FIA we współpracy z zespołem McLarena i firmą Deloitte opracowała nowy podręcznik mający pomóc zespołom Formuły 1 w tworzeniu samochodów wyścigowych w sposób bardziej zrównoważony. F1 Constructors’ Circularity Handbook, czyli Podręcznik Gospodarki Obiegu Zamkniętego dla Konstruktorów F1, zawiera szczegółowe wskazówki, które mają umożliwić zespołom maksymalne wykorzystanie materiałów, ograniczenie odpadów i bardziej efektywne gospodarowanie zasobami.
Podręcznik zostanie udostępniony wszystkim zespołom Formuły 1. Zawiera instrukcje dotyczące zbierania danych, analizy cyklu życia materiałów i komponentów oraz metody obliczania tzw. «wskaźnika cyrkularności» – jednolitej miary efektywności w zakresie zrównoważonego wykorzystania zasobów.
McLaren, będący pierwszym zespołem F1, który uzyskał trzygwiazdkową akredytację środowiskową FIA, odegrał kluczową rolę w przygotowaniu dokumentu. Zespół od kilku sezonów eksperymentuje m.in. z wykorzystaniem włókna węglowego z recyklingu.
Dyrektor ds. samochodów jednomiejscowych FIA, Nikolas Tombazis, podkreślił, iż organizacja nie wyklucza wprowadzenia przepisów nakazujących stosowanie bardziej zrównoważonych rozwiązań:
„Sprawy środowiskowe zyskują na znaczeniu w szybkim tempie już od ponad dekady i ten trend się utrzyma. To nasz obowiązek wobec społeczeństwa, wobec sportu i wobec jego długofalowego istnienia, by nie ustawać w działaniach” – powiedział.
Tombazis zauważył, iż jednym z kluczowych aspektów jest właśnie cyrkularność, czyli zamykanie obiegu materiałów: „Każdego dnia w samochodach wyścigowych powstają i są wykorzystywane niezliczone komponenty. Ważne jest, byśmy mierzyli i promowali bardziej odpowiedzialne podejście do ich użycia, a także ich ponownego wykorzystania tam, gdzie to możliwe”.
Zdaniem przedstawiciela FIA fakt, iż projekt został zrealizowany przez zespół o tak silnej pozycji jak McLaren, udowadnia, iż zrównoważony rozwój nie musi stać w sprzeczności z osiągami: „To znaczące, iż McLaren podjął się tej pracy. Są liderem w kwestiach zrównoważonego rozwoju, a jednocześnie dobrze radzą sobie na torze. To pokazuje, iż jedno nie wyklucza drugiego”.
Tombazis podkreślił również, iż FIA chce współpracować ze wszystkimi zespołami, by wdrażać dobre praktyki w całym padoku: „Możemy w przyszłości wprowadzić regulacje dotyczące wykorzystywanych materiałów czy wymaganych standardów. Chcemy, by wszystkie zespoły podążały w tym samym kierunku i nie były przez to w żaden sposób stratne, ani pod względem osiągów, ani ograniczeń kosztowych”.
Na razie zakres podręcznika ogranicza się do budowy nadwozia i nie obejmuje jednostek napędowych ani opon. Ale jak zapewnia Tombazis, to dopiero początek: „To pole innowacji w Formule 1. niedługo mamy nadzieję rozszerzyć ten zakres o producentów silników, opony i inne elementy F1. Ale mamy również nadzieję, iż te działania znajdą zastosowanie poza motorsportem – w całym przemyśle motoryzacyjnym i innych gałęziach życia. To istotny przekaz: innowacja zrodzona z wyścigów może przynieść korzyści całemu społeczeństwu”.
Wprowadzenie oficjalnych wytycznych to kolejny krok w dążeniu Formuły 1 do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2030 roku. Dzięki zaangażowaniu takich zespołów jak McLaren, sport motorowy może stać się jednym z liderów transformacji ekologicznej w przemyśle.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.