Liderzy RallyN na starcie kolejnego rajdu

rallyandrace.pl 1 tydzień temu

Choć Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski wracają dopiero za tydzień podczas Rajdu Nadwiślańskiego, rajdowy światek nie zwalnia ani na chwilę. W ten weekend rozpoczynają się Rajdowe Mistrzostwa Południa, gdzie pojawią się niektórzy zawodnicy RSMP.

Wśród nich będą Kacper Potyra i Piotr Sieliło, którzy po zwycięstwie w Rajdzie Świdnickim są liderami Pucharu RallyN przy Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski.

Co to jest RallyN?

RallyN to stosunkowo nowa grupa, która pojawiła się na rajdowych trasach w 2021 roku z inicjatywy Polskiego Związku Motorowego. Od tamtej pory została znacząco rozbudowana i obejmuje swoim zasięgiem nie tylko rajdy, ale również wyścigi samochodowe i rallycross. Budując jeden samochód możemy nim rywalizować w różnych dyscyplinach sportu samochodowego.

Zamysłem grupy RN jest obniżenie wieku samochodów uczestniczących w sporcie i stopniowe zastąpienie klas, które nie mają już racji bytu z powodu zmieniającego się rynku motoryzacyjnego, jak Super 2000 czy Super 1600.

Jedną z najważniejszych zalet grupy RN jest homologacja krajowa, dzięki czemu możemy pojawić się na starcie niemalże dowolnym samochodem spełniającym założenia regulaminu bez ryzyka, iż nasz projekt przepadnie chociażby z powodu braku zgody producenta, jak miałoby to miejsce w grupach FIA. Na liście zatwierdzonych modeli znalazły się w większości te najpopularniejsze, gwarantując dużą dostępność części i ograniczenie kosztów związanych z eksploatacją. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby zgłosić nowy model w celu dopisania do regulaminu.

Grupa RN dzieli się na trzy klasy, w których znajdziemy auta z silnikami od mniej niż litra pojemności do dwóch litrów. Każda z klas posiada ograniczony zakres modyfikacji oraz listę dostępnych opon, tak maksymalnie ograniczyć koszty rywalizacji.

Szacunkowe koszty budowy samochodu, w zależności od wybranej specyfikacji i wybranego samochodu bazowego wahają się od około 30 000 zł w przypadku RN3, przez 50 000 zł w przypadku RN2 do około 80 000 zł w przypadku RN1. To znacznie mniej niż w przypadku najniższej grupy FIA, czyli Rally5-Kit.

Pierwsze Gwiazdy Rajdu

Kacper i Piotr startują Citroenem DS3 Racing RallyN1, który kilka odbiega od swojego seryjnego odpowiednika. Tym bardziej imponujący był ich wynik na mecie rajdu, gdzie w klasyfikacji RSMP zająłby 18. miejsce, a w klasyfikacji samochodów FIA 2WD byłby 5. Za swoje osiągnięcia zostali pierwszymi laureatami nagrody Gwiazdy Rajdu przyznanej przez Motowizję.

Choć głównym cyklem jest dla nich Puchar RallyN, to w przerwie pomiędzy kolejnymi rundami wystartują w 4. Rajdzie Nyskim – inauguracji sezonu Rajdowych Mistrzostw Południa, gdzie wystartują tym samym samochodem. Samochody RallyN mogą również rywalizować chociażby w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska, jeszcze bardziej zwiększając ich atrakcyjność.

Puchar RallyN

Jest to formuła, która zapewnia tańsze ściganie dla zawodników PZM RallyN. Polega ona na tym, iż odbywa się wspólnie z Rajdowymi Mistrzostwami Południa, tj. Rajdami Okręgowymi.

Aby obniżyć koszty rywalizacji i przyciągnąć tym samym większą ilość zawodników, rundy Pucharu RallyN, które są łączone z RMP realizowane są na bazie Rajdu Okręgowego. Natomiast, gdy runda RSMP nie jest łączona z rundą RMP, to rywalizacja w Pucharze RallyN odbywa się po pełnej trasie rajdu mistrzostw Polski. Taka formuła pozwala również na zachowanie atrakcyjnego poziomu wpisowego do rajdów.

Kalendarz Pucharu RallyN wygląda następująco:

  • Rajd Świdnicki,
  • Rajd Nadwiślański,
  • Valvoline Rajd Małopolski (Rajd Okręgowy),
  • Rajd Rzeszowiak (Rajd Okręgowy),
  • Rajd Wisły (Rajd Okręgowy),
  • Rajd Śląska 2024 (Rajd Okręgowy).

Duma narodowa

PZM RN to krajowa inicjatywa, którą Polski Związek Motorowy promuje w zdecydowany sposób. Zawodnicy, którzy przesiądą się do takich samochodów mogą liczyć na większą widoczność dzięki mediom społecznościowym grupy. PZM współpracuje też bezpośrednio z organizatorami RMP oraz RSMŚl, którzy oferują obniżone wpisowe dla trzech najlepszych zawodników poprzedniej rundy.

Jest to formuła, która już dowiodła swojej słuszności – spośród wszystkich załóg zgłoszonych do 4. Rajdu Nyskiego ponad 1/3 wystartuje w samochodach RallyN. Więcej informacji o tej imprezie znajdziecie w naszym przewodniku.

Podobają ci się nasze newsy? Nie przegap żadnego: obserwuj RALLY and RACE na Google News.

Idź do oryginalnego materiału