Marczyk i Gospodarczyk dochodzą swoich praw w Sądzie Apelacyjnym FIA

rallyandrace.pl 3 miesięcy temu
Zdjęcie: Marczyk


Zgodnie z zapowiedzią, Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk złożyli apelację do Międzynarodowego Sądu Apelacyjnego FIA. Ekipa Orlen Teamu nie zgadza się z dotkliwą, dwuminutową karą otrzymaną podczas 48. Rajdu Wysp Kanaryjskich. Po otrzymaniu odpowiedniej dokumentacji, Sąd wyznaczył termin przesłuchania.

W ramach przypomnienia, zespół sędziowski 48. Rajdu Wysp Kanaryjskich zadecydował o nałożeniu dotkliwej, dwuminutowej kary na Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka. Delegat techniczny FIA zauważył bowiem, iż Polacy wykorzystali jedną, niezarejestrowaną oponę. Fakt ten (spowodowany zwykłą pomyłką) potwierdził inżynier polskiej załogi, Marcis Kenars. Ba, nasi rodacy sami zgłosili owy błąd włodarzom drugiej rundy FIA ERC, a felerna opona nie mogła stanowić przewagi sportowej, co potwierdził komunikat koncernu Michelin. Dementując plotki, Marczyk i Gospodarczyk nie przekroczyli także dozwolonej liczby opon.

Sędziowie pozostali jednak niewzruszeni, karcąc Polaków za naruszenie artykułu 13.3. FIA Rally Regional Sporting Regulations V1A. Biało-czerwony obóz postanowił zatem dochodzić swoich praw w wyższej instancji, kierując stosowne odwołanie do Międzynarodowego Sądu Apelacyjnego FIA (ICA). Zastosowana argumentacja jest prosta – w regulaminach nie ma żadnej informacji, jakoby zawodnik lub zespół był odpowiedzialny za wysłanie kodów opon do delegata technicznego FIA (wymieniony jest tylko dostawca ogumienia). Nie występują zatem żadne podstawy prawne do nałożenia tak drakońskiej kary. Idąc dalej, pomyłka nie miała wpływu na tempo załogi z numerem #6. Mało tego, użyto znacznie starszej opony.

Po dostarczeniu wymaganej dokumentacji, Międzynarodowy Sąd Apelacyjny FIA wyznaczył termin pierwszego przesłuchania. Przedstawiciele wnioskodawcy stawią się w Genewie 18 lipca. Oznacza to, iż ewentualny werdykt poznamy dopiero po zakończeniu Rajdu Estonii.

Marczyk w walce o europejskie medale

Reprezentanci Orlen Teamu wzięli udział we wszystkich, rozegranych do tej pory rundach Mistrzostw Starego Kontynentu. Miko i Szymon zajęli szóste miejsce na Węgrzech, podróż do Szwecji zakończyli na ósmej pozycji. Wspomniana kara z finałowego etapu Rajdu Wysp Kanaryjskich sprawiła, iż duet Skody Fabii RS Rally2 wypadł poza punktowaną piętnastkę.

Patrząc na aktualny kształt sezonowej „generalki”, Marczyk i Gospodarczyk plasują się na ósmej pozycji, z dorobkiem dwudziestu siedmiu „oczek”. jeżeli Sąd Apelacyjny zgodzi się z argumentacją zespołu, Polacy powrócą na siódme miejsce w wynikach drugiej rundy, a na ich konto powędruje aż trzynaście punktów. Mikołaj i Szymon awansują wtedy na najniższy stopień wirtualnego podium, tracąc po szesnaście „oczek” do Paddona oraz Francheschiego.

Oficjalną klasyfikację sezonu 2024 FIA ERC znajdziecie oczywiście na stronie czempionatu. Po najnowsze informacje z polskich i zagranicznych oesów zapraszamy na rallyandrace.pl.

W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy Was do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!

Idź do oryginalnego materiału