Toyota Gazoo Racing potwierdziła, iż Oliver Solberg awansuje do fabrycznego składu zespołu w okresie 2026 Rajdowych Mistrzostw Świata. 24-letni Szwed, tegoroczny mistrz WRC2, zasiądzie za kierownicą GR Yarisa Rally1 u boku Elfyna Evansa, Sébastiena Ogiera, Takamoto Katsuty i Samiego Pajariego.

Decyzja o awansie Solberga zapadła po znakomitym sezonie 2025, w którym młody kierowca wspólnie z pilotem Elliottem Edmondsonem zdobył tytuł mistrza świata WRC2, prowadząc GR Yarisa Rally2. Ich występ w fabrycznych barwach Toyoty podczas Rajdu Estonii, zakończony sensacyjnym zwycięstwem w klasyfikacji generalnej, potwierdził, iż Solberg jest gotów do rywalizacji na najwyższym poziomie.
Toyota, która w 2025 roku zdobyła piąty z rzędu tytuł mistrzowski w klasyfikacji producentów, zamierza w przyszłym sezonie wystawiać pięć samochodów Rally1 w większości rund WRC. Oprócz Solberga skład pozostanie bez zmian – Evans i Ogier będą liderami zespołu, Katsuta kontynuuje rozwój, a Pajari rozpocznie drugi sezon w klasie Rally1 po obiecującym debiucie.
Szef zespołu Jari-Matti Latvala nie krył zadowolenia z nowego nabytku: „Sezon 2025 był dla nas wyjątkowo udany, ale już teraz z ekscytacją patrzymy na rok 2026. Z przyjemnością witamy Olivera w fabrycznym składzie po fantastycznej pracy, jaką wykonał za kierownicą GR Yarisa Rally2, i po jego niesamowitym debiucie w Estonii. Wraz z Elfynem i Sebem, którzy wciąż walczą o tegoroczny tytuł, Takamoto, który w tym sezonie pokazał, iż potrafi walczyć o zwycięstwa, oraz Samim, który zbiera bezcenne doświadczenie, będziemy mieli niezwykle silny skład łączący szybkość i doświadczenie”.
Solberg nie ukrywa, iż awans do fabrycznego zespołu Toyoty jest spełnieniem marzeń: „Ten rok był dla mnie niesamowity jako część rodziny Toyota Gazoo Racing. Wspólnie zdobyliśmy tytuł WRC2 i przejechaliśmy świetny sezon w GR Yarisie Rally2. Potem przyszła okazja do startu w Estonii w samochodzie Rally1 – to był po prostu fantastyczny tydzień. Teraz mam szansę wrócić na najwyższy poziom WRC, więc wiele moich marzeń właśnie się spełniło. Musimy zachować realizm, bo wciąż mamy sporo do nauki, ale będziemy czerpać euforia z jazdy i dawać z siebie wszystko”.
Fot. WRC Promoter GmbH / Red Bull Content PoolElfyn Evans, lider klasyfikacji kierowców przed ostatnią rundą sezonu, również cieszy się z kontynuacji współpracy z zespołem: „To będzie mój siódmy z rzędu sezon w barwach Toyoty i jestem z tego bardzo zadowolony. Rok 2025 był jednym z naszych najlepszych – zarówno dla mnie, jak i całego zespołu. Wszyscy wciąż ciężko pracujemy, żeby się doskonalić, i mam nadzieję, iż w 2026 roku osiągniemy jeszcze lepsze wyniki”.
Sébastien Ogier, ośmiokrotny mistrz świata, pozostanie w Toyocie na częściowy program startów, obejmujący ponad połowę sezonu: „Cieszę się, iż mogę dalej jeździć z tym zespołem. Wspólnie przeżyliśmy wiele wyjątkowych chwil, a ten sezon znów był dla Toyoty wspaniały. W przyszłym roku plan jest taki sam – wystartuję w wybranych rajdach, by pomóc zespołowi w walce o kolejne zwycięstwa i tytuły”.
Takamoto Katsuta, pierwszy absolwent programu TGR WRC Challenge, również liczy na dalszy rozwój: „Ten rok przyniósł kilka naprawdę udanych rajdów, w których walczyliśmy o czołowe pozycje. Były też trudne momenty, ale wiem, iż uczynią mnie silniejszym. Dziękuję wszystkim za wsparcie – w 2026 roku chcę być jeszcze lepszy”.
Sami Pajari podkreśla, iż kontynuacja współpracy z Toyotą pozwoli mu zrobić kolejny krok w karierze: „To był ekscytujący sezon i bardzo się cieszę, iż mogę pozostać w zespole. Zdobyliśmy sporo doświadczenia, pokazując przy tym dobre tempo w wielu rajdach. Wiem, iż przede mną jeszcze dużo pracy, ale naszym celem jest w przyszłości walka o mistrzostwo”.
Awans Olivera Solberga do fabrycznego składu Toyoty pozwoli wypełnić lukę po Kalle Rovanperze, który zdecydował porzucić rajdy na rzecz wyścigów samochodowych. Z koniecznością znalezienia nowego kierowcy mierzy się teraz Hyundai, po tym jak Ott Tänak ogłosił, iż rozstaje się z WRC na czas nieokreślony.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.
















