Słabe wyniki sprzedaży elektryków w Polsce

rallypl.com 3 godzin temu

W 2024 roku w Polsce sprzedano 16 563 samochody elektryczne, co stanowiło zaledwie 3% całego rynku motoryzacyjnego. Wynik ten jest o 3% niższy niż w 2023 roku, co pokazuje, iż zainteresowanie pojazdami zeroemisyjnymi w naszym kraju pozostaje marginalne.

W porównaniu, segment samochodów spalinowych odnotował wzrost sprzedaży o 16%. Szczególnie wymowne jest to, iż sprzedaż elektryków odpowiada wynikom jednego modelu – Toyoty Yaris Cross.

Powody stagnacji na rynku samochodów elektrycznych

Brak dynamiki w sprzedaży elektryków wynika z kilku kluczowych czynników! Samochody elektryczne są przez cały czas znacznie droższe od ich spalinowych odpowiedników. Brak dopłat i wyczerpanie funduszy z programu „Mój elektryk” w sierpniu 2024 roku ograniczyło możliwości wsparcia finansowego dla potencjalnych nabywców. 88% zakupów elektryków w 2024 roku zostało zrealizowanych przez firmy, co pokazuje ograniczoną popularność takich aut wśród konsumentów indywidualnych.

Liderzy sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce

Tesla pozostaje liderem rynku w Polsce, ale jej wyniki, choć znacząco wyższe od konkurencji, są dalekie od imponujących. Tesla sprzedała 4 461 samochodów, co stanowiło niemal trzykrotnie więcej niż drugi w zestawieniu Mercedes (1 640 sztuk). Jednak sprzedaż wszystkich modeli Tesli w Polsce była mniejsza niż wynik Toyoty Corolli – jednego z najpopularniejszych samochodów spalinowych.

Najpopularniejsze modele elektryków w Polsce w 2024 roku:

ModelLiczba sprzedanych sztuk w 2024 roku
Tesla Model Y 2 272 szt.
Tesla Model 3 2 136 szt.
Volvo EX30 1 070 szt.
Audi Q4 e-tron 702 szt.
Mercedes EQA 471 szt.

Perspektywy rynku samochodów elektrycznych w Polsce

Eksperci podkreślają, iż kluczową rolę w rozwoju rynku mogą odegrać dopłaty dla osób prywatnych. Planowany program „Mój elektryk 2.0” ma przewidywać budżet w wysokości 1,6 mld zł, ale wyłącznie dla konsumentów indywidualnych. Decyzja ta może jednak wywołać zniechęcenie klientów instytucjonalnych, którzy w tej chwili stanowią główną siłę napędową tego segmentu.

Podsumowanie

Mimo rosnącego globalnego zainteresowania samochodami elektrycznymi, polski rynek pozostaje daleko w tyle. Bez wsparcia finansowego oraz zmian w polityce promującej elektromobilność trudno oczekiwać znaczącego wzrostu sprzedaży w najbliższych latach. O ile Tesla i inne marki premium dominują w statystykach, to skala tego sukcesu jest przez cały czas niewystarczająca, aby mówić o rewolucji na polskich drogach.

Źródło: tvp.pl

Idź do oryginalnego materiału