Intensywny czas Kajetanowicza, najpierw Grecja potem Szwecja

rallypl.com 7 godzin temu

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak nie zwalniają tempa i mają przed sobą kolejne szutrowe wyzwanie w mistrzostwach świata. Duet ORLEN Rally Team wystartuje w legendarnym Acropolis Rally Greece, nazywanym „rajdem bogów”.

Kajetanowicz i Szczepaniak są w trakcie rajdowego maratonu. W połowie maja wzięli udział w Rajdzie Portugalii, a dwa tygodnie temu ścigali się po sardyńskich trasach. Z malowniczej śródziemnomorskiej wyspy przywieźli puchary za drugie miejsce w WRC2 Challenger i WRC2 oraz solidną zdobycz punktową. Tercet szutrowych, wymagających imprez dopełni grecka odsłona światowego czempionatu.

Polska załoga jest już w Grecji i w poniedziałkowy poranek rozpoczęła zapoznanie z trasą. Rajd odwiedza różne zakątki kraju, stąd rekonesans trwa aż trzy dni. Z kolei w niedzielę ORLEN Rally Team miał zaplanowaną sesję testową. Jazdy trzeba było jednać odwołać. Rajdowa Toyota, z której korzystają Kajetanowicz i Szczepaniak, z powodu strajku przewoźników promowych nie dotarła w porę w okolice Kanału Korynckiego. Zespół dokłada starań, aby w środowe popołudnie udało się popracować nad ustawieniami choćby w niewielkim wymiarze czasowym.

Popularny „Acropolis” to jeden z najstarszych rajdów na świecie o międzynarodowej randze. Odbywa się od lat 50. ubiegłego stulecia, a w 1973 roku włączono go do harmonogramu WRC. Stał się jedną z ikon kalendarza, choć w minionej dekadzie na kilka lat z niego wypadł. „Rajd bogów”, jak jest nazywany i jak brzmi jedna z jego oficjalnych nazw, charakteryzuje się trudnymi technicznie, krętymi odcinkami specjalnymi o zniszczonej nawierzchni, stanowiącej poważny test dla zawieszenia samochodów oraz opon. W tym roku powrócono do tradycyjnego czerwcowego terminu, więc załogom zadanie utrudnią również gęsty kurz oraz prognozowane, ekstremalnie wysokie temperatury.

Kajetanowicz po raz ósmy wystąpi na greckich szutrach. Trzykrotny mistrz Europy widnieje na liście zwycięzców klasyfikacji generalnej Rajdu Akropolu. Triumfował w 2015 oraz 2017 roku przy okazji walki o tytuły na Starym Kontynencie. Na szczeblu WRC szczególnie dobrze wspominać może edycje 2021 (wygrana w WRC3) oraz 2023 i 2024 (podia w WRC2 Challenger).

kajto.pl

– Po udanym dla nas Rajdzie Sardynii, gdzie do zwycięzców straciliśmy niespełna 6 sekund, przyszła pora na Rajd Akropolu. Lubię go i mam z niego dobre wspomnienia, natomiast jest to bardzo wymagająca runda mistrzostw świata. Myślę, iż będzie jeszcze cieplej niż na Rajdzie Sardynii, również w samochodzie. Greckie szutry są szalenie wymagające dla opon, dla sprzętu, no i oczywiście dla nas – dla załogi. Jesteśmy już po części zapoznania z trasą. Mamy kilka nowych odcinków specjalnych. Organizator nie zawiódł i poziom trudności tych oesów jest adekwatny do mistrzostw świata. Niestety, ze względów niezależnych od nas nie odbyliśmy standardowych, całodniowych testów. Strajk przewoźników promowych opóźnił przybycie naszego auta rajdowego, natomiast cały zespół pracuje nad tym, aby zorganizować choćby krótką możliwość jazdy. Nie uda mi się oczywiście sprawdzić wszystkiego, co przez cały czas rodzi pytania w mojej głowie i związane jest z samochodem. Wciąż jeszcze go odkrywam. Odcinki Rajdu Akropolu mają inną przyczepność i charakterystykę niż te na Sardynii, czy w Portugalii. Natomiast skorzystamy z podobnych ustawień i myślę, iż brak normalnych testów bardzo nam nie przeszkodzi. Jesteśmy dobrej myśli, będę starał się cieszyć jazdą, tak jak zawsze. Mówię „starał”, ponieważ muszę nastawić się na to, iż nie będzie łatwo. Wiem, iż przyjedzie dużo kibiców z Polski. Fajnie, iż mogą połączyć wakacyjny wypoczynek z kibicowaniem i oglądać naszą walkę – przekazał Kajetan Kajetanowicz.

Organizatorzy przygotowali siedemnaście odcinków specjalnych i prawie 346 kilometrów jazdy na czas, co czyni z Rajdu Akropolu drugą po kenijskim Safari najdłuższą rundę bieżącego sezonu z jedenastu, które jak dotychczas odsłoniły swój harmonogram. W zapowiedzianej stawce jest 68 załóg. Kajetan i Maciek będą mieli 26 rywali w walce o kolejne punkty w WRC2 Challenger.

Chociaż Rajd Akropolu zakończy trwającą od początku maja serię następujących po sobie występów ORLEN Rally Team, Kajetanowicz nie rozstanie się z kierownicą samochodu, zamieniając jednak wyczynową Toyotę na… Fiata 126p. Kajto prosto z Grecji uda się do Warszawy, gdzie 1 lipca ruszy Wielka Wyprawa Maluchów. Najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy od początku tego charytatywnego projektu jest jego ambasadorem i również w tym roku wsiądzie w popularnego „Malucha”, aby nie tylko zbierać środki na pomoc dzieciom poszkodowanym w wypadkach, ale również edukować i promować bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Podczas tegorocznej edycji Wyprawa uda się na północ, przejeżdżając m.in. przez Szwecję, Łotwę i Litwę.

Starty Kajetana Kajetanowicza wspierają partner tytularny ORLEN Rally Team – ORLEN S.A., a także partner techniczny Delphi oraz ORLEN OIL.

Rajd Akropolu – na co zwrócić uwagę?

Jeden z najstarszych – Rajd Akropolu, rozgrywany od 1951 roku, należy do najstarszych tego typu imprez na świecie; w tym roku odbędzie się już jego 71 edycja

Z pasji do piłki nożnej i motoryzacji – jednym z pomysłodawców rajdu, określanego na początku jako ELPA Rally, był Apostolos Nikolaidis, piłkarz z przeszłością w znanym ateńskim klubie – Panathinaikos F.C. oraz ówczesny prezes greckiej federacji samochodowej

Pod okiem greckich bogów – mitologia to istotny element greckiej kultury, a jej elementy przenikają także do sportu; jedna z oficjalnych nazw rajdu to Acropolis Rally of Gods, czyli rajd bogów

Kajetanowicz wśród gwiazd – na liście zwycięzców legendarnego rajdu znajdują się tacy kierowcy jak: Sebastien Loeb, Colin McRae, Carlos Sainz, Sebastien Ogier czy Kalle Rovanpera; swoje nazwisko do tej listy dopisał także Kajetan Kajetanowicz; Polak wygrał w klasyfikacji generalnej edycje 2015 i 2017, gdy „Acropolis” był częścią kalendarza Rajdowych Mistrzostw Europy

Czwartek – wizyta w Atenach

  • start w kolebce igrzysk – ceremonia startu odbędzie się przed Stadionem Panateńskim, którego historia sięga 329 roku p.n.e.; obiekt został zrekonstruowany na pierwsze nowożytne igrzyska olimpijskie rozegrane w 1896 roku
  • superoes w ogrodach narodowych – po przejeździe przez rampę startową załogi przeniosą się pod pobliski Zappeion, budynek położony w ateńskich ogrodach narodowych; krótka próba, rozgrywana w spektakularnej scenerii bujnej roślinności, otworzy zmagania w Rajdzie Akropolu

Piątek – od Kanału Korynckiego po Ftiotydę

  • noc przy Kanale Korynckim – po czwartkowych atrakcjach w Atenach kawalkada przeniesie się w okolice słynnego kanału; nocleg zaplanowano u bram Peloponezu

maraton razy dwanaście – o poranku uczestnicy rozpoczną rywalizację wokół Loutraki, by z biegiem dnia stopniowo zbliżać się do Lamii, stolicy

Idź do oryginalnego materiału