W weekend na torze Zandvoort odbyły się aż dwie rundy pucharu Porsche 911 GT3 Cup. W sobotę, po bezbłędnym wyścigu od startu do aż mety, triumfował Morris Schuring z Holandii – robiąc tym samym swojej ekipie Fach Auto Tech najlepszy prezent z okazji ich setnego wyścigu Supercup. Przy okazji szef zespołu Alex Fach mógł także świętować osiemnastą wygraną szwajcarskiej drużyny. Drugie i trzecie miejsce zajęli, Loek Hartog i Larry ten Voorde, obaj z GP Elite – czym zaakcentowali siłę holenderskiej ekipy. Czwarty był Bastian Buus, który obronił prowadzenie w mistrzostwach. W niedzielę kierowca stoczył imponującą walkę z Loekiem Hartogiem. Finalnie wygrał ten drugi, odnosząc pierwsze zwycięstwo w Porsche Mobil 1 Supercup. Buus zdołał jednak powiększyć przewagę w klasyfikacji kierowców do 21 punktów. Za nim w tabeli plasuje się Larry ten Voorde. Przesuwa to rozstrzygnięcie tytułu do finału, który odbędzie się 3 września 2023 r. podczas Grand Prix Włoch na torze Monza.
Wyścig nr 6
W sobotę już na pierwszych metrach Morris Schuring jasno dał do zrozumienia, iż to jego wyścig. Katapultował się z pole position i pomimo dwóch faz samochodu bezpieczeństwa nie oddał prowadzenia aż do mety. „Mój samochód spisywał się dziś wprost genialnie. Po prostu wcisnąłem gaz i zostawiłem rywali w tyle” – tak Schuring podsumował swoje drugie zwycięstwo w Supercup w sezonie. Cztery tygodnie temu 18-latek przeszedł do historii. Na Spa-Francorchamps w Belgii został bowiem najmłodszym zwycięzcą w historii pucharu, trwającej od 1993 r.
„Jestem niesamowicie dumny z mojego zespołu i oczywiście z moich kierowców, którzy mają zaledwie 18 i 20 lat, a którzy wygrali w tym roku już trzy wyścigi Supercup” – powiedział szef zespołu Alex Fach. Szwajcarska ekipa stanowi integralną część Porsche Supercup od 2013 r. W 2014 r. sięgnęła po koronę – wraz z Nowozelandczykiem Earlem Bamberem. „Kiedy dziesięć lat temu dołączałem do tej serii, nigdy bym nie przypuszczał, iż zajdziemy tak daleko” – dodał Fach.
Walka o drugie miejsce
Koledzy z drużyny GP Elite, Loek Hartog i Larry ten Voorde, na całym dystansie walczyli o drugie miejsce. Po szesnastu okrążeniach Hartog wyprzedził ten Voordego zaledwie o 0,3 s. Junior Porsche Bastian Buus minął linię mety tuż za nimi i tym samym obronił prowadzenie w mistrzostwach. „Niestety nie mogłem dzisiaj zdziałać więcej” – powiedział 20-letni Duńczyk z zespołu BWT Lechner Racing. Szczęścia nie mieli również Harry King, kolega z drużyny Buusa, oraz kierowca CLRT Dorian Boccolacci. Brytyjczyk i Francuz, którzy startowali z drugiego i trzeciego pola, starli się w kolizji. Boccolacci zakończył zmagania dopiero w środku stawki. King musiał wycofać się z rywalizacji, co doprowadziło także do przetasowań w klasyfikacji generalnej.
Piąte miejsce przypadło Alessandro Ghirettiemu. Tym wynikiem Francuz powiększył prowadzenie w klasyfikacji debiutantów. „Atmosfera na torze Zandvoort, ze wsparciem zagorzałych holenderskich fanów, nie ma sobie równych” – skomentował kierowca Martinet by Alméras. Na podium debiutantów wspiął się także Holender Huub van Eijndhoven (GP Elite), który w sobotę zajął szóste miejsce. Trzecia pozycja w tej klasyfikacji przypadła Keaganowi Mastersowi (Ombra) z RPA.
Wyścig nr 7
Drugi wyścig Porsche Supercup w Zandvoort zakończył się zwycięstwem innego Holendra, Loeka Hartoga z GP Elite. Świętował on swój pierwszy triumf w Supercup za kierownicą Porsche 911 GT3 Cup o mocy 375 kW (510 KM). Na całym dystansie wyścigu zawodnik niezawodnie odpierał ataki Juniora Porsche Bastiana Buusa, wygrywając z nim z przewagą 0,5 s.
„Miałem z Bastianem świetny pojedynek. Obaj się na to godziliśmy, ale zawsze zachowywaliśmy się fair” – powiedział Hartog. „Wraz z pierwszym zwycięstwem w Supercup spełniło się także moje marzenie. Dorastałem niedaleko Zandvoort i jeździłem też na tym torze wszelkiego rodzaju wyścigowymi pojazdami. Wygrana właśnie tutaj, przed własną publicznością, to zatem coś niewiarygodnego!”. Tym samym 20-letni Holender awansował na szóste miejsce w klasyfikacji generalnej.
Kolejne miejsca
Trzeci na mecie uplasował się rodak Hartoga i jego kolega z drużyny Larry ten Voorde. Dzięki temu dwukrotny mistrz Supercup przez cały czas liczy się w walce o tegoroczny tytuł – przynajmniej teoretycznie. Buus zmierza na finałowy wyścig na Monzy, mając 21 punktów przewagi nad Holendrem. Oznacza to, iż choćby jeżeli ten Voorde zwycięży, zdobywając maksymalną pulę 25 punktów, obecnemu liderowi tabeli do zgarnięcia korony wystarczy jedenaste miejsce.
„Ataki ze strony Larry’ego zajmowały mnie równie mocno jak próby wyprzedzenia Loeka. Oczywiście nie podejmowałem żadnego większego ryzyka. Drugie miejsce oznacza też, iż moja przewaga w drodze do finału na Monzy zapewnia mi względny spokój” – podsumował Bastian Buus. „Ale chodzi także o mistrzostwo zespołów, które oczywiście chciałbym wygrać dla BWT Lechner Racing”. W tej kategorii ekipa Juniora Porsche prowadzi w rankingach z 31-punktową przewagą nad GP Elite. Na Monzy do zdobycia pozostaje więc maksymalnie 45 punktów.
Ten Voorde pozostaje realistą, jeżeli chodzi o swoje szanse na tytuł. Na włoskim torze Formuły 1 zamierza więc skupić się na mistrzostwie zespołów. „Dziś dałem z siebie wszystko, ale nie mogłem osiągnąć więcej niż trzecie miejsce. Moim celem jest zatem zwycięstwo na Monzy. choćby jeżeli mam tylko teoretyczną szansę na tytuł, chciałbym wykorzystać ją do zdobycia punktów w klasyfikacji zespołów” – stwierdził holenderski zawodnik.
Walka o miejsca poza podium
Czwarte miejsce zajął Holender Morris Schuring, z Fach Auto Tech, który w czasie wyścigu awansował o pięć pozycji. Pomimo dwóch zwycięstw w tym sezonie nie ma jednak szans na tytuł. To samo dotyczy też piątego na mecie Harry’ego Kinga (BWT Lechner Racing) z Wielkiej Brytanii.
Zajmując szóste miejsce, Alessandro Ghiretti jednocześnie też po raz czwarty wygrał klasyfikację debiutantów. Francuz z ekipy Martinet by Alméras ma także największe szanse na zapewnienie sobie tytułu wśród nowicjuszy Supercup. Na podium tej kategorii w niedzielę dołączyli do niego Keagan Masters (Ombra) z RPA oraz Australijczyk Harri Jones (BWT Lechner Racing).
„I znowu mieliśmy fantastyczny weekend w Zandvoort. Byliśmy świadkami dwóch ekscytujących wyścigów, a triumfom Morrisa Schuringa i Loeka Hartoga kibicowały dziesiątki tysięcy kibiców. Gratulacje dla Loeka jako nowego członka grona zwycięzców Supercup. Nie mogę także doczekać się już finału na Monzy, który rysuje się jako nie mniej emocjonujący. Wszystkie trzy kategorie wciąż więc pozostają otwarte” – skomentował Oliver Schwab, menedżer projektu Porsche Mobil 1 Supercup.
Wyniki szóstego wyścigu Porsche Mobil 1 Supercup 2023, Zandvoort (Holandia)
1. Morris Schuring (Holandia/Fach Auto Tech): 28:23,600 min
2. Loek Hartog (Holandia/GP Elite): +1,777 s
3. Larry ten Voorde (Holandia/GP Elite): +2,059 s
4. Junior Porsche Bastian Buus (Dania/BWT Lechner Racing): +3,541 s
5. Alessandro Ghiretti (Francja/Martinet by Alméras): +5,973 s
6. Huub van Eijndhoven (Holandia/GP Elite): +6,119 s
Wyniki siódmego wyścigu Porsche Mobil 1 Supercup 2023, Zandvoort (Holandia)
1. Loek Hartog (Holandia/GP Elite): 28:35,594 min
2. Junior Porsche Bastian Buus (Dania/BWT Lechner Racing): +0,451 s
3. Larry ten Voorde (Holandia/GP Elite), +0,786 s
4. Morris Schuring (Holandia/Fach Auto Tech), +1,630 s
5. Harry King (Wielka Brytania/BWT Lechner Racing), +2,005 s
6. Alessandro Ghiretti (Francja/Martinet by Alméras), +2,473 s
Klasyfikacja kierowców Porsche Mobil 1 Supercup 2023 po siedmiu wyścigach
1. Junior Porsche Bastian Buus (Dania/BWT Lechner Racing): 118 punktów
2. Larry ten Voorde (Holandia/GP Elite): 97 punktów
3. Morris Schuring (Holandia/Fach Auto Tech): 91 punktów
4. Harry King (Wielka Brytania/BWT Lechner Racing): 85 punktów
5. Dorian Boccolacci (Francja/CLRT): 80 punktów
Finał sezonu z gościnnym kierowcą Timo Glockiem
Gospodarzem ósmej i ostatniej rundy Porsche Mobil 1 Supercup 2023, zaplanowanej na nadchodzący weekend (1-3 września 2023 r.), będzie tor Monza. W wyścigu odbywającym się w ramach programu wsparcia Grand Prix Włoch wystartuje także były kierowca Formuły 1, a w tej chwili komentator telewizyjny Timo Glock. To też jego drugi udział w tegorocznym sezonie Supercup. W ramach realizowanego dla stacji Sky Sports filmu dokumentalnego o Porsche Mobil 1 Supercup niemiecki zawodnik ponownie wsiądzie za kierownicę VIP-owskiego 911 GT3 Cup z numerem 911. To wyjątkowy egzemplarz – pięciotysięczne pucharowe 911 wyprodukowane przez Porsche Motorsport od 1990 r.
Informacja prasowa