Największy niemiecki automobilklub ADAC, będący organizatorem wielu serii wyścigowych, w tym DTM, zaprezentował wizję, która może zdefiniować kolejną dekadę sportu motorowego. Nowe, otwarte technologicznie i zrównoważone koncepcyjne rozwiązanie o nazwie XT1 ma połączyć różne typy napędów w ramach jednego regulaminu technicznego, umożliwiając ich bezpośrednią rywalizację w duchu „walki technologii”.
„Technologie niezależne, powiązane z produkcją seryjną i zrównoważone – XT1 to koncepcja ADAC na przyszłość motorsportu” – podkreślił prezes ds. sportu ADAC, dr Gerd Ennser. „Przejmujemy rolę lidera w opracowaniu innowacyjnego i międzynarodowego regulaminu, który uwzględnia technologie z produkcji seryjnej. Zapraszamy wszystkich producentów samochodów do współpracy przy dalszym rozwoju tego projektu”.
Rewolucyjna konstrukcja
Serce koncepcji XT1 stanowi uniwersalne podwozie z czterema elektrycznymi silnikami o łącznej mocy przekraczającej 1000 KM. Co istotne, źródło energii dla tych silników pozostaje dowolne – może to być akumulator, ogniwo paliwowe, silnik spalinowy zasilany e-paliwem lub wodorem, a także inne innowacyjne rozwiązania. W ten sposób różne technologie będą mogły rywalizować ze sobą w ramach wspólnych zasad, zapewniając zrównoważony, ale emocjonujący wyścig technologii.

Projekt XT1 stawia również na czystą rywalizację kierowców. Minimalny docisk aerodynamiczny i brak elektronicznych systemów wspomagających sprawią, iż maszyny o mocy ponad 1000 KM będą wymagały maksymalnych umiejętności. Co więcej, system ograniczania mocy pod koniec wyścigu – znany z innych serii – nie jest przewidziany, co gwarantuje walkę do samej mety.

Równość szans i elastyczność
XT1 opiera się na idei „balansu technologii”, która ma zapewnić równowagę między różnymi rodzajami napędów. Uwzględnione zostaną m.in. masa pojazdu, aerodynamika, zapotrzebowanie na energię czy chłodzenie. Standardowe elementy, takie jak silniki elektryczne, falowniki, przekładnie czy centralna jednostka sterująca, pozwolą utrzymać porównywalny poziom osiągów. System sterowania będzie definiował indywidualną charakterystykę momentu obrotowego dla wszystkich typu napędu, eliminując potrzebę klasycznej procedury „BoP”.

Zamierzone parametry pojazdu XT1 to masa własna 1600 kg i osiągi na poziomie współczesnych maszyn GT3. Podwozie można będzie dostosować zarówno do aut GT, jak i klasycznych czterodrzwiowych samochodów turystycznych.
Koncepcja globalna i przyszłościowa
„XT1 nie jest nową serią wyścigową, ale uniwersalnym i skalowalnym konceptem, który można stosować na całym świecie” – wyjaśnił szef motorsportu ADAC, Thomas Voss. „Zaprojektowaliśmy go z myślą o fabrycznych zespołach, ale też prywatnych ekipach. XT1 może być wykorzystywane zarówno w wyścigach sprinterskich, jak i – po raz pierwszy – w 24-godzinnych zawodach z napędem elektrycznym”.



ADAC zapowiedział powołanie grupy roboczej z udziałem producentów, która do końca 2026 roku opracuje pełny regulamin techniczny. Po zakończeniu testów i fazy rozwoju pierwsze wyścigi z udziałem samochodów XT1 mają ruszyć na początku nowej dekady.
Nowa koncepcja ADAC może stać się kamieniem milowym w historii motorsportu – łączącym osiągi z różnorodnością technologiczną, a tradycję rywalizacji z wizją zrównoważonej przyszłości.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.