Bezpieczeństwo to w rajdach samochodowych kwestia absolutnie podstawowa. Mamy tutaj do czynienia ze sportem ekstremalnym, w którym samochody pędzą wąskimi drogami choćby 180 km/h. W pogoni za ułamkami sekund, w zaciętej rywalizacji o najwyższe pozycje, zdarzają się różne sytuacje. Warto wiedzieć jak zachowywać się przy trasie rajdu, aby nie stwarzać zagrożenia zarówno dla siebie, jak i dla innych.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z organizatorem Rajdu Śląska.
Rajdy samochodowe to sport ekstremalny. Na odcinkach specjalnych zdarzają się różne, również niebezpieczne sytuacje. Są jednak pewne stałe zasady i normy zachowania, których nigdy nie należy łamać. W dniach 19-21 września odbędzie się Rajd Śląska. Impreza będzie rozgrywana nie tylko w sercu aglomeracji, ale również na południu województwa śląskiego. To trasy bardzo wymagające, wąskie, kręte, często podbijające. Pamiętajmy o tym, iż kibicując trzeba przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo – swoje, ale także innych.
Organizator Rajdu Śląska przygotował multum stref kibica. To miejsca, które są specjalnie wyznaczone. Znajdują się one w bezpiecznych lokalizacjach, natomiast to nie wszystko. Kibice mogą skorzystać tam z ułatwionego dostępu, parkingu i innych kwestii, które uprzyjemnią im pobyt na rajdzie. Kibicowanie poza takimi wyznaczonymi strefami również jest możliwe. Należy jednak pamiętać o tym, aby zawsze ustawiać się za zieloną taśmą. Czerwona taśma z kolei oznacza miejsce potencjalnie niebezpieczne, w którym przebywanie jest zabronione.
Warto zapamiętać najważniejsze zasady
Przy odcinkach specjalnych Rajdu Śląska pojawią się również osoby zabezpieczające trasę, czyli tzw. safety. Zawsze należy stosować się do ich poleceń. To osoby z ramienia organizatora, które znają procedury oraz wiedzą, gdzie kibice mogą się ustawiać, a gdzie przebywać absolutnie nie powinni. Nieprzestrzeganie zasad i poleceń członków zespołu zabezpieczenia może skończyć się przerwaniem odcinka specjalnego, a w ekstremalnych sytuacjach nawet jego odwołaniem. Warto o tym pamiętać i zawsze stać w miejscu, które jest do tego wyznaczone.
Już na 30 minut przed rozpoczęciem odcinka specjalnego zabronione jest poruszanie się jego trasą. jeżeli ktoś chce się przemieszczać, powinien robić to po konsultacji z osobą zabezpieczającą odcinek specjalny i daleko od drogi. Absolutnym standardem jest to, aby nigdy nie ustawiać się w newralgicznych miejscach. Mowa tutaj chociażby o zewnętrznej, wypadkowej stronie zakrętu. Praw fizyki nie da się oszukać. Nie należy również stawać za hopą. Wystarczy, iż zawodnik popełni błąd i najedzie na taką hopę pod nieodpowiednim kątem. Skontrolowanie samochodu może okazać się niemożliwe a auto może wypaść z trasy – zarówno na jedną, jak i drugą stronę.
O czym jeszcze pamiętać?
Nie przebywaj w miejscach oznaczonych czerwoną taśmą. Nigdy nie ustawiaj się w kopertach, na wypadkowej zakrętu, czy blisko trasy za hopą. Spróbuj zawsze wyobrazić sobie, co może wydarzyć się z samochodem i przeanalizuj, czy jesteś w danym miejscu bezpieczny. Zawsze bierz pod uwagę możliwość potencjalnej ucieczki i dobierz miejsce w taki sposób, aby była ona możliwa. Niebezpieczny może być też koniec długiej prostej z ostrym hamowaniem do zakrętu. Pamiętajmy, iż za kierownicą znajdują się ludzie, którym zdarzają się błędy. A ich samochody, choć tak wspaniałe, szybkie i widowiskowe, w ekstremalnych rajdowych warunkach narażone są również na awarie.
Nigdy nie zasłaniaj tablic informacyjnych organizatora, nie pij alkoholu, nie zaśmiecaj tras ani okolicznych pól, czy działek. To czyjaś posesja, czyjaś własność – zawsze należy to uszanować. Jeśli widzisz, iż ktoś postępuje niewłaściwie, zwróć mu uwagę. Kibice zawsze powinni pilnować siebie nawzajem i mieć na uwadze bezpieczeństwo nie tylko swoje, ale również zawodników. Zadbajmy o to, aby nie utrudniać im rywalizacji i aby nie niepokoić ich swoim zachowaniem.
Więcej cennych informacji na temat bezpieczeństwa znajdziecie na stronie Rajdu Śląska: LINK
Zdjęcia: Maciej Niechwiadowicz / Rajd Śląska