Jak z perspektywy komunikacji z inżynierem „wyglądało” przebijanie się Maxa Verstappena z 15. na 2. miejsce w GP Arabii Saudyjskiej? Zapraszam do przeczytania!
Verstappen
Przed startem Verstappen dostaje tylko informację o tym, iż ostatni samochód ustawił się na starcie. Po rozpoczęciu wyścigu Max dostaje informację, iż jadący przed nim Piastri ma uszkodzenia.
„Zostań z prawej strony, są kawałki aut na torze” – mówi inżynier do Maxa.
Na pierwszych okrążeniach Verstappen dostaje bardzo dużo sugestii dotyczących zmiany ustawień. Jest także informacja, iż znajduje się na 11. miejscu, a liderem jest Perez 12 sekund z przodu.
Na 6. okrążeniu wyścigu inżynier przekazuje kierowcy, iż złamał limity toru w zakręcie 23. Bardzo dużo poleceń zmiany ustawień Max dostaje pomiędzy 8. a 12. okrążeniem.
Kółko później kierowca jest pytany o balans auta – czy jest dobry i czy Max będzie chciał zmiany kąta nachylenia przedniego skrzydła. Nie odpowiada jednak.
Co jakiś czas, ale nie po każdym wyprzedzaniu, jest mu podawana pozycja na torze, różnica z przodu i z tyłu. Max dostanie również informację o tym, iż Fernando Alonso ma karę 5 sekund, a Verstappen traci do niego w tej chwili 16 sekund.
„Masz teraz trochę wolnego powietrza, wykorzystaj to” – mówi inżynier i ponawia prośba o feedback dotyczący przedniego skrzydła.
„Max, o ile zobaczysz SC lub VSC, zjeżdżaj” – mówi inżynier na 187. okrążeniu.
Potem inżynier zgłasza, iż jest neutralizacja i prosi kierowcę o zmianę ustawień. Następnie jeszcze raz pyta czy Max życzy sobie zmiany kąta nachylenia przedniego skrzydła – Max zgłasza, iż chce podniesienia skrzydła o 3 kliki.
Verstappen zjeżdża i ponownie dostaje polecenia zmiany ustawień. Inżynier przypomina mu o konieczności trzymania delty.
„Efektywnie jesteś na 4. miejscu, przed tobą tylko Checo, Alonso i Russell. Ładnie przebiłeś się przez ten ruch, okrążenie przed zjazdem miałeś purpurowe. Teraz trzeba zachować cierpliwość, to dopiero 19. okrążenie” – mówi inżynier, dodając, iż Holender znakomicie zarządzał oponami.
Po wznowieniu kierowca dostaje polecenia zmiany ustawień.
„Czuj się swobodnie w używaniu narzędzi, które masz dostępne” – mówi inżynier do kierowcy.
Po wyprzedzeniu Russella i Alonso Max będzie chwalony i informowany czy rywale mają dostępny DRS.
„Podajcie mi czasy z przodu” – mówi kierowca, domagając się by podawać mu czasy Sergio Pereza.
„33.0. Wyjścia z 13. i 27.” – mówi inżynier, odnosząc się do zakrętów, w których Max jest wolniejszy od Pereza.
Verstappen dostaje sugestie zmiany wielu ustawień, w tym silnika.
Na 36. okrążeniu kierowca zgłosi, iż ucieka mu tył i pyta, czego może być to wina. Okrążenie później pojawi się pierwsze narzekanie na działanie półosi – zwłaszcza na dużych prędkościach.
„Jesteśmy zadowoleni na ten moment” – mówi inżynier, ale Max podkreśla, iż na pewno coś jest nie tak. Dostaje polecenia zmiany ustawień oraz informację, o ile z przodu jest Perez.
Kierowca ponownie przekroczył limity toru w zakręcie 23 na 39. okrążeniu. Inżynier mu to zgłosił i zapytał co z usterką, którą przed chwilą zgłaszał kierowca. „Zdecydowanie przez cały czas jest” – odpowiada Max.
„Celujemy w czasy 33.0. Potwierdź Max” – mówi inżynier na 41. okrążeniu. Verstappen pojedzie jednak szybciej. Inżynier ponownie poprosi go o czasy 1:33.0, ale kierowca nie odpowie na to i znów pojedzie szybciej. Na 45. okrążeniu Verstappen pojedzie 1:32.9 i znów inżynier poprosi go o czasy 1:33.
„Zostało 5 sekund, różnica to ponad 5 sekund” – powie inżynier. „Jaki jest najlepszy czas teraz?” – zapyta kierowca. „Nie przejmujemy się tym teraz Max” – usłyszy i odpowie: „Ale ja tak”. Wówczas inżynier powie, iż jest to 1:32.1.
„To twoje ostatnie okrążenie” – powie inżynier. Po minięciu linii mety inżynier przekazuje kierowcy polecenia zmiany ustawień i gratuluje Verstappenowi znakomitego powrotu.
„Tak, nieźle. Dobry rezultat dla całego zespołu” – powie kierowca. Potem włączy się jeszcze Christian Horner, gratulując kierowcy i informując o uzyskaniu najlepszego czasu wyścigu.
„Tak, musiałem uważać na początku, było zdradliwie” – mówi Max, a szef Red Bulla mówi, iż kierowca dał mu do myślenia tymi hałasami.
Inni
Oto komunikaty radiowe wszystkich kierowców po zakończeniu wyścigu o GP Arabii Saudyjskiej:
Takie zestawienie najlepszych komunikatów wszystkich kierowców przygotowała Formuła 1:
Oto najlepsze onboardy wybrane przez Formułę 1: