Na koniec podsumowań rywalizacji w Grand Prix Australii, zapraszam Was do przeczytania najciekawszych statystyk po tym wyścigu.
Koniec dominacji
Max Verstappen przestał być liderem klasyfikacji generalne mistrzostw świata kierowców. Stało się to po 1029 dniach (2 lata i 9 miesięcy) i był to najdłuższy okres na 1. miejscu w historii Formuły 1. Kolejne miejsca należą do Michaela Schumachera – 896 dni oraz 630 dni.
Na prowadzenie wyszedł kierowca McLarena i taka sytuacja ma miejsce po raz pierwszy od Grand Prix Kanady 2021.
Lando Norris po raz pierwszy w swojej karierze zanotował zwycięstwa w dwóch wyścigach z rzędu. Anglik wygrał GP Abu Zabi 2024 i GP Australii 2025. Co ciekawe, tym samym McLaren ma teraz najwięcej zwycięstw w GP Australii – 12. Lando miał na mecie 0,895 sekundy przewagi i jest to najmniejsza przewaga na mecie w historii tego wyścigu. Kibice wybrali Anglika kierowcą dnia po raz 18. w jego karierze.
Jeżeli Norris wygrywa, to zwykle jest za nim Max Verstappen. Tak stało się po raz czwarty przy pięciu zwycięstwach Anglika.
Oscar Piastri w Grand Prix Australii wystartował z pierwszego rzędu po raz siódmy w swojej karierze. Żaden inny kierowca bez pole position na koncie nie startował z pierwszego rzędu tak często.
Dobry wyścig pojechał George Russell, który po raz pierwszy w swojej karierze znalazł się w pierwszej trójce w inauguracyjnym wyścigu sezonu.
Na 4. miejscu uplasował się Andrea Kimi Antonelli i był to najlepszy debiut w Formule 1 od 2. miejsca Kevina Magnussena w GP Australii 2014.
Włoch został drugim najmłodszym zdobywcą punktów w Formule 1. Sięgnął po nie w wieku 18 lat i 6 miesięcy i 19 dni. przez cały czas najlepszym w tej statystyce jest Max Verstappen, który wygrał będąc o 13 miesięcy młodszym.
Żaden kierowca nie finiszował po starcie z 16. miejsca w GP Australii wyżej niż Antonelli.
Bardzo przywiązany do 7. miejsca w GP Australii jest Nico Hulkenberg. Niemiec finiszował na tej pozycji w 6 z 8 występów na torze Albert Park.
Ferrari chyba nie lubi deszczu… W czterech ostatnich deszczowych wyścigach ekipa z Maranello zdobyła łącznie 26 punktów – po 6,5 na wyścig. To pokazuje, jak słaby jest dział strategiczny ekipy. Lewis Hamilton zajął dopiero 10. miejsce, a co ważniejsze, przegrał z Charlesem Leclerckiem. Hamilton przegrał ze swoim partnerem zespołowym tylko raz w karierze – w debiucie w 2007 roku. Anglik zrównał się z Fernando Alonso w liczbie miejsc w punktach w GP Australii. Obaj mają ich po 14.
We wszystkich swoich występach jako kierowca rezerwowy, Oliver Bearman zajmował wyższe miejsca niż w GP Australii 2025.
Wyścig o GP Australii ukończyło tylko 14 kierowców. To najmniejsza liczba kierowców na mecie od GP Brazylii 2023.
Wyścigu nie ukończył między innymi Carlos Sainz i okazuje się, iż to trzeci wyścig o GP Australii z rzędu, w którym ubiegłoroczny zwycięzca odpadł na jednym z pierwszych czterech okrążeń.
Pojedynki zespołowe
Jak co roku, również w tym sezonie będę prowadził na blogu zestawienia pojedynków zespołowych. Zawsze możecie znaleźć je w zakładce Formuła 1 w głównym menu bloga. Poniżej przedstawiam zestawiania i to, jak będę liczył poszczególne statystyki.
Wyścigi
Pod uwagę biorę wszystkie wyścigi, do których dany zawodnik wystartował oraz te do których nie ruszył z własnej winy (np. rozbił się przed startem).
Po GP Australii (1/24):
McLaren | Lando Norris | 1 | 0 | Oscar Piastri |
Ferrari | Charles Leclerc | 1 | 0 | Lewis Hamilton |
Red Bull Racing | Max Verstappen | 1 | 0 | Liam Lawson |
Mercedes | George Russell | 1 | 0 | Andrea Kimi Antonelli |
Aston Martin | Fernando Alonso | 0 | 1 | Lance Stroll |
Alpine | Jack Doohan | 0 | 1 | Pierre Gasly |
Haas | Esteban Ocon | 1 | 0 | Oliver Bearman |
RB | Isack Hadjar | 0 | 1 | Yūki Tsunoda |
Williams | Alexander Albon | 1 | 0 | Carlos Sainz Jr. |
Sauber | Gabriel Bortoleto | 0 | 1 | Nico Hülkenberg |
Kwalifikacje
Pod uwagę biorę wszystkie sesje kwalifikacyjne, do których zawodnik wystartował. Nie liczę kar przesunięć na starcie po kwalifikacjach.
Po GP Australii (1/24):
McLaren | Lando Norris | 1 | 0 | Oscar Piastri |
Ferrari | Charles Leclerc | 1 | 0 | Lewis Hamilton |
Red Bull Racing | Max Verstappen | 1 | 0 | Liam Lawson |
Mercedes | George Russell | 1 | 0 | Andrea Kimi Antonelli |
Aston Martin | Fernando Alonso | 1 | 0 | Lance Stroll |
Alpine | Jack Doohan | 0 | 1 | Pierre Gasly |
Haas | Esteban Ocon | 1 | 0 | Oliver Bearman |
RB | Isack Hadjar | 0 | 1 | Yūki Tsunoda |
Williams | Alexander Albon | 1 | 0 | Carlos Sainz Jr. |
Sauber | Gabriel Bortoleto | 1 | 0 | Nico Hülkenberg |
Sektory kwalifikacji
Pod uwagę biorę wszystkie przejechane przez kierowców sektory podczas kwalifikacji.
Po GP Australii (1/24):
McLaren | Lando Norris | 2 | 1 | Oscar Piastri |
Ferrari | Charles Leclerc | 1 | 2 | Lewis Hamilton |
Red Bull Racing | Max Verstappen | 3 | 0 | Liam Lawson |
Mercedes | George Russell | 3 | 0 | Andrea Kimi Antonelli |
Aston Martin | Fernando Alonso | 2 | 1 | Lance Stroll |
Alpine | Jack Doohan | 1 | 2 | Pierre Gasly |
Haas | Esteban Ocon | 3 | 0 | Oliver Bearman |
RB | Isack Hadjar | 3 | 0 | Yūki Tsunoda |
Williams | Alexander Albon | 3 | 0 | Carlos Sainz Jr. |
Sauber | Gabriel Bortoleto | 1 | 2 | Nico Hülkenberg |
Najlepsze okrążenia wyścigu
Pod uwagę biorę wszystkie wyścigi, do których kierowca wystartował, choćby o ile nie przejechał ani jednego okrążenia.
Po GP Australii (1/24):
McLaren | Lando Norris | 1 | 0 | Oscar Piastri |
Ferrari | Charles Leclerc | 0 | 1 | Lewis Hamilton |
Red Bull Racing | Max Verstappen | 0 | 1 | Liam Lawson |
Mercedes | George Russell | 0 | 1 | Andrea Kimi Antonelli |
Aston Martin | Fernando Alonso | 0 | 1 | Lance Stroll |
Alpine | Jack Doohan | 0 | 1 | Pierre Gasly |
RB | Isack Hadjar | 0 | 0 | Yūki Tsunoda |
Haas | Esteban Ocon | 1 | 0 | Oliver Bearman |
Williams | Alexander Albon | 1 | 0 | Carlos Sainz Jr. |
Sauber | Gabriel Bortoleto | 1 | 0 | Nico Hülkenberg |
Statystyki na podstawie: lightsoutblog.com