Nowa generacja LMP2. Przepisy nabierają kształtu

speedwaynews.pl 3 tygodni temu

Długo na to czekaliśmy

Aktualne samochody LMP2 zadebiutowały w okresie 2017. Oryginalny plan zakładał, iż Oreca 07, Ligier JS P217, Dallara P217 oraz Multimatic Mk30 będą służyć przez 7 lat. Okres ten zdecydowanie się jednak wydłużył. Przede wszystkim przyczyniło się do tego niezdecydowanie włodarzy odnośnie przyszłości kategorii, a także problemy logistyczne. Ogłoszenie opóźnienia nowych regulacji stało się wręcz coroczną tradycją dnia medialnego w Le Mans. Po tym jakże długim okresie negocjacji, w końcu powstała jednak klarowna wizja. Istnieje co raz większa szansa, iż nowa generacja LMP2, która oryginalnie miała zadebiutować już w zeszłym roku, nie zostanie przełożona po raz kolejny.

Nowa generacja LMP2 – silniki

FIA we współpracy z ACO ogłosiła w ostatnich dniach przetarg na silniki do aut LMP2 2028. Ich ogłoszenie zawiera bardzo ścisłe wytyczne dotyczące nowych jednostek napędowych. Oto ich porównanie z aktualną specyfikacją:

LMP2 2017LMP2 2028
*Moc603hp563hp (z możliwością redukcji do 509hp)
Maksymalne obroty8750rpmNieokreślone
Waga135kgMaksymalnie 160kg
Pojemność4.2lNieokreślona
KonfiguracjaV8Nieokreślona
TurbosprężarkaNieTak
System hybrydowyNieNie
Pojemność zbiornika paliwa75lMinimum 75l, maksimum 80l
Skrzynia biegów6-biegowa, sekwencyjna6-biegowa, sekwencyjna

*Moc aut LMP2 w IMSA została zredukowana do około 500 koni mechanicznych oraz do 580 koni mechanicznych w ELMS/ALMS w celu zwiększenia przewagi osiągów Hypercar/GTP

Mając na uwadze dalsze ograniczanie kosztów, FIA i ACO określili też szczegółowe przepisy finansowe. W ramach leasingu, średni koszt korzystania z silnika przez godzinę powinien wynosić maksymalnie 1500 euro lub 1750 euro w przypadku pełnoprawnego zakupu. Obie te ceny nie wliczają VAT. Ponadto, przebieg jednostki napędowej lub skrzyni biegów musi przekroczyć 14 000 kilometrów przed obowiązkowym serwisem.

Włodarze poinformowali również, iż nowa generacja LMP2 pozostanie przy jednym dostawcy silników. Bardzo zatem prawdopodobne iż Gibson ponownie otrzyma ten tytuł. Ich wytrzymała jednostka V8 zebrała przez lata wiele pozytywnych opinii.

Fot. Igor Długosz

Nowa generacja LMP2 – podwozia

Kilka dni po tym jak otworzyli przetarg na silniki, FIA i ACO zaczęli aktywnie poszukiwać dostawców podwozi. Ich wytyczne są następujące:

LMP2 2017LMP2 2017 (z aktualnymi restrykcjami IMSA/ELMS)LMP2 2028
Waga930kg950kg / 930kgMinimum 980kg
*Maksymalna długość4745mm4745mm4750mm
*Maksymalna szerokość1895mm1895mm2000mm
Pakiety aerodynamiczneDwa (z wysoką i niską siłą docisku)Jeden (z niską siłą docisku)Jeden
Regulacja siły dociskuZ przodu i z tyłuTylko z tyłuTylko z tyłu
Szerokość opon690mm z przodu, 715mm z tyłu690mm z przodu, 715mm z tyłu690mm z przodu, 715mm z tyłu
Rozmiar felg18 cali18 cali18 cali
Prędkość maksymalna w Le MansOkoło 335km/hOkoło 320km/hOkoło 315km/h

*Dla porównania użyte zostały wymiary Oreci 07, najbardziej powszechnego auta LMP2

Z dodatkowych informacji dowiedzieliśmy się, iż nowa generacja LMP2 początkowo będzie służyć w latach 2028-32. Mimo to, każdy z nominowanych producentów musi zagwarantować dostępność części przez minimum 10 lat. Włodarze oczekują od tych samochodów około 40 000 km przebiegu rocznie. Każdy producent musi być gotowy do wyprodukowania 40. sztuk swojego modelu, a także posiadać od czterech do sześciu pakietów części zapasowych w momencie rozpoczęcia każdego weekendu wyścigowego lub testów.

W przypadku poprzedniej generacji, zespoły miały do wyboru aż czterech producentów podwozia. Ta różnorodność nie potrwała jednak długo. Ewidentna przewaga osiągów Oreci „zamordowała” programy pozostałych producentów. W ostatnich latach sporadycznie widywaliśmy jeszcze Ligiera JS P217, ale wyłącznie dysponowały nim ekipy, których nie było stać na zakup modelu 07. FIA i ACO wydają się kierować swoją ofertę do wspomnianej pary francuskich marek. Sugeruje to fakt, iż zaledwie dwóch producentów zostanie wybranych na dostawców podwozi LMP2 2028.

Porsche wybrało finałowego kierowcę na Le Mans

Wnioski

Nie trzeba być ekspertem, aby zauważyć jakże oczywistą filozofię, którą kierowali się twórcy nowych przepisów. Klarownym celem nowej generacji aut LMP2 jest ponownie zwiększenie różnicy osiągów między tą klasą, a Hypercar/GTP. Problem ten pojawił się w okresie 2021 WEC, kiedy debiutujące pojazdy LMH były podczas testów przedsezonowych wolniejsze od drugorzędnej kategorii prototypów. Do dziś rekord okrążenia Hypercarów na torze Circuit de la Sarthe jest słabszy od rekordu okrążenia LMP2. Starszą z tych kategorii wielokrotnie zatem spowalniano, a kierowcom nie podobały się zmiany w prowadzeniu samochodów. Nowe auta, zaprojektowane z myślą o większej różnicy osiągów, powinny te problemy rozwikłać.

Oprócz tego, FIA i ACO ewidentnie zależy na dalszej redukcji kosztów. Pomysł silników hybrydowych w LMP2 został porzucony. Zamiast tego ujrzymy powrót turbosprężarek. Liczne ograniczenia finansowe gwarantują również bardzo dobre ceny dla mniejszych zespołów wyścigowych, które są dla tej kategorii grupą docelową. Co ciekawe, w dokumentach zupełnie nie wspomniany został system Balance of Performance. Wprowadzenie modelu modyfikacji osiągów – który skutecznie spisuje się w klasach GT oraz Hypercar/GTP – było rozważane przez aktualną dominację Oreci. Przynajmniej na ten moment, pomysł ten najwidoczniej upadł.

Gdzie oglądać IMSA w 2025 roku?

Finałowa decyzja odnośnie dostawców podwozi LMP2 2028 ma zostać podjęta 10 czerwca. Oficjalne oświadczenie najprawdopodobniej usłyszymy zatem w piątek, 13 czerwca. Jest to dzień medialny przed 24 Hours of Le Mans. Choć nie otrzymaliśmy potwierdzenia, można się domyśleć, iż dostawca silników również zostanie wtedy ogłoszony. Z pewnością będzie to jedna z najciekawszych informacji tego dnia.

Idź do oryginalnego materiału