O tej ewentualności mówiło się już od jakiegoś czasu, a teraz jej wprowadzenie zostało potwierdzone – w GP Kataru kierowcy nie będą mogli przejechać na jednym komplecie więcej niż 25 okrążeń.
Rozpoczął się tydzień wyścigowy o Grand Prix Las Vegas Formuły 1, rozpoczynając finałowy triple header sezonu 2025. Po Las Vegas, którego harmonogram zobaczycie tutaj, kierowcy udadzą się do Kataru, gdzie rozegrana zostanie ostatnia runda ze sprintem.
FIA, Formuła 1, a przede wszystkim Pirelli, iż na torze Lusail zużycie opon będzie za duże, a to może prowadzić do ich nagłej degradacji czy choćby “wybuchnięć”. Aby tego uniknąć postanowiono działać.
“W Katarze wprowadzony zostanie limit okrążeń, podczas których można będzie używać każdego z zestawów opon. Będzie on obowiązywać przez cały weekend wyścigowy. Decyzja została podjęta w porozumieniu z FIA i Formułą 1 oraz po konsultacji z zespołami” – pisze Pirelli.
“Każdy zestaw opon, który zostanie dostarczony zespołom na starcie weekendu wyścigowego będzie mógł pokonać maksymalnie 25 okrążeń toru Lusail, który jest bardzo wymagający dla opon w zakresie energii, obciążenia termicznego i zużycia. Okrążenia będą liczone kumulatywnie ze wszystkich sesji, łącznie z okrążeniami za samochodem bezpieczeństwa czy wirtualnym samochodem bezpieczeństwa” – dodaje dostawca.
Nie będą jednak liczone okrążenia dojazdowe na pola startowe, okrążenie formujące oraz te, które zostaną pokonane po fladze w szachownicę w sprincie i wyścigu.
Pirelli ma informować zespoły po każdej z sesji, ile jeszcze okrążeń można przejechać na danym komplecie opon.
“Takie obostrzenia stały się konieczne w związku z analizami zużycia opon używanych w Katarze w 2024 roku. W ubiegłym sezonie opony, zwłaszcza lewe przednie, osiągnęły maksymalny poziom zużycia. Takie warunki, połączone z wysokimi energiami, stworzyły zwiększone obciążenie konstrukcji opon” – pisze Pirelli, wskazując, iż dążenia zespołów do przejechania wyścigu na jeden pit-stop, doprowadziły do takiej sytuacji.
Taka decyzja oznacza, iż w wyścigu w Katarze zobaczymy przynajmniej 2 pit-stopy bowiem wyścig jest zaplanowany na 57 okrążeń.
W Katarze kierowcy będą mieli do dyspozycji najtwardsze opony produkowane przez Pirelli – od C1 do C3. Każdy zawodnik będzie miał 2 komplety opon twardych, cztery pośrednich oraz sześć miękkich. Biorąc pod uwagę obostrzenia wprowadzone przez Pirelli, trzeba będzie szanować każdy komplet.

3 godzin temu















