Promowanie bezpiecznego hazardu to mit? Niezwykle ważne wyniki badania GambleAware
Badanie GambleAware pokazuje, iż reklamy operatorów promujące „bezpieczniejszy hazard” mogą w rzeczywistości zwiększać liczbę osób uprawiających hazard.

Badania pokazują, iż niektóre reklamy branży hazardowej, mające na celu promowanie bezpieczniejszego hazardu, wręcz przeciwnie – zwiększają liczbę zachowań hazardowych. Stwierdzono, iż reklamy hazardowe wzmacniają przekonanie, iż hazard to bezpieczna i „nieszkodliwa zabawa”, tworząc fałszywe poczucie bezpieczeństwa i subtelnie umniejszając ryzyko związane z hazardem.
Trzeba być stanowczym
Stwierdzono, iż reklamy branży promujące bezpieczniejszy hazard zachęcają ludzi do częstszego uprawiania hazardu, zwłaszcza w społecznościach najbardziej narażonych na ryzyko, w tym osoby młodsze i osoby doświadczające problemów z hazardem. GambleAware wzywa do zaostrzenia regulacji dotyczących reklamy hazardowej i lepszego monitorowania sposobu, w jaki operatorzy hazardowi opracowują swoje reklamy dotyczące bezpieczniejszego hazardu.
Przeprowadzone przez Thinks Insight & Strategy, we współpracy z profesorem Elliotem Ludvigiem, ekspertem akademickim, badanie miało na celu sprawdzenie skuteczności kampanii wideo promujących bezpieczniejszą grę hazardową, w tej chwili stosowanych przez największych operatorów hazardowych.
Czytelna sugestia
Badania wykazały, iż zamiast zachęcać do umiarkowania i promować bezpieczniejsze zachowania związane z hazardem, takie jak ograniczanie czasu i pieniędzy przeznaczanych na hazard, niektóre reklamy wręcz zachęcały widzów do częstszego uprawiania hazardu. Wynikało to z faktu, iż filmy wzmacniały przekonanie, iż hazard to bezpieczna i „nieszkodliwa zabawa”, tworząc fałszywe poczucie bezpieczeństwa i subtelnie bagatelizując ryzyko związane z hazardem. Prawie połowa (45%) osób oglądających reklamę jednego operatora uważała, iż film sugeruje hazard jako nieszkodliwą zabawę.
Nasilające się zjawisko
Filmy o bezpieczniejszym hazardzie stają się coraz bardziej powszechne, ponieważ powinny przynosić znaczące efekty szerokiemu gronu odbiorców. jeżeli są prowadzone prawidłowo, są niedrogie i mogą dotrzeć do dużej liczby osób, kształtując społeczne postrzeganie hazardu, zwiększając świadomość szkodliwości hazardu i wskazując ludziom drogę do dalszego wsparcia – ostatecznie pomagając w zapobieganiu i ograniczaniu szkód związanych z hazardem.
Operatorzy gier hazardowych powinni przeznaczać 20% swoich budżetów na reklamę cyfrową i nadawczą na bezpieczniejszą komunikację hazardową w kanałach cyfrowych. Jednak do tej pory brakowało monitoringu i opublikowanych dowodów na potencjalny wpływ tego zjawiska. Badania wykazały również, iż reklamy tworzone przez branżę zwiększają zainteresowanie hazardem wśród społeczności najbardziej narażonych, w tym wśród osób młodych i osób doświadczających problemów z hazardem.
Osoby w wieku 18-34 lat były ponad trzy razy bardziej skłonne do angażowania się w reklamy hazardowe w eksperymencie niż osoby w wieku 55+2. W badaniu porównawczym uwzględniono film wyprodukowany przez GambleAware w celu zmniejszenia stygmatyzacji związanej ze szkodliwością hazardu. Film GambleAware był jedynym filmem w badaniu, który okazał się skuteczny w zmniejszaniu zainteresowania hazardem.
Ważna konkluzja
Naukowcy doszli do wniosku, iż film ten skutecznie normalizuje postrzeganie problemów z hazardem jako powszechnego zjawiska, zachęca do autorefleksji i obala przekonanie, iż hazard to nieszkodliwa zabawa. GambleAware okazała się najbardziej zaufaną marką w badaniu, co pokazuje znaczenie bezpieczniejszego hazardu i przekazów dotyczących zdrowia publicznego pochodzących ze źródeł niezwiązanych z branżą.
Profesor Elliot Ludvig powiedział:
„Badanie to było badaniem kontrolowanym, w którym testowano wpływ różnych filmów reklamowych promujących bezpieczniejszy hazard na zachowania, postawy i intencje hazardowe ludzi. Celem było zebranie dowodów, które posłużą jako wskazówki dotyczące projektowania skutecznych filmów reklamowych promujących bezpieczniejszy hazard oraz ustalenie sposobu pomiaru ich wpływu. Badanie sugeruje, iż niektóre filmy reklamujące bezpieczniejszy hazard od operatorów hazardowych mają odwrotny skutek, zachęcając do hazardu i działając odwrotnie do zamierzonego celu, jakim jest pomoc ludziom w kontrolowaniu tego, ile grają. Wyniki tego eksperymentu powinny zostać wykorzystane do wsparcia projektowania skutecznych filmów reklamowych promujących bezpieczniejszy hazard oraz do ustanowienia standardów pomiaru ich wpływu.
W odpowiedzi na wyniki badań, GambleAware apeluje do rządu Wielkiej Brytanii o opracowanie wytycznych dotyczących bezpieczniejszych filmów o hazardzie, a także o skuteczniejszy monitoring i rozliczalność kampanii prowadzonych przez branżę. Organizacja charytatywna apeluje również do rządu o wprowadzenie spójnych ram, które zapewnią rzeczywistą ochronę w ramach takich kampanii. Jest to kontynuacja wcześniejszych apeli GambleAware o obowiązkowe umieszczanie ostrzeżeń zdrowotnych i skutecznego oznakowania wsparcia we wszystkich materiałach marketingowych związanych z hazardem.
Alexia Clifford, dyrektor ds. komunikacji w GambleAware, powiedziała:
Te nowe badania pokazują, iż tak zwane filmy promujące bezpieczniejszą grę hazardową, produkowane przez operatorów hazardowych, mogą wyrządzać więcej szkody niż pożytku. Niedopuszczalne jest, aby reklamy, które obiecują ludziom pomoc w zmniejszeniu ryzyka, zachęcały ich do częstszego uprawiania hazardu. Branża hazardowa nie może być pozostawiona samej sobie w tak ważnej kwestii. Potrzebujemy surowszych przepisów dotyczących marketingu i reklamy hazardowej, w tym skuteczniejszego monitorowania kampanii reklamowych prowadzonych przez branżę hazardową, ostrzeżeń zdrowotnych we wszystkich reklamach hazardowych oraz wszystkich reklam wskazujących, gdzie ludzie mogą uzyskać pomoc w przypadku szkód wyrządzonych przez hazard.
W ramach badania uczestnicy byli losowo eksponowani na różne reklamy wideo promujące bezpieczniejszą grę hazardową, a następnie narażeni na symulowane środowisko online, w którym rejestrowano wpływ filmu na ich późniejszą skłonność do hazardu. Celem było zebranie rzetelnych dowodów na to, jakie rodzaje komunikatów o bezpieczniejszym hazardzie wpływają na zachowania i postawy związane z hazardem, a także ocena skuteczności metod stosowanych przez operatorów w ograniczaniu szkodliwego hazardu. Średnio (tj. we wszystkich prezentowanych filmach) 14% osób w wieku 18–34 lat kliknęło reklamę „pop-up”, aby postawić darmowy zakład, w porównaniu z 4% osób w wieku 55+.

redakcja
Więcej Ogolna
„Zmiany wiążą się z ryzykiem wzrostu szarej strefy w branży gier na pieniądze”
Ministerstwo Finansów postanowiło, iż od stycznia 2026 roku podatek od wygranych ma wynieść 15 procent. To zaskakująca decyzja dla przedstawicieli branży. – Doprowadzamy do sytuacji, w której osłabiamy legalny rynek względem nieuczciwej konkurencji – mówił nam Piotr Leonarski, adwokat i doradca podatkowy. Jakub Kłyszejko



