Po ponad dwóch dekadach Ford wraca do Formuły 1. Legendarny amerykański producent samochodów i Red Bull Powertrains nawiązują długoterminowe strategiczne partnerstwo techniczne. Jego celem jest opracowanie hybrydowej jednostki napędowej nowej generacji, przeznaczonej do zastosowania w samochodach Formuły 1 od sezonu 2026.
Silniki dla zespołów: Red Bull Racing i Scuderia Alpha Tauri
Red Bull Ford Powertrains, będzie od 2026 do co najmniej 2030 roku dostarczał jednostki napędowe dla zespołów Oracle Red Bull Racing i Scuderia AlphaTauri.
„To początek nowego, emocjonującego rozdziału w historii startów Forda w sportach motorowych. Historii sięgającej czasów wyścigu wygranego przez mojego pradziadka, co przyczyniło się do powstania naszej firmy” – powiedział Bill Ford, prezes zarządu. „Ford wraca na szczyty wyścigowej rywalizacji u boku mistrzów świata, Oracle Red Bull Racing. Wnosi na jedną z najbardziej eksponowanych scen sportowych długą tradycję innowacji, zrównoważony rozwój i napędy elektryczne Forda”.
Począwszy od 2023 roku, Ford i Red Bull Powertrains będą pracować nad rozwojem zespołu napędowego, zgodnego z nowymi przepisami technicznymi. Będzie obejmować on silnik elektryczny o mocy 350 kW i nowy silnik spalinowy, zdolny do zasilania w pełni zrównoważonymi paliwami. Układ napędowy ma być gotowy do wykorzystania w okresie 2026.
Elektryfikacja…
Powrót Forda do Formuły 1 u boku Red Bull Racing podkreśla kierunek, w którym zmierzamy jako firma. To coraz bardziej zelektryfikowane, programowalne, nowoczesne modele i związane z tym doświadczenia użytkowników – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny, Ford Motor Company. „F1 będzie wyjątkowo skuteczną od strony ekonomicznej platformą wprowadzania innowacji, dzielenia się nowymi ideami i technologiami oraz zaangażowania dziesiątków milionów nowych klientów”.
Ford przekaże wiedzę techniczną we wszystkich dziedzinach, w których może wnieść wartość dodaną w przygotowanie startów mistrzowskiego zespołu. W obszarach wspólnych działań badawczo-rozwojowych znajdą się prace nad doskonaleniem silnika spalinowego oraz najważniejsze kierunki przemian, takich technologii jak: ogniwa akumulatorowe, silniki elektryczne, oprogramowanie sterujące jednostką napędową oraz analityka.
„To fantastyczne, iż dzięki temu partnerstwu możemy znów powitać Forda w Formule 1” – powiedział Christian Horner, dyrektor i prezes zespołu Oracle Red Bull Racing. „Możliwość skorzystania z doświadczenia producenta oryginalnego wyposażenia (OEM), jakim jest Ford, poprawia naszą pozycję wobec konkurencji. Ford to producent z długą historią w branży motoryzacyjnej, sięgającą wielu pokoleń. Od Jima Clarka przez Ayrtona Sennę i Michaela Schumachera – dziedzictwo tych nazwisk mówi samo za siebie. Dla Red Bull Powertrains dopisanie kolejnego rozdziału tej epopei pod tytułem Red Bull Ford, jest niezwykle emocjonujące. Zostało jeszcze trochę czasu do roku 2026. Dla nas już zaczyna się praca nad przyszłością i dalszymi przemianami Oracle Red Bull Racing.”
Ford inwestuje 50 mld dolarów w utrzymanie pozycji światowego lidera rewolucji pojazdów elektrycznych. Jest firmą numer 2 wśród producentów pojazdów elektrycznych w USA, korzystającą z sukcesów modeli F-150 Lightning i Mustang Mach-E. Jest także liderem na wielu rynkach na świecie dzięki popularności modelu E-Transit. Ford pracuje nad zaspokojeniem zwiększonego zapotrzebowania konsumentów. Pracuje nad zrealizowaniem w ramach planu Ford+ globalnej rocznej produkcji 600 000 egzemplarzy samochodów elektrycznych do końca tego roku. Drugim celem są 2 miliony egzemplarzy do końca roku 2026.
Ford w motorsporcie
W 2026 roku Ford będzie jedynym producentem startującym w sportach motorowych od klas podstawowych po Formułę 1. Składa się na to udział w zawodach WEC i IMSA, w tym rywalizacja Mustanga GT3 w 24-godzinnym Le Mans. Dodatkowo także starty Forda Puma Hybrid Rally1 z M-Sportem w WRC, Baja 1000, gdzie wystawiany jest Ranger Raptor i Bronco. W Stanach Zjednoczonych także zawody NASCAR, NHRA i Supercars, w których rywalizuje Mustang. Ford przez cały czas wykorzystuje też aktywność w sportach motorowych do rozwijania dostarczanych klientom innowacyjnych rozwiązań technicznych oraz oprogramowania. Będzie to kontynuował dzięki nowemu partnerstwu w najbardziej prestiżowych zawodach sportowych. Wszystko oczywiście z korzyścią dla przyszłych modeli elektrycznych Forda.
„Wkraczamy w nową erę, emocjonującą dla Ford Performance” – powiedział Farley. „Będziemy rywalizować u boku Red Bull Racing o zwycięstwo w F1, najważniejszej z klas sportów motorowych. Widzowie będą mogli podziwiać najpopularniejsze na świecie sportowe coupe, Mustanga, ścigającego się od najniższych klas, poprzez australijskie Super Cars, NASCAR, aż po Le Mans. Będziemy wzmacniać także naszą pozycję lidera off-roadu w światowych rajdach, zawodach King of Hammers, Baja 100 i wielu innych. przez cały czas będziemy też dostarczyć światu emocji dzięki tak odjazdowym pojazdom demo, jak SuperVan 4 i Mustang Mach-E 1400.”