Wyjątkowe „urodziny” Zdrapek. „To najważniejszy produkt w naszym portfolio”

1 miesiąc temu
Wywiady
Wywiady Wyjątkowe „urodziny” Zdrapek. „To najważniejszy produkt w naszym portfolio”
05.11.2024 06:17

Wyjątkowe „urodziny” Zdrapek. „To najważniejszy produkt w naszym portfolio”

Stacjonarne zdrapki LOTTO są dostępne na rynku już od 25 lat. Cały czas cieszą się wielką popularnością i biją kolejne rekordy. – Zdrapki ewoluowały wraz z nami. Jest to produkt dla wszystkich i jak najbardziej powinny nam dalej towarzyszyć w szczególnych chwilach. Wykreowaliśmy świadomość wśród grających, iż Zdrapki to idealny pomysł na prezent – powiedziała nam Agnieszka Kieliszczyk-Rowicka, zastępca dyrektora departamentu sprzedaży w Totalizatorze Sportowym.

Jakub Kłyszejko
Udostępnij

Jakub Kłyszejko, redaktor naczelny portalu „Interplay.pl” Zdrapki LOTTO są w sprzedaży od 1999 roku. Jak przez te lata wyglądała ewolucja tego produktu?

Agnieszka Kieliszczyk-Rowicka, zastępca dyrektora departamentu sprzedaży w Totalizatorze Sportowym: – Od 29 września 1999 roku do dziś, czyli przez 25 lat, wprowadziliśmy do sprzedaży łącznie 719 edycji Zdrapek. Były to Zdrapki o różnych nominałach, wyglądzie i stylach gry. Produkt ewoluował razem z rozwojem technologii i rosnącymi wymaganiami klientów. Pierwsze nominały 1 zł i 2 zł były przygotowane w dość prostej szacie graficznej z uwagi na obowiązujące ówcześnie możliwości projektowania i samej produkcji. Z biegiem lat, wraz z rozwojem technologicznym, Zdrapki uzyskały zupełnie nową jakość estetyczną i graficzną, a wraz z poszerzaniem oferty cenowej rosła również wysokość głównych wygranych.

Strategia rozwoju Zdrapek zakładała ekspansję produktu w oparciu o wprowadzanie nowych coraz wyższych nominałów, poszerzanie oferty produktowej o najpopularniejsze tematy, budowanie rodzin Zdrapek, dostosowanie portfolio do oczekiwań grających. Spójność pomiędzy konkretnymi nominałami, dostosowanie play value do rodzaju Zdrapki, oryginalność, a jednocześnie stałość i w pewnym sensie powtarzalność dają grającym komfort i zaangażowanie w obcowaniu z produktem. Aktualnie oferta Zdrapek jest bardzo różnorodna i dostępna w siedmiu nominałach – od 1 zł do 30 zł. W zdrapkach każdy znajdzie coś dla siebie. Od 1999 roku do końca września 2024 roku Totalizator Sportowy wprowadził do sprzedaży ponad 6,5 mld sztuk Zdrapek i wypłacił wygrane w kwocie ponad 10 mld zł!

W czasach internetu i telefonów Zdrapki stacjonarne cały czas mają się tak samo dobrze?

– Tak, jest to najważniejszy produkt w naszym portfolio, a jego popularność cały czas rośnie. Gracze doceniają wygląd, dużą różnorodność i tematykę Zdrapek oraz pozytywne emocje, jakie wywołuje już samo drapanie, a często występujące wygrane wpływają na jeszcze większe zainteresowanie graczy. Zdrapki są także bardzo popularnym prezentem – nasi Gracze robią z nich prezenty, kompletując „Zdrapkowe kompozycje”, czemu bardzo sprzyja bogactwo kolorów i różnorodna oferta Zdrapek.

Co przede wszystkim wyróżnia Zdrapki wśród konkurencji? Dlaczego gracze tak chętnie po nie sięgają?

– Zdrapki są produktem o charakterze impulsowym i bardzo atrakcyjnym pod względem wizualnym. Bogata oferta Zdrapek (średnio cztery debiuty na miesiąc), o różnych cenach i wysokościach głównych wygranych, sprawia, iż są one dostępne dla wszystkich. Zróżnicowane style gry, różne stopnie wygranych a przede wszystkim natychmiastowa informacja o wygranej sprawiają, iż Zdrapki są tak bardzo popularne. Cechą wyróżniającą Zdrapki spośród innych produktów LOTTO jest też sposób, w jaki dowiadujemy się o wygranej. Dreszczyk emocji towarzyszący zdrapywaniu warstwy ścieralnej i odkrywaniu symboli na losie to dla grających wyjątkowe doświadczenie, za pomocą którego mogą oderwać się od rzeczywistości i mieć chwilę tylko dla siebie.

Jako Totalizator Sportowy badamy potencjał rozwoju każdej ze Zdrapek. Jesteśmy elastyczni, kreatywni i słuchamy grających. Mądre zarządzanie produktem, to jeden z kluczowych elementów rozwoju. Zależy nam na wykreowaniu najlepszych rozwiązań, które wpisują się w świat proponowanych przez Totalizator Sportowy produktów oraz są akceptowane i oczekiwane przez grających.

Jak procentowo wyglądają dane sprzedaży? Zdrapki stacjonarne wciąż cieszą się takim zainteresowaniem, jak jeszcze na przykład dziesięć lat temu?

– Zdrapki z roku na rok stają się coraz bardziej popularne, rośnie ich udział w sprzedaży wszystkich produktów Totalizatora Sportowego i ten trend cały czas się utrzymuje. Wpływu na Zdrapki nie miała również pandemia COVID w latach 2020-2022. W 2011 roku wartość sprzedanych Zdrapek stanowiła niecałe 9% wszystkich produktów Totalizatora Sportowego, a w 2018 roku było to już 26% i był to rok, w którym po raz pierwszy Zdrapki osiągnęły status produktu nr 1 wśród wszystkich produktów. Świadczy to o olbrzymiej popularności tego produktu wśród naszych Graczy.

Jaka Zdrapka przeszła do historii LOTTO, która z waszego portfolio dotychczas sprzedawała się najlepiej?

– Każda Zdrapka jest dla nas szczególna i zajmuje swoje miejsce w historii tego produktu, jednak najczęściej wznawianą Zdrapką jest Lotek – kultowa Zdrapka za 1 zł (aż 29 edycji, a kolejne wznowienie nastąpi już w listopadzie 2024). Świetnie sprzedają się także: Krzyżówki (ponad 40 edycji), Super 7 (19 edycji) czy Zodiak (18 edycji, a jednocześnie nasza pierwsza Zdrapka).

Jak jest teraz?

– Olbrzymią popularnością cieszą się Zdrapki typu łamigłówki, czyli: Krzyżówki, Extra Linie oraz Paradiso. Ich łączny udział w sprzedaży w 2024 roku wynosi 23%, a mówimy tu o ponad 100 Zdrapkach, które były i są sprzedawane w tym roku. Bardzo ważnym segmentem są nowe Zdrapki, unikatowe edycje, które pojawiają się w sprzedaży. Grający bardzo lubią nowości i czekają na nowe Zdrapki. Szczególnym dniem w kalendarzu i punktach sprzedaży jest czwartek, kiedy w sprzedaży pojawiają się nowości.

To co łączy wszystkie Zdrapki to fakt, iż można je zdrapywać niemal wszędzie – w podróży, w domu, w punkcie LOTTO lub gdziekolwiek, o ile mamy tylko wolną chwilę.

Na co klienci przede wszystkim zwracają uwagę, co dana zdrapka musi mieć w sobie?

– Przede wszystkim wygląd, atrakcyjna grafika oraz interesująca warstwa wizualna. Według badań konsumenckich, aż 28% osób kupujących Zdrapki zwraca uwagę na ich wygląd, Zdrapka musi wpaść w oko, aby zostać kupioną. Ważna jest także tematyka Zdrapki (22%), a także wzbudzanie pozytywnych emocji (19%), stąd popularność Zdrapek np. związanych z Dniem Kobiet, Walentynkami z wakacjami, słońcem, ale także ze Świętami Bożego Narodzenia. Zasady gry nie mogą być także zbyt skomplikowane i 17% grających zwraca uwagę na to, żeby zasady gry były proste i zrozumiałe. Ostatnim elementem, na który zwracają uwagę gracze przy zakupie Zdrapki, to znajomość danej Zdrapki (10%).

W 2023 roku udział zdrapek w całkowitej sprzedaży gier wyniósł 26 procent. Jesteście zadowoleni z tego wyniku?

– Oczywiście, ale nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa i liczymy, iż w kolejnych latach popularność Zdrapek przełoży się na jeszcze lepszy wynik! Analizując Zdrapki sprzedające się na innych rynkach europejskich oraz przez światowych liderów w USA widzimy ogromny potencjał w Zdrapkach. To jest produkt, którego rozwój można kreować jeszcze na wielu poziomach.

Zdrapki często są dołączane m.in. do prezentów ślubnych, wręcza się je podczas różnych okazji. przez cały czas taki jest ich zamysł, aby towarzyszyły nam podczas najważniejszych wydarzeń w życiu?

– Jak już wspomniałam, Zdrapki ewoluowały wraz z nami. Jest to produkt dla wszystkich i jak najbardziej powinny nam dalej towarzyszyć w szczególnych chwilach. Wykreowaliśmy świadomość wśród grających, iż Zdrapki to idealny pomysł na prezent. Większość naszych kampanii produktowych koncentruje się na socjalizującym i międzypokoleniowym charakterze Zdrapek jako produktu szczególnie polecanego na prezent. Pamiętajmy też, iż wygrana zawsze kojarzy się ze szczęściem, a o szczęściu marzymy wszyscy.

Jak Totalizator Sportowy zamierza rozwijać ten produkt, na co mogą liczyć gracze?

– Robimy wszystko, aby zapewnić naszym Graczom produkt najwyższej jakości wychodzący naprzeciw ich oczekiwaniom. w tej chwili istotnym trendem na rynku jest wzrost zainteresowania Zdrapkami o wyższych nominałach, a co za tym idzie, z wyższymi wygranymi.

Zwracamy również uwagę na takie aspekty jak choćby ekologia, wymagając od naszych producentów używania ekologicznych materiałów przy produkcji Zdrapek.

Najważniejsi są dla nas nasi Gracze, w związku z czym uważnie obserwujemy rynek oraz trendy panujące wśród Grających i w tym kierunku rozwijamy nasz produkt.

Rok 2024 był dotychczas rekordowym, o ile chodzi o wygrane w zdrapkach LOTTO?

– Tak, do tej pory wypłaciliśmy na wygrane prawie 1,1 mld złotych. Cieszy nas, iż z roku na rok nasi Gracze wygrywają coraz wyższe kwoty w Zdrapkach. Do końca 2024 roku szacujemy, iż po raz kolejny wypłacimy rekordową kwotę na wygrane w Zdrapkach.

Agnieszka Kieliszczyk-Rowicka LOTTO Totalizator Sportowy zdrapki Lotto
Udostępnij

Jakub Kłyszejko

Więcej Wywiady

Zakłady bukmacherskie

Marcin Doszczeczko: jako branża nie mówimy jeszcze jednogłośnie [WYWIAD]

Szef LV BET w obszernej rozmowie dla Interplay.pl odniósł się do możliwych zmian w przepisach podatkowych i porównał sytuację Polski do Łotwy, gdzie Marcin Doszczeczko jest mocno aktywny. – Szanse na to, iż coś się spektakularnego wydarzy w przyszłym roku, w mojej ocenie są bardzo nikłe – powiedział. Jakub Kłyszejko
Wyścigi konne Marian Ziburske: wygranie Wielkiej Warszawskiej było moim marzeniem [WYWIAD] Łukasz Majchrzyk
Idź do oryginalnego materiału