Toyota GR Supra GT4 to samochód wyścigowy produkowany przez TOYOTA GAZOO Racing od 2020 roku. Pojazd jest oparty na modelu GR Supra, pierwszym globalnym sportowym modelu z linii GR. w tej chwili na całym świecie w wyścigach startuje ponad 50 egzemplarzy GR Supry GT4, które wygrały 11 krajowych i międzynarodowych mistrzostw GT4. Model zdobył tytuły mistrzowskie w Japonii, Stanach Zjednoczonych i również w Europie, a jego kierowcy ponad 100 razy stawali na podium.
50 zwycięstw
W sierpniu 2022 roku samochód świętował 50. zwycięstwo w klasie w prestiżowych mistrzostwach. Zdobyli je Masayoshi Oyama i Masayuki Ueda z zespołu Akiland Racing w klasie Am w GT World Challenge Asia na torze Sportsland Sugo w Japonii.
Od premiery GR Supry GT4 minęły już 3 lata, a rywalizacja w popularnej kategorii GT4 jest również bardzo zacięta. Dlatego TOYOTA GAZOO Racing opracowała nową wersję auta na rok 2023, aby zapewnić swoim klientom kolejne udane sezony pełne sukcesów. Wszystkie modyfikacje w nowej GR Suprze GT4 EVO zostały wprowadzone w odpowiedzi na oczekiwania klientów TOYOTA GAZOO Racing, czyli prywatnych zespołów i kierowców startujących wyczynową GR Suprą w wyścigach GT4.
Udoskonalona GR Supra GT4 EVO
W pracach nad nowym modelem inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing korzystali z doświadczeń, jakie zdobyli też udzielając wsparcia technicznego klientom podczas ich startów na torach całego świata. Kierowcy i zespoły dostarczyli im cennej wiedzy o swoich potrzebach, przekazując wskazówki w kwestii dalszego rozwoju auta.
Prace rozwojowe koncentrowały się na trzech obszarach – osiągach, hamowaniu i precyzji prowadzenia. Nowy układ hamulcowy, zmodyfikowane ustawienia ABS, najnowocześniejsze zawieszenie marki KW i nowe stabilizatory sprawiły, iż GR Supra GT4 EVO lepiej się prowadzi i również szybciej pokonuje zakręty. 3,0-litrowy, 6-cylindrowy rzędowy silnik turbo ma też większą moc, zoptymalizowany rozkład momentu obrotowego i bardziej efektywny układ chłodzenia. Dzięki temu samochód może uzyskiwać lepsze czasy okrążenia.
Bliska kooperacja z kierowcami i zespołami GT4 pozwoliła wyznaczyć konkretne cele, które zostały osiągnięte w nowym modelu. GR Supra GT4 EVO jest łatwiejsza w prowadzeniu, a jednocześnie oferuje lepsze osiągi i bardziej pewną, precyzyjną jazdę, na czym zyskują zarówno pasjonaci startujący w amatorskich wyścigach, jak i profesjonalni zawodnicy.
Debiut już w styczniu 2023 podczas 24h of Daytona
Toyota GR Supra GT4 EVO zadebiutuje w wyścigach, startując w słynnym 24 Hours of Daytona w styczniu 2023 roku. Będzie to także pierwsza runda serii IMSA Michelin Pilot Challenge 2023.
Gotowa do startów GR Supra GT4 EVO kosztuje w Europie 186 000 euro netto, bez podatków, opłat celnych i logistycznych. Europejscy klienci mogą składać zamówienia na GR Suprę GT4 EVO w TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH w Kolonii. Za dystrybucję w Ameryce Północnej odpowiada firma TRD U.S.A., natomiast w Japonii i Azji Toyota Customizing & Development Co.
TOYOTA GAZOO Racing blisko współpracuje z klientami przez cały czas użytkowania auta, udzielając wsparcia technicznego podczas przygotowań do wyścigów i bezpośrednio na torze oraz dostarczając także części zamienne. Obecni klienci startujący modelem GR Supra GT4 mogą też rozbudować swoje auto, zamawiając zestaw modernizacyjny.
GR Supra GT4 EVO – specyfikacja techniczna
Podwozie
Długość | 4460 mm |
Szerokość | 1855 mm |
Konstrukcja | Stalowo-aluminiowe nadwozie oraz klatka bezpieczeństwa zgodna z homologacją FIA |
Przedni spojler | Splitter z kompozytu z włókien naturalnych |
Tylny spojler | Skrzydło z kompozytu z włókien naturalnych |
Zbiornik paliwa | Bezpieczny zbiornik paliwa ATL FT3 w motorsportowej specyfikacji z systemem szybkiego tankowania (120 l) |
Fotel kierowcy | Fotel wyścigowy OMP z sześciopunktowymi pasami, zgodny z homologacją FIA 8862-2009 |
Silnik i skrzynia biegów
Typ | Rzędowy, sześciocylindrowy z turbosprężarką typu twin-scroll |
Pojemność | 2998 cm3 |
Moc maksymalna | W zależności od SRO BOP (Balance of Performance); możliwość różnych map silnika |
Maksymalny moment obrotowy | 660 Nm w zależności od SRO BOP (Balance of Performance) |
Komputer | Marelli ECU |
Skrzynia biegów | Modyfikowana automatyczna skrzynia ZF z łopatkami, napęd na tylne koła |
Olej i smary | Ravenol |
Wydech | Wyścigowy Akrapovič z katalizatorem |
Mechanizm różnicowy | Motorsportowa specyfikacja mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu marki DREXLER |
Półoś | GKN Motorsport skonfigurowana dla wysokiego momentu obrotowego |
Zawieszenie, układ kierowniczy, hamulce
Przednie zawieszenie | Kolumny MacPhersona |
Tylne zawieszenie | Wielowahaczowe |
Amortyzatory | regulowane wyścigowe amortyzatory KW |
Układ kierowniczy | Rack and pinion, elektrycznie wspomagany |
Hamulce (przód) | Sześciotłoczkowe zaciski wyścigowe (Brembo), stalowe tarcze 390 mm |
Hamulce (tył) | Czterotłoczkowe zaciski wyścigowe (Brembo), stalowe tarcze 355 mm |
Opony przód/tył | 305/660-18 przód, 305/660-18 tył (Pirelli) |
Koła | 11 x 18 cali OZ |
Systemy elektroniczne
Kontrola trakcji | Standard |
ABS motorsportowy | Standard |
Cyfrowy wyświetlacz | Standard |
Oprogramowanie | Standard |
Kamera tylna | Opcja |
System kontroli ciśnienia w oponach | Opcja |
Czujniki skoku zawieszenia | Opcja |
Wyposażenie
System gaśniczy | Standard |
Podnośnik pneumatyczny | Standard |
System nawadniania dla kierowcy | Opcja |
Homologowany pakiet długodystansowy | Opcja |
Informacja prasowa