
Toyota GR Yaris Rally1, jeden z najbardziej utytułowanych samochodów w historii Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC), może zbliżać się do końca swojej błyskotliwej kariery.
Zmiany regulaminowe planowane na sezon 2027 sprawiają, iż w centrali Toyota Gazoo Racing w Jyväskylä realizowane są intensywne prace nad przyszłością zespołu i wyborem nowego modelu. Czy japońska marka zdecyduje się na kontynuację z GR Yarisem, czy też postawi na zupełnie nową konstrukcję?
Przepisy WRC 2027: nowa era z bazą Rally2
Od 2027 roku WRC wkroczy w nowy cykl homologacyjny, który opierać się będzie na samochodach zgodnych z klasą Rally2. Choć szczegóły techniczne wciąż są dopracowywane, wiadomo już, iż zmiany nie będą tak rewolucyjne jak przejście na specyfikację z 2017 roku czy wprowadzenie hybryd w 2022.

Dyrektor techniczny Toyota Gazoo Racing, Tom Fowler, podkreśla, iż prace nad nowym samochodem są już zaawansowane – choć wirtualnie:
„Koncentrujemy się na częściach mechanicznych. Ostateczna karoseria na wierzchu samochodu jest czymś, na co patrzymy znacznie później – to dla nas ostatni rozdział. Teraz musimy skupić się na tym, co jest pod spodem [karoserii] i to właśnie robimy.”
„Można powiedzieć, iż mamy już podwozie”, dodał Fowler, „ale toczy się ono tylko w cyberprzestrzeni! Jak powiedziałem, najpierw skupiamy się na częściach mechanicznych”.
GR Yaris Rally1 – historia pełna sukcesów
Nie da się ukryć, iż GR Yaris Rally1 to jedna z najbardziej udanych konstrukcji ostatniej dekady w WRC. Od swojego debiutu w 2022 roku, samochód wygrał aż 65% wszystkich rajdów, w których wystartował, zdobywając 10 z możliwych 16 tytułów mistrzowskich – zarówno w klasyfikacji kierowców, jak i producentów.
Fowler, pytany przez dziennikarzy dirtfish.com o ewentualne zmiany w modelu, odpowiedział dyplomatycznie:
„Nie mówię o tym. Spójrzmy na sukces, jaki odnieśliśmy z Yarisem – byłoby zaskakujące, gdybyśmy chcieli cokolwiek zmienić”.
Nowy samochód WRC Toyoty – decyzja jeszcze nie zapadła
Choć wiele zespołów przygotowuje się już do sezonu 2027, Toyota wciąż nie ogłosiła, jaki model zastąpi GR Yarisa. Wybór nie jest prosty – marka musi balansować między kontynuacją dominacji a spełnieniem nowych, bardziej restrykcyjnych i zrównoważonych regulacji technicznych.

Fowler dodaje:
„Jak wiemy, w przypadku przepisów na 2027 r. wszystko jest zasadniczo takie samo dla wszystkich – więc zadanie przygotowania samochodu do przepisów na 2027 r. jest potencjalnie prostsze niż w przypadku innych cykli homologacyjnych. Kiedy spojrzymy na przykład na zmiany, które wprowadziliśmy w samochodzie z 2017 roku lub wprowadziliśmy hybrydę w 2022 roku, były one większe. Tak, musimy wziąć pod uwagę limit kosztów, ale jest to możliwe przy bardzo stałym zestawie przepisów”.
Czy zobaczymy nową Toyotę w Monte Carlo 2027?
Wszystko wskazuje na to, iż decyzja zapadnie najpóźniej za kilkanaście miesięcy – nowa maszyna musi być gotowa na Rajd Monte Carlo 2027, czyli inauguracyjną rundę sezonu. To właśnie tam, według tradycji, debiutują najnowsze rajdowe konstrukcje.
Zespół Toyota Gazoo Racing, mimo niepewności, wydaje się być gotowy na kolejne wyzwania. Stabilność techniczna nowego regulaminu oraz zdobyte doświadczenie mogą sprawić, iż japońska marka ponownie wyznaczy standardy w WRC.
Źródło: dirtfish.com