Przepisy WRC27 w końcu sfinalizowane

rallyandrace.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: Przepisy WRC27 w końcu sfinalizowane


FIA ostatecznie zamknęła dziś proces tworzenia regulaminów technicznych i homologacyjnych, które będą obowiązywać w Rajdowych Mistrzostwach Świata od sezonu 2027. Decyzja Światowej Rady Sportów Motorowych kończy blisko roczne dopracowywanie zasad pierwotnie zatwierdzonych pod koniec 2024 roku i otwiera zupełnie nowy rozdział w historii WRC.

Nowy pakiet regulacji ma zapewnić stabilność, jasne ramy działania oraz długoterminową perspektywę rozwoju dla producentów i zespołów. To fundament pod erę, w której FIA stawia na wzrost konkurencji w najwyższej kategorii.

Jasna definicja konstruktora

W najważniejszym punkcie regulaminy homologacyjne wprowadzają formalną definicję „konstruktora”. od dzisiaj pod jedną kategorią znajdą się zarówno producenci, jak i tunerzy. Konstruktor ma być odpowiedzialny za zaprojektowanie i zbudowanie samochodu WRC27, przygotowanie go i zgłoszenie do homologacji oraz sprzedaż auta i jego komponentów klientom.

To również konstruktor będzie musiał spełnić warunki produkcyjne. Regulamin wymaga, aby w ciągu 24 miesięcy od daty homologacji powstało co najmniej dziesięć egzemplarzy samochodu WRC27. Ponadto konstruktor musi być zdolny do dostarczenia minimum dziesięciu rajdowych aut klientom w każdym roku kalendarzowym.

Jeśli konstruktor będzie zaopatrywał innego konstruktora w elementy do częściowej homologacji, minimalna liczba bazowych samochodów może zostać proporcjonalnie obniżona. Sama homologacja ma być ważna przez dziesięć lat.

Nowe zasady uczestnictwa w mistrzostwach

FIA mocno akcentuje cel, jakim jest zwiększenie liczby samochodów i zespołów w najwyższej kategorii WRC. Dlatego homologacja będzie możliwa dopiero po oficjalnej rejestracji konstruktora do mistrzostw.

Pojawiają się też wymogi dotyczące udziału w rajdach. W pierwszym roku po homologacji dany model WRC27 musi wystartować w co najmniej połowie rund mistrzostw, z minimum dwoma autami na każdy rajd. Od drugiego roku wymagany będzie pełny cykl.

WRC szykuje się na nową erę

Dzisiejsza decyzja zamyka najważniejszy etap prac nad formatem technicznym, który będzie obowiązywał od 2027 roku. FIA podkreśla, iż przepisy dają teraz konstruktorom i zespołom pełną jasność co do kierunku rozwoju, a kibicom – nadzieję na bardziej zaciętą i liczniejszą rywalizację.

Nowa struktura ma otworzyć WRC na kolejnych producentów oraz zapewnić długoterminową stabilność – fundament, na którym budowana będzie nowa, ambitna era rajdowych mistrzostw świata.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału