WRC: Trzy nazwiska na krótkiej liście transferowej Toyoty. Latvala wskazał konkretnych kierowców

1 miesiąc temu

Sezon Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) jest już za półmetkiem, a to oznacza, iż zbliża się nie tylko czas rozstrzygnięć sportowych. Dla wielu kierowców to najważniejszy moment na negocjacje z najlepszymi zespołami fabrycznymi. Ekipa mistrzów świata, czyli Toyoty jest zainteresowana sprowadzeniem do siebie nowych talentów, a na krótkiej liście szefa zespołu są już 3 konkretne nazwiska.

Zespół Toyota Gazoo Racing musi myśleć już nie tylko o przyszłym sezonie, ale i dalszej perspektywie. Związanie się z młodym, utalentowanym zawodnikiem może zabezpieczyć ekipę z fińskiej Puuppoli na kolejne sezony, w których siłą rzeczy dojdzie do zmian generacyjnych kierowców. Pozorną słabością japońskiej marki jest jednak to, iż prawdopodobnie nie będzie w stanie zaoferować takiemu zawodnikowi pełnego programu startów.

Jak wyglądają kontrakty kierowców Toyoty w WRC?

Obecnie kontrakt na sezon 2025 ma zagwarantowany Elfyn Evans, który w tym roku wciąż nie zdołał odnieść zwycięstwa. W przyszłym roku do pełnego programu startów powinien powrócić urzędujący mistrz świata, Kalle Rovanpera. 23-latek wynegocjował z Toyotą luźniejszy sezon, ale co może zaskakiwać, jego powrót do pełnego etatu nie pozostało tak jasno deklarowany. „Oczywiście dążymy do tego, aby Kalle miał pełny program w przyszłym sezonie” – powiedział Jari-Matti Latvala, szef zespołu Toyoty w WRC.

W zespole Toyoty potwierdzony status na sezon 2025 ma jedynie Elfyn Evans. // fot. Toyota Gazoo Racing WRT

Prawdopodobnie wszystkie rundy zaliczy też Takamoto Katsuta. Jego postępy być może nie imponują, ale Toyocie zależy na japońskim kierowcy w zespole. Zresztą jego ewentualni następcy z juniorskiego programu nie są jeszcze gotowi do startów autem topowej kategorii, czyli Rally1. W obwodzie pozostało czwarty samochód, w którym Toyota prawdopodobnie chętnie widziałaby przez cały czas Sebastiena Ogiera z ograniczonym programem. Ośmiokrotny mistrz świata będzie mieć w przyszłym roku 41 lat, ale sam powtarzał, iż mógłby dalej okazjonalnie startować dopóki będzie konkurencyjny. Tego mu nie brakuje, bo z 5 rajdów w tym roku wygrał 2, a w pozostałych był drugi.

Ośmiokrotny mistrz świata raczej nie porzuci całkiem WRC w 2025 r. // fot. Toyota GAZOO Racing WRT

W grze są tylko te trzy nazwiska

W tej sytuacji najbardziej prawdopodobne jest udostępnienie hybrydowej Toyoty GR Yaris Rally1 dla kogoś nowego tylko na część sezonu. Młodzi kierowcy najbardziej chcieliby przejechać cały sezon, aby zyskać jak najwięcej doświadczenia w samochodzie Rally1. Z drugiej strony związanie się z Toyotą to niemal gwarancja wydajnego samochodu na wiele lat. Pokusa jest duża, choć jazda w jednym zespole z Kalle Rovanperą grozi pozostaniem w jego cieniu na długie lata. Niemniej Toyota uważnie przygląda się zwłaszcza trzem kierowcom, którzy mogliby zasilić skład już w 2025 r.

Jari-Matti Latvala ujawnił, którymi młodymi kierowcami interesuje się Toyota. // fot. Toyota Gazoo Racing WRT

„Mogę jasno wskazać trójkę” – stwierdził Jari-Matti Latvala w rozmowie z fińskim rallit.fi. „Są to [Sami] Pajari, Mārtiņš Sesks i Oliver Solberg. To najbardziej interesujące nazwiska i myślę, iż nie tylko w naszych oczach, ale wszystkie zespoły myślą podobnie” – podkreślił. Z Toyotą jest już związany Sami Pajari, który od tego roku przesiadł się do Toyoty GR Yaris Rally2 w mistrzostwach WRC2. Bycie Finem w zlokalizowanym w Finlandii zespole na pewno wiele ułatwia i to jego nazwisko należy uznać za faworyta. Wiele odpowiedzi da z pewnością jego występ w Rajdzie Finlandii, gdzie zadebiutuje w samochodzie Rally1.

Sami Pajari zadebiutuje w samochodzie Rally1 podczas Rajdu Finlandii. // fot. Toyota Gazoo Racing WRT

Jednak ostatnie występy w Rajdzie Polski i Rajdzie Łotwy nakazują zwrócić szczególną uwagę na Mārtiņša Sesksa. Łotysz zachwycił już piątym miejscem na Mazurach, gdy jechał Fordem Puma Rally1 bez jednostki hybrydowej. W swojej domowej imprezie, już z hybrydą dającą momentami moc 500 KM, bił się o podium (ostatecznie skończył siódmy).

Martins Sesks może być sensacją kolejnego sezonu WRC. // fot. M-Sport Ford WRT

Umiejętność adaptacji do hybrydy oraz dużego pakietu aerodynamicznego Rally1 to cenna umiejętność. Na ten moment doświadczenie z tym ma jedynie Oliver Solberg. Syn mistrza świata z 2003 r. przed erą hybrydową był obiecującą postacią w zespole Hyundaia. Jednak w aucie Rally1 rozczarował, choć w ostatnich latach pokazywał wyjątkową prędkość na poziomie WRC2. Za Skandynawem (tata jest Norwegiem, mama Szwedką) przemawia bezcenne doświadczenie.

fot. Skoda Motorsport
Idź do oryginalnego materiału