Wygląda na to, iż w ten weekend dużo będziemy mówić o pogodzie. GP Belgii zapowiada się na deszczowe, co biorąc pod uwagę fakt, iż jest to weekend ze sprintem, daje dodatkowe emocje. Obyśmy tylko mieli trochę jazdy…
Harmonogram
Czwartek, 27 lipca
godz. 14:30 – Konferencje prasowe
Piątek, 28 lipca
godz. 09:55 – 10:40 – Trening F3
godz. 11:05 – 11:50 – Trening F2
godz. 13:30 – 14:30 – Pierwszy trening F1
godz. 15:00 – 15:30 – Kwalifikacje F3
godz. 15:00 – 16:00 – Konferencja prasowa
godz. 15:55 – 16:25 – Kwalifikacje F2
godz. 17:00 – 18:00 – Kwalifikacje F1
godz. 18:00 – 18:30 – Konferencja prasowa
godz. 18:30 – 19:15 – Trening Porsche Mobil 1 Supercup
Sobota, 29 lipca
godz. 10:00 – 10:45 – Pierwszy wyścig F3
godz. 12:00 – 12:44 – Sprint Shootout F1
godz. 13:45 – 14:35 – Pierwszy wyścig F2
godz. 15:00 – 15:30 – Kwalifikacje Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 16:30 – 17:00 – Sprint F1
godz. 17:00 – 17:30 – Konferencja prasowa
Niedziela, 30 lipca
godz. 08:30 – 09:20 – Drugi wyścig F3
godz. 10:00 – 11:05 – Drugi wyścig F2
godz. 11:45 – 12:20 – Wyścig Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 12:50 – 13:20 – Parada kierowców
godz. 15:00 – 17:00 – WYŚCIG F1
Program TV
Pełny harmonogram transmisji z GP Belgii znajdziecie tutaj.
Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać Viaplay (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.
Pakiet miesięczny Viaplay to koszt 55 zł, a przy zakupie pakietu rocznego 44 zł. Zakupicie je tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €5.99 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Szczegółowo opcje oglądania F1 w Polsce opisuję tutaj. Warto przeczytać, o ile ktoś się jeszcze zastanawia.
O torze
Spa to legendarny obiekt, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Jest to najdłuższy tor w kalendarzu F1, liczący 7004 metry i składa się z 19 zakrętów. Kierowcy pokonają go 44 razy w wyścigu. Tor charakteryzuje się dużymi zmianami wysokości. Różnica poziomów na Spa wynosi 97 metrów.
Po raz pierwszy, idea organizacji wyścigu w tym miejscu zrodziła się w 1922 roku. Dopiero w 1925 roku, na torze SPA odbył się pierwszy wyścig bolidów jednomiejscowych. Zorganizowano tam Grand Prix Europy Wyścigów Automobilowych. W zawodach triumfował Antonio Ascari, ojciec późniejszego kierowcy i mistrza świata F1 – Alberto. Formuła 1 zadebiutowała pod Malmedy do razu, w pierwszym sezonie swego istnienia. Inauguracyjny wyścig, w czerwcu 1950 wygrał Juan Manuel Fangio w Alfa Romeo. Więcej historii toru przeczytacie tutaj.
Rekordzistą obecnej nitki toru jest Valtteri Bottas, który w GP Belgii 2018 uzyskał tu czas 1:46.286. Najlepszy czas w kwalifikacjach to wynik Lewisa Hamiltona z 2020 roku – 1:41.252.
Przypomnę, iż tor Spa przeszedł sporo zmian w ostatnich miesiącach, a o ich szczegółach przeczytacie tutaj.
W tym roku dla kierowców przygotowano 2 strefy DRS.
Zmiany na torze:
– Położony został nowy asfalt w strefie wyjazdowej przed i za krawężnikiem w zakręcie 2 po lewej stronie. Sam krawężnik został przebudowany,
– W zakrętach 1, 2, 5, 8, 9, 10 i 14. odnowione zostały trawiaste krawędzie.
Najczęściej na Spa wygrywał Michael Schumacher, a na pole position stawał Lewis Hamilton. Więcej statystyk na temat tego wyścigu przeczytacie tutaj.
Występy Kubicy
Historia startów Roberta Kubicy na torze Spa jest długa i dość ciekawa. Poznajcie ją tutaj.
Opony
Na Spa Pirelli zdecydowało się na przywiezienie pośredniego zestawu swoich opon.
Sędziowie
Podczas Grand Prix Belgii dyrektorem wyścigowym będzie Niels Wittich. Oto sędziowie tego wydarzenia:
Pogoda
Biorąc pod uwagę ostatnie wydarzenia na Spa, prognozy nie są optymistyczne. W każdy z wyścigowych dni ryzyko deszczu wynosi minimum 75%. Może to oznaczać mało jazdy.
Poprzednio
Ubiegłoroczny wyścig padł łupem Maxa Verstappena. Pamiętna była w nim kolizja na 1. okrążeniu Lewisa Hamiltona i Fernando Alonso.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 281 | |
2 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 171 | |
3 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 139 | |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 133 | |
5 | George Russell | Mercedes | 90 | |
6 | Carlos Sainz | Ferrari | 87 | |
7 | Charles Leclerc | Ferrari | 80 | |
8 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 60 | |
9 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 45 | |
10 | Esteban Ocon | Alpine | 31 | |
11 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 27 | |
12 | Pierre Gasly | Alpine | 15 | |
13 | Alex Albon | Williams Mercedes | 11 | |
14 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 9 | |
15 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo Racing | 5 | |
16 | Guanyu Zhou | Alfa Romeo Racing | 4 | |
17 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 2 | |
18 | Kevin Magnussen | Haas | 2 | |
19 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 0 | |
20 | Nyck de Vries | Scuderia AlphaTauri | 0 | |
21 | Daniel Ricciardo | Scuderia AlphaTauri | 0 |
Klasyfikacja konstruktorów:
1 | RedBull Racing RBPT | 452 | |
2 | Mercedes | 223 | |
3 | Aston Martin Aramco Mercedes | 184 | |
4 | Ferrari | 167 | |
5 | McLaren Mercedes | 87 | |
6 | Alpine Renault | 47 | |
7 | Haas Ferrari | 11 | |
9 | Williams Mercedes | 11 | |
8 | Alfa Romeo Ferrari | 9 | |
10 | AlphaTauri RBPT | 2 |
Punkty karne:
Lance Stroll | 7 | 23/10/23 - 2 pkt | |
Pierre Gasly | 5 | 9/10/23 - 2 pkt | |
George Russell | 4 | 23/10/23 - 2 pkt | |
Yuki Tsunoda | 3 | 09/09/23 - 2 pkt | |
Nico Hulkenberg | 3 | 28/05/24 - 2 pkt | 1 |
Guanyu Zhou | 2 | 22/07/24 - 2 pkt | |
Lando Norris | 2 | 13/11/23 - 1 pkt | |
Nyck de Vries | 2 | 02/07/24 - 2 pkt | |
Fernando Alonso | 2 | 12/11/2023 - 2 pkt | |
Esteban Ocon | 1 | ||
Max Verstappen | 2 | 13/11/23 - 2 pkt | |
Sergio Perez | 2 | 02/10/23 - 2 pkt | 1 |
Carlos Sainz | 2 | 02/04/24 - 2 pkt | |
Alexander Albon | 1 | 23/10/23 - 1 pkt | |
Kevin Magnussen | 1 | 11/09/23 - 1 pkt | 1 |
Charles Leclerc | 1 | 09/10/23 - 1 pkt | |
Oscar Piastri | 0 | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika
Max Verstappen | Red Bull Racing | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing | 3 | 3 | 3 | 3 | 3!!! | 3!!! | 4 | |
Fernando Alonso | Aston Martin | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Lance Stroll | Aston Martin | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Lewis Hamilton | > | Mercedes | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 |
George Russell | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 3!!! | 4!!! | 4 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Guanyu Zhou | Alfa Romeo | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | |
Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 5 | |
Pierre Gasly | Alpine | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 1 | 5 | |
Esteban Ocon | Alpine | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 5 | |
Alexander Albon | Williams | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Logan Sargeant | Williams | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Nyck de Vries | AlphaTauri | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Kevin Magnussen | Haas F1 Team | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 | |
Nico Hulkenberg | Haas F1 Team | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 2 | 5 | |
Lando Norris | McLaren | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Oscar Piastri | McLaren | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 |