Zakopianka. Jak zmieni się układ drogi w Libertowie? [MAPA]
Wykonawca (IMB-Podbeskidzie), z którym umowę (projektuj i buduj; 149,5 mln zł) podpisano latem 2023 r., zajmie się likwidacją obecnego skrzyżowania zakopianki z ulicami Góra Libertowska i Świetlistą (główne zdjęcie do artykułu). W tym miejscu z DK7 będzie można skręcać tylko w prawo. Z kolei przejazd między dwoma stronami Libertowa zapewni długi na 52 m tunel pod zakopianką (powstanie 1 km od obecego skrzyżowania w stronę Myślenic). Będzie w nim też ciąg pieszo-rowerowy (w okolicy zlikwidowanego skrzyżowania powstanie jeszcze kładka).
Zakopianka. Główne parametry techniczne tunelu
- przeszkoda – droga klasy GP
- szerokość – 16,45 m
- rozpiętość w osiach ścian – 15,45 m
- długość obiektu (w osi drogi łącznikowej) – 51,94 m
- posadowienie – pośrednie, na ścianach szczelinowych.
Zakopianka. Co stanie się jeszcze w Libertowie?
Znikną też inne skręty z zakopianki: w prawo w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w prawo w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic); nie będzie możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7. Także w tym miejscu przejście przez zakopiankę zastąpi kładka, a wspomniane ulice będą skomunikowane z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.
Powstanie też jeszcze trzecia kładka, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Wykonawca przejąć plac budowy ma jeszcze w lutym, a roboty zakończyć powinien do połowy 2027 r.