O znaczeniu różnic kulturowych w biznesie rozmawiamy z adw. dr Judytą Latymowicz, kierującą praktyką India Desk w kancelarii LEGALLY.SMART
Co przedsiębiorca powinien wiedzieć o kulturze państw azjatyckich, zanim zacznie ekspansję swojego biznesu?
Przed rozpoczęciem ekspansji należy pamiętać, iż nie istnieje jedna, uniwersalna „kultura azjatycka” – każdy kraj ma swoje unikalne wartości, zwyczaje, normy czy podejście do biznesu. To, co funkcjonuje np. w Chinach, często nie sprawdzi się w Indiach czy Japonii. Dlatego najważniejsze jest dokładne przygotowanie i otwartość na różnice. Natomiast wspólnym elementem będzie na pewno zrozumienie lokalnych norm, takich jak hierarchia, procesy decyzyjne czy znaczenie relacji osobistych. Ważne będą też różnice w komunikacji – w wielu kulturach unika się bezpośredniego „nie,” co wymaga większej wrażliwości w interpretacji przekazu.
Jakiś przykład?
Przykładowo w rozmowach z indyjskimi partnerami, szczególnie podczas negocjacji biznesowych lub ustalania harmonogramów projektów, zamiast jednoznacznej odmowy często pojawiają się wymijające odpowiedzi lub sformułowania. Mam na myśli wypowiedzi typu „it might be challenging, but I will try my best”, odpowiedź pytaniem na pytanie czy choćby odpowiedź „yes”/ perhaps yes… (które powinno rozumieć się jako „aha”). I choć takie komunikaty mogą sugerować uzgodnienia, które wydają się potwierdzone, w rzeczywistości takie nie są. Dlatego tak ważne jest nie tylko uważne słuchanie, ale też zrozumienie całego kontekstu kulturowego. Kluczowa jest obserwacja gestów, tonu głosu i innych sygnałów niewerbalnych, aby adekwatnie odczytywać intencje rozmówcy, skutecznie się komunikować i unikać rozczarowań.
W jaki sposób przedsiębiorca może się edukować?
Warto rozpocząć od konsultacji z ekspertami, doradcami i przedsiębiorcami mającymi praktyczne doświadczenie na danym rynku. Regularne korzystanie z publikacji, zapoznawanie się z dostępnymi analizami rynkowymi i raportami dotyczących specyfiki wybranego kraju dostarczy podstaw wiedzy. Inwestycja w szkolenia międzykulturowe czy specjalistyczne studia podyplomowe pomoże lepiej zrozumieć dany kraj, realia rynkowe, rolę różnic międzykulturowych i ich wpływ na relacje biznesowe. Niezastąpione będą również bezpośrednie wizyty w kraju docelowym – udział w targach, konferencjach i spotkaniach biznesowych, które pozwolą poznać lokalny kontekst i zbudować wzajemne zaufanie.
Judyta Latymowicz – orientalistka, adwokatka i współzałożycielka polskiej kancelarii prawnej LEGALLY.SMART, w której kieruje praktyką INDIA DESK. Laureatka rankingu Forbes „25 prawniczek w biznesie”, które mają znaczący wpływ na biznes oraz zwyciężczyni konkursu Rising Stars Lawyers – Leaders of tomorrow 2022. Specjalizuje się w prawie dla biznesu – doradza polskim oraz zagranicznym przedsiębiorcom w ich bieżącej działalności w Polsce oraz wspiera firmy w ich ekspansji na rynki Azji Południowej.