Porsche opracowuje nowe 911 GT3 Cup

rallyandrace.pl 6 godzin temu
Zdjęcie: Porsche opracowuje nowe 911 GT3 Cup


Nowe Porsche 911 Cup zbliża się do swojego światowego debiutu, który nastąpi jeszcze tego lata. Kompleksowo zoptymalizowany samochód wyścigowy zaprojektowany na potrzeby markowych pucharów Porsche, bazujący na obecnej generacji 911 – 992.2, w dużej mierze „zaliczył” już fazę rozwojową. Od początku sezonu 2026 najnowsze 911 Cup będzie startować w Porsche Mobil 1 Supercup oraz wybranych seriach Carrera Cup.

Od 1990 roku Porsche 911 jest bohaterem markowych serii wyścigowych producenta samochodów sportowych. To, co zaczęło się od niemieckiej edycji Porsche Carrera Cup, a 3 lata później zostało poszerzone o puchar Porsche Supercup, organizowany w ramach wybranych Grand Prix Formuły 1, od dawna stanowi przykład globalnego sukcesu. W obecnym sezonie zawody Carrera Cup realizowane są w kilkunastu krajach świata: od Japonii i Azji po Australię oraz Bliski Wschód, od Ameryki Północnej i Południowej po Europę. Ponadto kierowcy rywalizują w 23 zatwierdzonych przez Porsche seriach Sprint i Endurance Challenge oraz Trophy, w których także startują 911 GT3 Cup. Znajduje to odzwierciedlenie w danych dotyczących produkcji: z 5381 wyprodukowanymi jak dotąd egzemplarzami pucharowe 911 należą do najchętniej produkowanych aut wyścigowych na świecie.

Ciekawostka: samochody powstają w głównej fabryce Porsche w Stuttgarcie-Zuffenhausen równolegle z seryjnymi wersjami sportowej ikony. Obecny model, który zadebiutował w okresie 2021, został wyprodukowany w liczbie 1130 sztuk. Zbudowanie jednego 911 GT3 Cup generacji 992.1 zajmowało niecałe 8 godzin.

Dynamiczna faza rozwoju na trzech wymagających torach wyścigowych

Prace nad nowym samochodem wyścigowym rozpoczęły się w siedzibie Porsche Motorsport w Weissach w styczniu 2024 roku. Podobnie jak jego poprzednicy nowe 911 Cup po raz kolejny łączy seryjną produkcję i technologię z wysokiej klasy atrybutami ze świata motorsportu. Efekt: rasowy pojazd wyścigowy o jeszcze bardziej zaawansowanych kompetencjach niż dotychczas. Prace rozwojowe koncentrowały się m.in. na udoskonaleniu aerodynamiki przedniej partii auta, z misją dalszej poprawy adekwatności jezdnych. Ponadto wprowadzono liczne ulepszenia w obszarach takich jak: bezpieczeństwo i elektronika, hamulce, układ przeniesienia napędu oraz prowadzenie, a także w 6-cylindrowym silniku typu bokser. Michelin ponownie został partnerem oponiarskim projektu. „Już obecne 911 GT3 Cup zapewnia bardzo wysoki poziom osiągów” – powiedział Jan Feldmann, menedżer projektu Porsche Motorsport ds. wyścigowych maszyn GT. „Dzięki temu mogliśmy bardziej skupić się na opiniach płynących z globalnych pucharów markowych i opracować samochód wyścigowy, który pod wieloma względami zostanie dodatkowo »doszlifowany« względem obecnego 911 Cup”.

Fot. Porsche

Podczas prac nad nowym 911 Cup, włącznie ze wszystkimi próbami na stanowiskach testowych, Porsche Motorsport korzystało wyłącznie z mieszanki e-paliwa eFuel, która jest stosowana w Porsche Mobil 1 Supercup. Jazdy testowe w warunkach rzeczywistych odbywały się na torach Grand Prix Włoch w Monzy i Lausitzring w Brandenburgii oraz na własnym torze w centrum rozwojowym w Weissach. Za kierownicą na zmianę zasiadali dwaj byli Juniorzy Porsche: Bastian Buus z Danii, mistrz Porsche Mobil 1 Supercup 2023, oraz Klaus Bachler z Austrii, który wygrał m.in. puchar FIA Endurance Trophy dla kierowców LMGT3 w 2024 roku. Poza tym prototypami jeździli Laurin Heinrich, mistrz IMSA z 2024 roku w klasie GTD Pro, oraz niezwykle doświadczony kierowca Marco Seefried.

Program testowy wyłącznie przy użyciu mieszanki e-paliwa eFuel stosowanej w pucharze Supercup

Mieszanka e-paliwa eFuel stosowana w Porsche Mobil 1 Supercup w okresie 2025 od strony technicznej spełnia nowe wymogi Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) z załącznika J dotyczącego paliwa odnawialnego („Advanced Sustainable”, z ang. zaawansowana zrównoważoność) i, wraz ze wszystkimi środkami redukcji emisji CO2, odpowiada całkowitej redukcji ekwiwalentu CO2 o 66% w porównaniu z ekwiwalentem paliwa kopalnego. Udział składników odnawialnych w tej specjalistycznej mieszance paliw wyścigowych o wysokich osiągach wynosi 79,7% objętości. Dominującym składnikiem jest odnawialna, surowa benzyna syntetyczna znana jako MtG (Methanol-to-Gasoline, z ang. od metanolu do benzyny – paliwo wytwarzane w procesie syntezy metanolu). Inne składniki mieszanki obejmują odnawialny, odpadowy lub resztkowy etanol, który służy m.in. do zwiększenia zawartości tlenu w paliwie oraz podniesienia liczby oktanowej (wynoszącej 100,5 RON). Mieszanka paliw wyścigowych została opracowana specjalnie dla silników typu bokser stosowanych w sportach motorowych i łączy wysoką wydajność z najwyższym możliwym udziałem składników odnawialnych.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału