Trzęsienie ziemi w WRC! Hyundai opuszcza mistrzostwa

rallypl.com 3 godzin temu

Według belgijskich źródeł fabryczny zespół Hyundai nie będzie kontynuował rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC) po sezonie 2025. Decyzja ta może mieć poważne konsekwencje dla przyszłości rajdów na najwyższym poziomie.

Hyundai rezygnuje z WRC – koniec pewnej ery?

Hyundai Motorsport rywalizuje w WRC od 2014 roku, stając się jednym z głównych rywali Toyoty w walce o mistrzostwa. Według belgijskiego serwisu AutoTrends.be, najwyższe kierownictwo koreańskiego producenta podjęło już decyzję o wycofaniu zespołu, a oficjalne ogłoszenie jest kwestią najbliższych dni.

Respektowany dziennikarz rajdowy Olivier de Wilde twierdzi, iż Hyundai skupi się teraz wyłącznie na wyścigach torowych. Już w ubiegłym roku południowokoreański gigant ogłosił wejście do Długodystansowych Mistrzostw Świata (WEC) pod marką Genesis.

Przyszłość WRC: Rally2 zamiast Rally1?

Plotki o możliwym odejściu Hyundaia z WRC krążyły od zeszłego lata, ale obecne doniesienia niemal potwierdzają, iż jest to nieuniknione. Utrata jedynego realnego konkurenta Toyoty w najwyższej kategorii może wpłynąć na przyszłość całej serii. Według belgijskich źródeł producenci rywalizujący w WRC już dyskutowali na temat przyszłości mistrzostw i rzekomo doszli do wstępnego porozumienia, aby od 2026 roku główna klasa rajdowa korzystała z samochodów specyfikacji Rally2. Spekuluje się, iż Rally2 stałoby się tymczasowym rozwiązaniem na przynajmniej dwa sezony, co pozwoliłoby obecnym producentom kontynuować rywalizację poprzez zespoły prywatne. Jednocześnie otworzyłoby to drzwi dla większej konkurencji – do walki mogłyby dołączyć Škoda i Citroën, których modele Rally2 cieszą się dużą popularnością.

Hyundai Motorsport GmbH

Regulacje FIA i przyszłość

Pod koniec 2023 roku FIA ogłosiła, iż samochody Rally1 pozostaną w użyciu do końca 2026 roku, jednak w tym sezonie zrezygnowano z hybrydowych jednostek napędowych. W grudniu natomiast federacja przedstawiła założenia nowego cyklu homologacyjnego, który wejdzie w życie w 2027 roku. Zgodnie z nowymi regulacjami, samochody najwyższej klasy mają kosztować maksymalnie 345 000 euro i technologicznie zbliżyć się do Rally2.

Hyundai nie wydał jeszcze oficjalnego komentarza w sprawie najnowszych doniesień. w tej chwili zespół przebywa w Kenii, gdzie w środę rozpocznie się trzeci rajd sezonu.

Szef zespołu Hyundai Motorsport, Cyril Abiteboul, wcześniej zapowiadał, iż decyzja o przyszłości zespołu w WRC zapadnie najpóźniej latem tego roku. Jednak wszystko wskazuje na to, iż los Hyundaia w WRC jest już przesądzony.


Zródło: Rallyjournal.com oraz rallyandrace.pl

Idź do oryginalnego materiału