Mercedes-AMG ONE – ekstremalna hybryda. To bolid Formuły 1 dla dwóch osób

2 lat temu
Zdjęcie: Mercedes-AMG ONE


Spis treści:

  • Mercedes-AMG ONE – silnik i osiągi
  • Mercedes-AMG ONE – akumulator z technologią Formuły 1
  • Mercedes-AMG ONE – sześć programów jazdy: od trybu całkowicie elektrycznego po tryb toru wyścigoweg
  • Mercedes-AMG ONE – cena

Jakiś czas temu szef Mercedesa powiedział o tym samochodzie: „Musieliśmy być pijani, gdy się na to zgodziliśmy”. Pięć lat zajęło niemieckiemu producentowi stworzenie supersamochodu, którym właściciel będzie mógł pojechać rano do piekarni po bułki.

Mercedes-AMG ONE, fot. materiały prasowe / Mercedes

Mercedes-AMG ONE został zaprojektowany tak, by zapewnić kierowcy odczucia, jakby siedział za kierownicą bolidu Formuły 1, nie zapominając oczywiście o jego komforcie.

Inspiracją dla projektu karbonowego nadwozia są najwyższej klasy pojazdy znane ze sportów motorowych. Każdy element ma swoją funkcję. Konstrukcja z silnikiem umieszczonym pośrodku, oparta na karbonowym monokoku oraz współnośnym zespole silnika i skrzyni biegów, nadaje autu ekstremalnie sportowe proporcje: kokpit wysunięty daleko do przodu w sposób typowy dla aut wyścigowych połączony jest z potężnymi nadkolami, talią osy i daleko wysuniętym tyłem.

Mercedes-AMG ONE, fot. materiały prasowe / Mercedes

Charakterystycznym elementem przodu samochodu jest duży czarny spojler, którego różne wloty powietrza rozciągają się na całej szerokości pojazdu. Na trapezoidalnej części środkowej widnieje duże, białe logo AMG. Nad nim, na nadwoziu umieszczono gwiazdę Mercedesa. Kolejny wyrazisty akcent stanowi charakterystyczna dla AMG krawędź w kształcie litery A, płynnie łącząca się z błotnikami.

Na dachu dominuje zapożyczony z Formuły 1 czarny wlot powietrza, przez który silnik według potrzeb zasysa świeże powietrze. Przechodzi on w czarną, pionową płetwę rekina, zapobiegającą przepływowi krzyżowemu i/lub załamaniu przepływu powietrza z tyłu, a tym samym poprawiającą stabilność na zakrętach oraz zwiększającą wydajność i bezpieczeństwo przy dużych prędkościach. Jednostkę napędową ukryto pod dwiema zdejmowanymi osłonami z włókna węglowego. W każdą z nich wbudowano duże wloty typu NACA, dzięki którym strumień powietrza kierowany jest do umieszczonych poniżej chłodnic.

Mercedes-AMG ONE

Mercedes-AMG ONE, fot. materiały prasowe / Mercedes

Zobacz pozostałe 14 zdjęć

We wnętrzu samochodu uwagę zwraca przede wszystkim kierownica w stylu Formuły 1. Zintegrowano w niej elementy obsługowe i funkcyjne wraz z oryginalnymi komponentami występującymi w samochodach wyścigowych – mają one umożliwić bezpieczne prowadzenie samochodu w ekstremalnych sytuacjach na drodze. Podobnie jak w autach wyścigowych, w górnej części obręczy kierownicy umieszczona jest lampka kontrolna zmiany biegów. Spłaszczona u góry i dołu kierownica, wyposażona w zintegrowaną poduszkę powietrzną, ma jeszcze inne odniesienia do sportu motorowego: dwa zintegrowane przyciski na kierownicy AMG umożliwiają obsługiwanie różnych funkcji bez konieczności odrywania od niej rąk – na przykład programów jazdy, dziewięciostopniowego systemu kontroli trakcji AMG, DRS lub ustawienia układu jezdnego.

Mercedes-AMG ONE – silnik i osiągi

Mercedes-AMG ONE dysponują mocą 1063 KM. Taka moc generowana jest dzięki połączeniu silnika spalinowego z czterema silnikami elektrycznymi.

Serce Mercedesa-AMG ONE stanowi jednostka spalinowa o pojemności 1,6 litra – dokładnie taka sama, jak w Formule 1. W dużej mierze jest to jednostka Mercedesa PU106C z bolidu F1 FW07, która generuje tu 574 KM przy 9000 obr./min. Moc przekazywana jest na tylne koła przez siedmiobiegową przekładnię zautomatyzowaną, która jest mocowana bezpośrednio do ramy z włókna węglowego jako element strukturalny. Dokładnie tak samo jak w bolidach F1.

Mercedes-AMG ONE rozpędza się od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy, do 200 km/h w 7 sekund i do 300 km/h w 15,6 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona do 352 km/h.

Mercedes-AMG ONE – akumulator z technologią Formuły 1

Litowo-jonowy system magazynowania energii jest konstrukcją własną Mercedes-AMG. Technologia ta sprawdziła się już w najcięższych warunkach w hybrydowych bolidach Formuły 1 zespołu Mercedes-AMG Petronas F1 Team, a także w akumulatorze modelu Mercedes-AMG GT 63 S E Performance.

Rozmieszczenie ogniw w akumulatorze i ich chłodzenie wzorowane są na technologii zastosowanej w bolidzie Mercedes-AMG Formuły 1. Jednakże na potrzeby codziennego użytku w modelu Mercedes-AMG ONE ich liczba została wielokrotnie zwiększona. Pojemność 8,4 kWh pozwala na przejechanie 18,1 kilometra w trybie elektrycznym. Ładowanie odbywa się dzięki prądu przemiennego i wbudowanej ładowarki 3,7 kW. Dodatkowo akumulator można doładowywać w trakcie jazdy energią pochodzącą z rekuperacji lub wprost z silnika spalinowego. Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy wraz z przetwornicą DC/DC, obsługujące i ładujące 12-woltową instalację elektryczną auta, zostały w przemyślny sposób ukryte w podłodze pojazdu za tylną osią, gdzie nie zajmują dużo przestrzeni.

Mercedes-AMG Project ONE

Zobacz pozostałe 0 zdjęć

Mercedes-AMG ONE – sześć programów jazdy: od trybu całkowicie elektrycznego po tryb toru wyścigoweg

Mercedes-AMG ONE uruchamia się najpierw bezgłośnie, gdy włączają się silniki elektryczne przedniej osi. W tym samym czasie rozpoczyna się rozgrzewanie katalizatorów. Silnik spalinowy uruchomi się dopiero po osiągnięciu ich odpowiedniej temperatury.

  • Race Safe: program standardowy z hybrydowym trybem jazdy na żądanie i w pełni elektrycznym ruszaniem. Silnik spalinowy uruchamia się tylko gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc.
  • Race: hybrydowy tryb jazdy ze specjalną strategią ładowania. Silnik spalinowy pracuje w sposób ciągły i może skuteczniej ładować akumulator wysokiego napięcia; umożliwia to stały dostęp do pełnej mocy elektrycznej.
  • EV: jazda w trybie całkowicie elektrycznym.
  • Race Plus (tylko na tor wyścigowy): aktywna aerodynamika, obniżenie zawieszenia o 37 mm (przód)/30 mm (tył), twardsze zestrojenie układu jezdnego, specjalny system zarządzania mocą.
  • Strat 2 (tylko na tor wyścigowy): aktywna aerodynamika, jeszcze twardsze zestrojenie układu jezdnego i obniżenie zawieszenia o 37 mm (przód)/30 mm (tył). Pełna moc wszystkich silników, jak w kwalifikacjach Formuły 1.
  • Individual: ustawienia dostosowane do osobistych preferencji w zakresie trybów jazdy drogowej.
Mercedes-AMG ONE, fot. materiały prasowe / Mercedes

Mercedes-AMG ONE – cena

Mercedes-AMG ONE zostanie wyprodukowany w ilości 275 sztuk i wszystkie egzemplarze zostały już sprzedane. Cena? 3 miliony dolarów.

Idź do oryginalnego materiału