | = |
Verstappen traci 40 punktów do Oscara Piastri oraz 26 do Lando Norrisa. W teorii oznacza to, iż już za 2 rundy może wyjść na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Oczywiście będzie to praktycznie niemożliwe, ale przecież do końca sezonu pozostaje 5 rund.
Verstappen musi odrabiać po 8 punktów na rundę do Oscara Piastri. A patrząc na jego formę w ostatnich pięciu wyścigach (3 zwycięstwa i 2 drugie miejsca) jest to możliwe… Piastri w ostatnich 5 rundach był 1, 3, 4. i 5, a jednego wyścigu nie ukończył. Zdobył 57 punktów mniej niż Verstappen.
A przecież oprócz 5 wyścigów czekają nas 2 sprinty. W tych ostatnich Max jest specjalistą – wygrał 22 z 43 dotychczasowych wyścigów na dystansie 100 kilometrów.
Nie można jeszcze powiedzieć, iż Verstappen nie musi się już oglądać na rywali. o ile wygrałby wszystkie sesje o punkty do końca sezonu to zdobyłby 37 punktów więcej od kierowcy, który dojeżdżałby zawsze na 2. miejscu. Oczywiście trudno założyć scenariusz, w którym pierwsza dwójka każdej z sesji do końca roku będzie taka sama, ale na pewno trend jest jasny – Red Bull jest coraz szybszy, McLaren coraz wolniejszy.
Nie ma już wątpliwości – Verstappen jest w walce o mistrzostwo świata i on sam to mówi.
“Jest szansa by odrabiać dalej w klasyfikacji kierowców, musimy próbować dalej i będziemy robić wszystko by tego dokonać” – powiedział Max po GP USA.
Priorytet McLarena?
Biorąc pod uwagę tę pogoń Maxa, logiczną decyzją McLarena byłoby danie absolutnego priorytetu liderowi klasyfikacji generalnej czyli Piastriemu. On powinien być przepuszczany przez Norrisa, mieć priorytet strategii. Problem w tym, iż McLaren logicznych decyzji nie podejmuje – dotyczy to nie tylko pamiętnego 2007 roku, ale choćby ubiegłego gdy za późno dali ten priorytet Norrisowi.
Drugim problemem jest to, iż Piastri nie wygląda pewnie w ostatnich wyścigach, a szczególnie w dwóch ostatnich rundach. Widać, iż traci nerwy, a do tego nie jest tak szybki jak w połowie sezonu.
W tej sytuacji McLaren prawdopodobnie znów zastosuje “papaya rules” i będą modlić się o to, by Verstappen nie był tak skuteczny jak obecnie, a ich kierowcy podniosą tempo…