W 2024 roku w Polsce sprzedano 16 563 samochody elektryczne, co stanowiło zaledwie 3% całego rynku motoryzacyjnego. Wynik ten jest o 3% niższy niż w 2023 roku, co pokazuje, iż zainteresowanie pojazdami zeroemisyjnymi w naszym kraju pozostaje marginalne.
W porównaniu, segment samochodów spalinowych odnotował wzrost sprzedaży o 16%. Szczególnie wymowne jest to, iż sprzedaż elektryków odpowiada wynikom jednego modelu – Toyoty Yaris Cross.
Powody stagnacji na rynku samochodów elektrycznych
Brak dynamiki w sprzedaży elektryków wynika z kilku kluczowych czynników! Samochody elektryczne są przez cały czas znacznie droższe od ich spalinowych odpowiedników. Brak dopłat i wyczerpanie funduszy z programu „Mój elektryk” w sierpniu 2024 roku ograniczyło możliwości wsparcia finansowego dla potencjalnych nabywców. 88% zakupów elektryków w 2024 roku zostało zrealizowanych przez firmy, co pokazuje ograniczoną popularność takich aut wśród konsumentów indywidualnych.
Liderzy sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce
Tesla pozostaje liderem rynku w Polsce, ale jej wyniki, choć znacząco wyższe od konkurencji, są dalekie od imponujących. Tesla sprzedała 4 461 samochodów, co stanowiło niemal trzykrotnie więcej niż drugi w zestawieniu Mercedes (1 640 sztuk). Jednak sprzedaż wszystkich modeli Tesli w Polsce była mniejsza niż wynik Toyoty Corolli – jednego z najpopularniejszych samochodów spalinowych.
Najpopularniejsze modele elektryków w Polsce w 2024 roku:
Tesla Model Y | 2 272 szt. |
Tesla Model 3 | 2 136 szt. |
Volvo EX30 | 1 070 szt. |
Audi Q4 e-tron | 702 szt. |
Mercedes EQA | 471 szt. |
Perspektywy rynku samochodów elektrycznych w Polsce
Eksperci podkreślają, iż kluczową rolę w rozwoju rynku mogą odegrać dopłaty dla osób prywatnych. Planowany program „Mój elektryk 2.0” ma przewidywać budżet w wysokości 1,6 mld zł, ale wyłącznie dla konsumentów indywidualnych. Decyzja ta może jednak wywołać zniechęcenie klientów instytucjonalnych, którzy w tej chwili stanowią główną siłę napędową tego segmentu.
Podsumowanie
Mimo rosnącego globalnego zainteresowania samochodami elektrycznymi, polski rynek pozostaje daleko w tyle. Bez wsparcia finansowego oraz zmian w polityce promującej elektromobilność trudno oczekiwać znaczącego wzrostu sprzedaży w najbliższych latach. O ile Tesla i inne marki premium dominują w statystykach, to skala tego sukcesu jest przez cały czas niewystarczająca, aby mówić o rewolucji na polskich drogach.
Źródło: tvp.pl