Po wymagającym, pełnym emocji pierwszym dniu Rajdu Europy Centralnej, ośmiokrotny mistrz świata Sébastien Ogier utrzymał minimalną przewagę nad swoim zespołowym kolegą Kalle Rovanperą.
Po sześciu odcinkach specjalnych rozgrywanych na trasach Niemiec, Austrii i Czech, różnica między zawodnikami Toyota Gazoo Racing wynosiła zaledwie 0,6 sekundy.
Ogier prowadził od samego początku, a jego ogromne doświadczenie okazało się najważniejsze na zmiennych asfaltowych nawierzchniach i w zróżnicowanych warunkach pogodowych. Mimo iż po południu Fin nieco zmniejszył stratę, to Francuz zakończył dzień na czele, umacniając dominację Toyoty zarówno w klasyfikacji rajdu, jak i w walce o mistrzostwo producentów WRC 2025.
„To było trudniejsze niż zwykle, gdy otwiera się trasę na asfalcie” – powiedział Ogier. – „Tylko OS5 był dla nas naprawdę dobry, na innych odcinkach mieliśmy problem z syfem. To drobiazgi, ale właśnie nimi się tutaj gra. To był dla nas udany dzień.”

Rovanperä naciska
Kalle Rovanperä, dwukrotny mistrz świata, czuł się znacznie pewniej na szybkich, czystych asfaltowych partiach w Austrii i Niemczech niż na zabrudzonych sekcjach w Czechach. Fin wygrał dwa popołudniowe odcinki – Col de Jan i Böhmerwald – co pozwoliło mu zmniejszyć dystans do lidera.
„Kiedy trasa jest czysta i można naprawdę jechać po asfalcie, sprawia mi to ogromną radość” – przyznał Rovanperä. – „W nocy było trudno, bo światła odbijały się od licznych antycięć, ale i tak jestem zadowolony z różnicy.”
Trzecie miejsce po piątku zajął Elfyn Evans, który zaliczył jubileuszowy 200. start swojego pilota Scotta Martina. Walijczyk zakończył dzień mocnym akcentem – wygrał finałowy, 10,86-kilometrowy odcinek Granit und Wald, rozgrywany już po zmroku. Dzięki temu odrobił część strat i zmniejszył dystans do liderów do 30,6 sekundy, mimo iż w czwartek został ukarany pięciosekundową karą za kontakt z belą siana.

Hyundai walczy, ale Toyota dominuje klasyfikację
Za podium uplasował się Ott Tänak, który w swoim Hyundaiu i20 N Rally1 tracił zaledwie 1,5 sekundy do Evansa, a tuż za nim znajdował się Takamoto Katsuta, zaledwie 2,4 sekundy dalej. Tym samym Toyota zajmowała aż cztery z pięciu pierwszych pozycji w klasyfikacji generalnej – co oznacza, iż japoński producent mógł przypieczętować tytuł mistrza producentów już w ten weekend, jeżeli Hyundai nie zdobędzie co najmniej sześciu punktów więcej.
Szósty był Adrien Fourmaux z Hyundaia, który po problemach z balansem samochodu rano, po południu imponował drugim czasem na OS7. Z kolei Thierry Neuville zmagał się z poważnymi problemami technicznymi – niesprawną maską, podsterownością i przebitą oponą po twardym lądowaniu.
„To nie jest zabawa i zupełnie nie tego się spodziewałem” – mówił rozczarowany obrońca tytułu. – „Nie mogę odnaleźć pewności siebie.”
Przed zawodnikami najdłuższy etap rajdu – sobotni odcinek obejmie sześć prób o łącznej długości 103,64 km, rozgrywanych w Niemczech i Czechach.
Klasyfikacja generalna po OS8 Rajd Europy Centralnej 2025
1 | Ogier Sébastien – Landais V. | Toyota GR Yaris Rally1 | – |
2 | Rovanperä Kalle – Halttunen J. | Toyota GR Yaris Rally1 | +0.6 |
3 | Evans Elfyn – Martin Scott | Toyota GR Yaris Rally1 | +29.5 |
4 | Tänak Ott – Järveoja Martin | Hyundai i20 N Rally1 | +32.8 |
5 | Katsuta Takamoto – Johnston A. | Toyota GR Yaris Rally1 | +35.7 |
6 | Fourmaux Adrien – Coria A. | Hyundai i20 N Rally1 | +46.1 |
7 | Pajari Sami – Salminen Marko | Toyota GR Yaris Rally1 | +56.0 |
8 | Neuville Thierry – Wydaeghe M. | Hyundai i20 N Rally1 | +1:55.8 |
9 | McErlean Josh – Treacy Eoin | Ford Puma Rally1 | +2:50.2 |
10 | Solberg Oliver – Edmondson E. | Toyota GR Yaris Rally2 | +3:47.4 |
Źródło: wrc.com