Sebastien Ogier potwierdza swoje zakusy na triumf w 91. Rajdzie Monte-Carlo! Francuz wygrał dziś odcinek testowy oraz oba, wieczorne przejazdy. Mimo, iż wciąż brakuje nam śniegu, alpejskie zbocza pokazały dziś swój… lodowy pazur!
Kości zostały rzucone… Oficjalnie, z wielką pompą otworzyliśmy sezon 2023 Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata WRC. Za nami już dwa, czwartkowe odcinki, w tym absolutny klasyk, kultowe „Col de Turini”. Zgodnie z oczekiwaniami, liderem 91. edycji Rajdu Monte-Carlo są Sebastien Ogier oraz Vincent Landais. Łupem duetu Gazoo Racing padły oba, wieczorne sprawdziany. Jak na razie nie doszło do spektakularnych zwrotów akcji, wielkich dramatów lub pomyłek. I choć w okolicach Monako śniegu jest… jak na lekarstwo, to Monte-Carlo potrafiło już pokazać swe zimowe kły i postraszyć kierowców.
Francuska dominacja
Rywalizację otworzył prawdziwy klasyk, „La Bollene-Vesubie – Col de Turini 1” o długości około piętnastu kilometrów. Zgodnie z oczekiwaniami, inauguracyjna próba sezonu 2023 padła łupem gospodarzy – Sebastiena Ogiera i Vincenta Landaisa. Duet Toyoty wyprzedził Elfyna Evansa o około sekundę i Thierrego Neuville’a o sześć sekund. Już na pierwszy rzut oka można było zauważyć, iż odświeżone GR Yarisy Rally1 mogą być tu piekielnie mocne. Problemy z maszyną zgłaszał Ott Tanak, choć Estończyk zdołał przeciąć metę na szóstej pozycji. Kiepsko wypadli Sordo oraz Lappi, którzy wyraźnie zostali w tyle za oponentami.
Ogier okazał się także najszybszy na OS2, czym przypieczętował… czwartkowy hat-trick! Łupem ośmiokrotnego mistrza świata padł również poranny odcinek testowy. Francuz raz jeszcze wyprzedził Evansa, tym razem na trzecie miejsce wbił się Ott Tanak. Monte-Carlo po raz pierwszy pokazało pazur – mniej więcej w połowie odcinka, na jednym z zakrętów, pojawił się „czarny lód”. Z trasy wypadli między innymi Neuville czy Serderidis, ale obyło się bez poważniejszych kłopotów. Podsumowując, po pierwszym dniu Ogier ma aż sześć sekund przewagi nad Evansem i przeszło piętnaście nad Tanakiem. Nie trudno jest więc wskazać faworyta. Urodzony w Gap Ogier wyrasta na murowanego kandydata do triumfu.
Niższa kategoria, te same emocje
Przed startem sezonu zapowiadaliśmy, iż rywalizacja w kategorii WRC2 może być równie ciekawa, a może choćby i ciekawsza, od królewskiej klasy Rally1. Jak na razie najlepszym duetem tej grupy są Nikolay Griazin oraz Konstantin Aleksandrov. Rosjanie występujący pod neutralną flagą dzielą i rządzą, zapisując na swoje konta oba sprawdziany. Stephane Lefebvre jest drugi (ponad szesnaście sekund straty), wirtualne podium uzupełnia Yohan Rossel. Kierowca Citroena C3 zaliczył mały falstart – jego maszyna zgasła na linii startu.
Co ciekawe, czołowe pozycje nie są okupowane przez faworytów… Adrien Fourmaux jest dopiero piąty i traci do Rosjan około pół minuty. Drugi z reprezentantów ekipy M-Sportu, Gregoire Munster, piastuje dwunastą lokatę. Problemy miał też Oliver Solberg. Młodziutki Szwed nie jest zgłoszony do punktowania, traktując start na Monte-Carlo w charakterze treningu. Syn rajdowego mistrza świata złapał jednak kapcia i stracił ponad dwie minuty.
Warto zaznaczyć, iż na linii startu nie pojawił się Sami Pajari. Fin walczył dziś w nocy z zatruciem pokarmowym, ostatecznie jego stan zdrowia nie pozwolił mu na rywalizację…
W oczekiwaniu na pogodę
Piątkowy etap rajdu składa się z trzech, zapętlonych odcinków specjalnych. Co kluczowe, zawodnicy nie będą mogli skorzystać z serwisu, zaś jedyną formą przerwy będzie krótka, raptem piętnastominutowa pauza na zmianę ogumienia. Walka rozpocznie się około 9:09 próbą „Roure-Roubion-Beuil”. Sumaryczny dystans do pokonania wynosi 105 kilometrów. Czekamy na ewentualne zmiany pogody, które mogą całkowicie zmienić rajdowy układ sił.
Korzystając z okazji, zachęcamy Was do sprawdzenia oferty Motowizji. Po raz pierwszy w historii impreza rangi Rajdowych Mistrzostw Świata WRC transmitowana jest przez polską stację, na żywo, z komentarzem ekspertów. Motowizja pokaże wszystkie odcinki specjalne, nie tylko 91. Rajdu Monte-Carlo, ale też… pozostałych eliminacji rajdowej kampanii 2023! Na stronie internetowej kanału znajdziecie komplet informacji odnośnie zasad transmisji.
Klasyfikację generalną 91. Rajdu Monte-Carlo znajdziecie na oficjalnej stronie czempionatu.