
Po 18 latach nieprzerwanej produkcji kultowy Nissan GT-R, znany fanom motoryzacji jako „Godzilla”, oficjalnie zakończył swoją karierę na początku 2025 roku.
Ostatnie egzemplarze trafiły do Japonii, gdzie model cieszy się statusem niemal świętym. Dziś wśród entuzjastów i ekspertów motoryzacyjnych dominuje jedno pytanie: czy powstanie sukcesor GT-R-a i jeżeli tak – w jakiej formie?
Hybrydowy GT-R? Nissan rozważa wszystkie opcje napędu
Choć Nissan nie potwierdził jeszcze oficjalnie planów dotyczących nowej generacji GT-R-a, to spekulacje na temat przyszłości modelu nie ustają. W ciągu ostatnich lat mówiło się o różnych opcjach – od kontynuacji spalinowego V6, przez całkowitą elektryfikację, aż po… napęd hybrydowy. Najnowsze doniesienia sugerują właśnie ten ostatni kierunek.
Hiroshi Tamura, znany jako „Pan GT-R”, to jedna z najbardziej szanowanych postaci w świecie Nissana. Choć w tej chwili pełni rolę ambasadora marki, przez dekady był związany z rozwojem sportowych modeli firmy. Jego słowa z ostatniego wywiadu dają do myślenia:
„Nie jestem pewien, czy będzie w 100% elektryczny” – przyznał Tamura, sugerując, iż Nissan przez cały czas analizuje preferencje klientów.
Nowoczesna technologia z zachowaniem DNA GT-R
Tamura podkreśla, iż kluczowe znaczenie ma nie rodzaj napędu, ale emocje kierowcy. Nissan ma nie budować samochodu pod trendy, a pod doznania za kierownicą. o ile fani GT-R-a nie zaakceptują elektryka – firma tego nie wymusi. Hybryda może się jednak okazać idealnym kompromisem, łącząc tradycyjne osiągi z ekologicznymi rozwiązaniami.
Choć Tamura nie należy już do zespołu projektowego, jego słowa są szeroko interpretowane jako znak, iż nowy GT-R wciąż ma szansę powstać, choć szczegóły pozostają owiane tajemnicą.
Nadzieja wśród niepewności – Nissan potwierdza prace nad nowym GT-R
Pomimo problemów finansowych, z jakimi mierzy się marka, wewnętrzne źródła Nissana przekazują nieco więcej optymizmu. „GT-R powróci, bez wątpienia. Są ludzie, którzy nad tym pracują.”
To potwierdzenie, iż projekt wciąż żyje, chociaż konkretne daty ani specyfikacje nie zostały jeszcze ujawnione.
Nissan Hyper Force – zapowiedź przyszłości GT-R-a?
W październiku 2023 roku podczas Tokyo Motor Show zaprezentowano koncepcyjny model Nissan Hyper Force – w pełni elektryczny bolid o mocy aż 1360 KM. Projekt stylistycznie nawiązywał do poprzednich generacji GT-R-a i wzbudził ogromne emocje, zapowiadając możliwą ewolucję kultowej „Godzilli” w nowoczesnego super-elektryka.
Ale teraz, gdy Nissan rewiduje swoją strategię i wdraża program naprawczy „Re:Nissan”, kierunek rozwoju może się zmienić. W obliczu planowanych zwolnień i zamykania fabryk, bardziej opłacalna technologicznie może okazać się hybryda niż w pełni elektryczne superauto.
Czy nowy GT-R będzie hybrydą? Wnioski i możliwy scenariusz
Rosnąca niechęć rynku do pełnej elektryfikacji i trudna sytuacja finansowa Nissana mogą sprawić, iż nowy GT-R zyska napęd hybrydowy jako kompromis między tradycją a przyszłością. Taki krok pozwoliłby zachować emocje prowadzenia, przy jednoczesnym spełnieniu norm emisji i oczekiwań rynku.
Źródło: tvp.pl