Rajd Nadwiślański 2025 rozpoczął się od przedsmaku rywalizacji w postaci piątkowego odcinka testowego w miejscowości Kaleń. Choć trasa miała długość zaledwie 5,21 km, to stanowiła wartościowy sprawdzian przed adekwatnymi zmaganiami na lubelskich asfaltach. Najlepiej zaprezentowali się liderzy RSMP – Jakub Matulka i Damian Syty (Škoda Fabia RS Rally2), którzy jako jedyni zeszli poniżej granicy 2:34, notując czas 2:33,5.
Załogi przystąpiły do testu w niepewnych warunkach. Choć deszcz z czwartku ustąpił, asfaltowe partie oesu Kaleń wciąż miejscami pozostawały mokre i zabłocone, co wymuszało ostrożność. Odcinek wytyczono na fragmencie trasy znanej z oesu Kurów, pokonywanej tym razem w przeciwnym kierunku.
Matulka i Syty nie tylko utrzymali dobrą dyspozycję z inauguracyjnego Rajdu Świdnickiego, ale także pokazali, iż znów będą groźni na Nadwiślańskim. Za nimi, z minimalną stratą 0,6 sekundy, uplasowali się Grzegorz Grzyb i Adam Binięda – również w Škodzie Fabii RS Rally2. Trzecie miejsce zajęli bracia Jarosław i Marcin Szejowie, także korzystający z tej samej rajdówki, ze stratą 1,3 sekundy.
„Przed nami niesamowicie wymagający rajd. Oprócz bardzo śliskich odcinków poziom trudności podnoszą warunki. Sobotnia rywalizacja – z licznymi cięciami, śliskimi i skomplikowanymi partiami oesów – będzie sporym wyzwaniem” – mówił Matulka po zakończeniu testowego przejazdu.
Grzyb również spodziewa się zaciętej walki: „Rywalizacja w RSMP jest niesamowicie zacięta, więc tu walka będzie się toczyć do samego końca. Oesy są piekielnie szybkie. Trzeba jechać z głową, a jednocześnie cisnąć na maksa”.
W ścisłej czołówce testowego zmieścili się jeszcze Jakub Brzeziński i Jakub Gerber (Citroën C3 Rally2), którzy stracili 1,5 s, oraz Łukasz Byśkiniewicz z Danielem Siatkowskim (Škoda Fabia Rally2 evo, +2,3 s). Brzeziński, dwukrotny triumfator Rajdu Nadwiślańskiego, podkreślał nieprzewidywalność tras: „Rajd Nadwiślański jest magiczny pod kątem przyczepności. Wczoraj padało, więc na trasie będzie sporo błota. Po poprzedniej rundzie chcę wrócić do gry o najwyższe pozycje”.
Chorbiński najlepszy w Rally3, Górny wśród ośek
Siódme miejsce w klasyfikacji generalnej dało Michałowi Chorbińskiemu i Adamowi Chrzanowskiemu (Renault Clio Rally3) miano najszybszej załogi w klasie 3. Wśród aut z napędem na jedną oś najlepiej poradzili sobie Marcin Górny i Mateusz Martynek (Peugeot 208 Rally4).
Sobota z pięcioma oesami
Właściwa część rajdu wystartuje w sobotę, 24 maja o godz. 13:30 z Rynku w Urzędowie. Tego dnia rozegrane zostaną dwie pętle z próbami w Józefowie (11,83 km) i Urzędowie (16,45 km) oraz widowiskowy odcinek w centrum Puław (2,6 km). Łączna długość sobotnich oesów to 59,16 km.
Finał rywalizacji odbędzie się w niedzielę, a ceremonia zakończenia przewidziana jest na godz. 16:35 w Puławach, przed halą widowiskowo-sportową.
Rajd Nadwiślański 2025 – wyniki odcinka testowego (5,21 km):
1. Matulka/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) 2:33,5
2. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia RS Rally 2) + 0,6 s
3. Szeja/Szeja (Škoda Fabia RS Rally 2) + 1,3 s
4. Brzeziński/Gerber (Citroen C3 Rally2) + 1,5 s
5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia RS Rally 2) + 3,8 s
6. Gabryś/Dymurski (Škoda Fabia RS Rally2) + 5,5 s
7. Chorbiński/Chrzanowski (Renault Clio Rally3) + 5,6 s
8. Kołtun/Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2) + 6,9 s
9. Łabuda/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3 Evo) + 7,3 s
10. Bieńko/Marciniak (Ford Fiesta Rally3) + 13,7 s
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.