Już dziś kwalifikacje! Czy pogoda namiesza w 24h Le Mans? Zapowiedź wyścigu

3 miesięcy temu



Już dziś zacznie się rywalizacja w najważniejszej rundzie sezonu WEC – 24h Le Mans. Przed Robertem Kubicą nowe wyzwanie. Przeczytajcie jego zapowiedź!

Harmonogram

Jazdy w ramach weekendu wyścigowego rozpoczną się w środę.

Środa, 12 czerwca:
godz. 14:00 – 17:00 – 1. trening
godz. 19:00 – 20:00 – Kwalifikacje
godz. 22:00 – 24:00 – 2. trening

Czwartek, 13 czerwca:
godz. 15:00 – 18:00 – 3. trening
godz. 20:35 – 21:15 – Hyperpole
godz. 22:00 – 23:00 – 4. trening

Sobota, 15 czerwca:
godz. 16:00 – Start wyścigu

Pełny harmonogram wszystkich serii znajdziecie tutaj.

Gdzie oglądać?

W Polsce transmisje będzie przeprowadzać jedynie Eurosport – w Playerze i TV. Będzie można oglądać również za pośrednictwem WEC TV. Transmitowane będą wszystkie sesje.



Lista zgłoszeń

W kategorii Hypercar pojadą 23 auta, a w nich 69 kierowców. 2 kierowców ma licencję srebrną, 9 złotą a 48 platynową. W tym gronie jest oczywiście Robert Kubica w Ferrari #83 zespołu AF Corse.

W LMP2 będziemy mieli 16 aut w tym jedno polskie – Inter Europol Competition z Kubą Śmiechowskim. Polak będzie bronił tytułu wywalczonego przed rokiem wspólnie z Vladislavem Lomko i Clementem Novalakiem.


Warto jednak zaznaczyć, iż drugi prototyp LMP2 Inter Europolu jest pierwszym ze swojej kategorii na krótkiej liście rezerwowej.

Na liście zgłoszeń mamy też 23 auta LMGT3.

Polacy w Le Mans

Dotychczas w powojennej historii tego wyścigu startowało tylko 3 Polaków. Pierwszym był Kuba Giermaziak (7. miejsce w GTE Am w 2015 roku), drugim Jakub Śmiechowski (2019 – 16. miejsce w LMP2, 2020 – 17. miejsce w LMP2, 2021 – 4. miejsce w LMP2, 2022 – 13. miejsce w LMP2, 2023 – zwycięstwo), a trzecim w 2021 roku Robert Kubica.

Pierwszy start Roberta będziemy pamiętać zawsze. Jego Orlen Team WRT prowadził zaczynając ostatnie. Niestety, 7 km przed metą w aucie prowadzony przez Yifeya Ye doszło do awarii czujnika przepustnicy. Samochód stanął, odbierając naszym zwycięstwo.


W 2022 roku Kubica również walczył o zwycięstwo, ale ostatecznie jego Prema Orlen Team musiał zadowolić się 2. pozycją. To samo miejsce Kubica, Louis Deletraz i Rui Andrade mieli w 2023 – ponownie w Orlen Team WRT.

W tym roku Robert Kubica po raz pierwszy pojedzie 24h Le Mans bez Louisa Deletraza w składzie.

To będzie czwarty sezon w historii, w którym będziemy mieli aż dwóch polskich zawodników na starcie.

O torze

Tor Circuit de la Sarthe w Le Mans używany podczas tego wyścigu liczy sobie 13 626 metrów i składa się z 33 zakrętów – 13 lewych i 20 prawych. Najdłuższa prosta liczy sobie 1609. Aleja serwisowa , która musi pomieścić garaże 62 zespołów liczy 533,5 metra. Tor korzysta w sporej części z dróg lokalnych, wykorzystywanych na co dzień w ruchu publicznym.


Powstał on w 1923 roku i raz gościł Formułę 1 – w 1967 roku wygrał tam Jack Brabham.

A tak wyglądają onboardy z Hypercara Ferrari na tym torze. Dzień:



oraz noc:


Ciekawostki/statystyki

– W 1950 roku Edward Ramsden Hall spędził w aucie podczas wyścigu całe 24 godziny. Najdłuższy czas spędzony przez zwycięzcę za kółkiem to ponad 23 godziny. Było to oczywiście jeszcze przed przepisami o minimalnym czasie jazdy kierowców.

– W wyścigu – ze względu na długą nitkę toru – używane są aż 3 samochody bezpieczeństwa. Najwięcej wyjazdów samochodu bezpieczeństwa mieliśmy w 2013 roku – aż 12. Zespoły spędziły wówczas za safety carem aż 5 godzin i 27 minut.

– Polewanie szampanem na podium zostało zapoczątkowane właśnie podczas wyścigu 24h Le Mans kiedy to w 1967 roku Dan Gurney potrząsnął butelką i spryskał szampanem publiczność. Odtwarzał on tym samym wydarzenie sprzed roku, kiedy to szampan przypadkowo wystrzelił oblewając publiczność.

– 407 km/h – to rekord prędkości osiągniętej podczas wyścigu. Miało to miejsce w 1988 roku przez WM P88-Peugeota. Jechał nim wtedy Roger Dorchy. Najszybsze okrążenie na obecnej wersji toru zostało przejechane w 2017 roku z czasem 3:14.791.



– Najdłuższy dystans pokonano w trakcie wyścigu w 2010 roku – 5410,713 km czyli 397 okrążeń.

– Największa różnica między zwycięzcami a drugim zespołem to blisko 350 km z 1927 roku. Najmniejsza w 1966 roku, gdy było to 20 metrów – Fordy GT próbowały wspólnie wjechać na metę.

– Największy procent aut (90,9%) dojechał do mety w 1923 roku – 30 z 33 aut. Najmniejszy w 1970 roku (7 z 51 aut czyli 13,7%).

– Nigdy nie zdarzyło się, by więcej niż 1 auto było na zakończenie wyścigu na tym samym okrążeniu co zwycięzca.

– Tylko 25 kierowcom udało się wygrać 24h Le Mans w ich pierwszym starcie w tej imprezie.

– Najniższą pozycją na starcie, która dała zwycięstwo w całym wyścigu była 16. w 1970 roku.

– Najmłodszy kierowca, który wystartował w wyścigu miał 16 lat i 202 dni, a najstarszy 74 lata i 300 dni.

Trochę statystyk:
Najwięcej zwycięstw wśród producentów: Porsche – 19
Najwięcej zwycięstw z rzędu: Porsche – 7
Najwięcej zwycięstw wśród kierowców: Tom Kristensen – 9 (6 z rzędu – też rekord)
Najwięcej startów: Henri Pescarolo: 33

Pogoda

Do soboty raczej padać nie powinno, ale niedziela zapowiada się mokra, a to bardzo może namieszać.



Klasyfikacja

Tak wygląda klasyfikacja WEC w kategorii Hypercar



MKierowcaZespółAutoKatarImolaSpaŁącznieZmiana
1Lotterer, Estre, VanthoorPorsche Penske #6Porsche38181874=
2Ilott, Nato, StevensJota #12Porsche2702552+2
3Kobayashi, Conway, de VriesToyota Gazoo #7Toyota1525646-1
4Makowiecki, Campbell, ChristensenPorsche Penske #5Porsche2415140-1
5Fuoco, Molina, NielsenFerrari AF Corse #50Ferrari12131540=
6Kubica, Shwartzman, YeAF Corse #83Ferrari184426=
7Hartley, Hirakawa, BuemiToyota Gazoo #8Toyota610824=
8Pier Guidi, Giovinazzi, CaladoFerrari AF Corse #51Ferrari061218+2
9Tincknell, Andlauer, JaniProton #99Porsche301013+2
10Milesi, Habsburg, ChatinAlpine #35Alpine90211-1
11Rast, Frijns, van der LindeBMW M Team WRT #20BMW28010-3
12Vergne, Jensen, MullerPeugeot #93Peugeot0202=
13Lynn, BamberCadillac #2Cadillac0101=
14Vaxiviere, Schumacher, LapierreAlpine #36Alpine0000=
15Kvyat, Mortara, BortolottiLamborghini Iron Lynx #63Lamborghini0000=
16Vanthoor, Wittmann, MarcielloBMW M Team WRT #15BMW0000=
17Duval, di Resta, VandoornePeugeot #94Peugeot0000=
18Button, Rasmusen, HansonJota #38Porsche0000=
19Serravalle, Bennett, VernayIsotta Fraschini #11Isotta Fraschini0000=

Klasyfikacja producentów:



MProducentKatarImolaSpaŁącznie
1Porsche39182683
2Toyota23251260
3Ferrari18131849
5Alpine150823
4BMW99421
6Peugeot04610
7Lamborghini2103
8Cadillac0202
9Isotta Fraschini0000

Klasyfikacja zespołów prywatnych:

MZespółKatarImolaSpaŁącznie
1Hertz Jota #1238152578
2AF Corse #8327251567
3Proton #992301841
4Hertz Jota #38018018

fot. DPPI – WEC



Idź do oryginalnego materiału