Lech Poznań jeszcze przed pierwszym meczem z KRC Genk mógł być pierwszym polskim klubem, który awansował do fazy ligowej Ligi Europy powstałej rok temu za sprawą reformy UEFA na lata 2024-2027. Reformy UEFA mają na celu zwiększenie prestiżu rozgrywek Ligi Europy, które latem 2009 roku stały się następcą wysłużonego Pucharu UEFA.
Lech Poznań był jednym z pierwszych polskich klubów, który miał okazję grać w kwalifikacjach do Ligi Europy. W 2009 roku po przejściu Frederikstad podopieczni Jacka Zielińskiego awansowali do IV rundy eliminacyjnej LE, w której po rzutach karnych odpadli z FC Brugge. Faza grupowa Ligi Europy to te rozgrywki powstałe w XXI wieku, w których Kolejorz najczęściej rywalizował do pucharach do grudnia. W Lidze Europy rywalizowaliśmy 15, 10 i 5 lat temu, w tym roku przez 1:5 z Genkiem nie zagramy, więc termin przed rewanżem z Belgii to ostatni moment, by krótko przyjrzeć się temu, jak zmieniła się Liga Europy w ciągu ostatnich 16 lat.
Lata temu prestiż Ligi Europy był większy, były to w końcu jedyne europejskie rozgrywki klubowe oprócz Ligi Mistrzów, do których trudno było się dostać. Podczas reform UEFA wprowadzanych ostatnio co kilka lat (nawet co 3 lata) był okres, w którym nie było I i II rundy eliminacyjnej Ligi Europy bądź szansę na grę w Lidze Europy spośród rodzimych druzyn miał jedynie Mistrz Polski. Od 2009 roku w Lidze Europy mieliśmy też m.in. różny branding czy hymny, o czym dziś warto napisać.
Wielu kibiców na pewno pamięta pierwsze sezony Ligi Europy, w tym przyciemnione barwy, jakie miały te rozgrywki czy hymn odgrywany m.in. przed meczami z FC Salzburg, Manchesterem City, Juventusem Turyn czy Sportingiem Braga skomponowany przez Francuza, Yohanna Zveiga i nagrany przez orkiestrę Opery Paryskiej. Wspomniany Ligi Europy dobrze kojarzony już przez nieco starszych kibiców był odgrywany przed meczami od fazy grupowej w latach 2009-2014. Z czasem branding LE został rozjaśniony, przez cały czas motywem energii było czyste niebo i zachodzące słońce nad miastem.
Stare intro Ligi Europy 2009-2015
Hymn Ligi Europy 2009-2014
Poważne zmiany zaszły w okresie 2015/2016, w którym Lech Poznań rywalizował w Lidze Europy z FC Basel, Fiorentiną i Belenenses Lizbona. Branding był inny, nie było już nieba i zachodu słońca, pojawiło się więcej szarego koloru, któremu towarzyszyły żółte czy pomarańczowe barwy, kto inny skomponował również hymn Ligi Europy obowiązujący w latach 2015-2018. Jego autorem był Michael Kadelbach, który nagrał go w Berlinie.
Stare intro Ligi Europy 2015/2016
Hymn Ligi Europy 2015-2018

Liga Europy znów przeszła metamorfozę latem 2018 roku. Reforma europejskich pucharów została wtedy wprowadzona po to, aby jeszcze bardziej promować kluby z najsilniejszych lig Starego Kontynentu. Coraz więcej drużyn dostawało pewne miejsca w fazach grupowych bez konieczności gry w eliminacjach, a takie kluby, jak Lech Poznań były adekwatnie skazywane na pożarcie. Głównym elementem rozpoznawczym nowych kolorów Ligi Europy na lata 2018-2021 były tzw. „fale dźwięku”. Oznaczały one walkę, chęć sprawienia niespodzianki w nieprzewidywalnej od lat Lidze Europy i ambicję. Widoczne fale energii na starych już grafikach Ligi Europy oznaczają też wzloty i upadki podczas trwania rozgrywek, a także wyrażały ducha sportowej rywalizacji, która dla niektórych klubów często jest niezapomnianą przygodą.
Fale energii Ligi Europy 2018-2021
Przykładowe studio telewizyjne Ligi Europy 2018-2021
UEFA projektując nową kolorystykę na lata 2018-2021 jak sama twierdziła – postawiła na dynamizm kolorów. Została również zaprojektowana specjalna czcionka, nowe grafiki meczowe, wystrój studiów telewizyjnych czy wzór nowej piłki meczowej. UEFA rozwijając rozgrywki Ligi Europy wprowadziła do sprzedaży choćby dodatkowe gadżety w nowych barwach i z logiem Ligi Europy.
Latem 2021 roku weszła w życie kolejna reforma UEFA, znowu zmieniły się zasady i przy okazji kolory. Zaczęto już rezygnować z tzw. „fali energii”, kolor czarny pozostał, do którego dodano kolor pomarańczowy i zostawiono hymn wyprodukowany przez MassiveMusic (więcej informacji -> TUTAJ. Lekko zmodyfikowano logo LE, na stadionach od fazy grupowej branding był jeszcze bardziej widoczny, rzucał się w oczy choćby pod stadionami w dniu danego meczu, UEFA zaczęła też mocno eksponować logo każdego ze sponsorów rozgrywek czy zdjęcia aktualnego pucharu za końcowy triumf w Lidze Europy.
Rok temu w czerwcu logo Ligi Europy przeszło mały rebranding, mianowicie zmieniono lekko kształt obręczy widoczny poniżej po to, aby logo Ligi Europy bardziej różniło się od logo Ligi Konferencji. Ponadto po reformie na lata 2024-2027 kolor pomarańczowy delikatnie zmienił swoją barwę, jest teraz ciemniejszy, by jeszcze lepiej komponował się z kolorem czarnym i nowym, dodatkowym kolorem szarym. Od 2018 roku ten sam jest jednak hymn Ligi Europy na wyjście piłkarzy z szatni (od fazy grupowej), który obowiązuje również w Lidze Konferencji.
Według UEFA – Liga Europy to jedno z najbardziej dynamicznych, ambitnych i ekscytujących wydarzeń w europejskiej piłce nożnej, podczas którego starcie sił piłkarskich wywołuje dramat, pasję i emocje. UEFA wykorzystała swoją energię, aby wprowadzić nowe, odważne elementy do zestawu narzędzi marki, zwiększając jego wszechstronność oraz poszerzając jego atrakcyjność dla szerszego grona odbiorców. Udoskonalając wizualizacje trofeów i fal energii centralna stworzyła więcej zasobów premium, a także połączyła graficzne fale energii w dynamiczne projekty wzorów. Według UEFA rezultatem tych działań jest bogatsze, bardziej wciągające i energiczne doświadczenie marki.
Aktualny hymn Ligi Europy, oryginalna wersja UEFA na wyjście piłkarzy z szatni (2018-2027)